Fraps hackar när jag spelar in.

Permalänk

Fraps hackar när jag spelar in.

Hej, jag har ett litet problem med fraps när ja spelar in, tex BF2, COD4 och andra spel.
När jag spelar in så hackar spelet helt plötsligt, i Bf2 ligger ja på 90 fps hela tiden, och när ja spelar in så sjunker den ner till 15 fps ibland. Jag har valt att fraps är inställd på 60 fps istället för 30.

Jag kör på max och har AA igång (bf2), men provade att ta bort AA och då blev de lite bättre, Hacket försvann men är de nå fel på fraps eller nåt? Typ att fraps inte stödjer AA?

Samma när jag provar på COD4, Allt max där och har har låst max fps på 120 och den ligger runt 110-120, Tar ja bort AA så flyter de på riktigt bra när jag spelar in.
Men jag skulle vilja ha AA x4-8 när ja spelar in, Upplösningen jag spelar i är 1440x900 på min LG FLATRON W1942s

Datorn:
Gigabyte Radeon HD4850 512MB
Intel Core 2 Duo E8400 3.4GHz
Gigabyte EP43-DS3
Kingston DDR2 4GB
Cooler master 520W
Windows 7

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk
Medlem

Hårddisken hinner inte med. Att du får mindre FPS får du räkna med 15 låter dock lite väl lite.. Nu har jag inte provat fraps i vare sig cod4 eller bf2, men grejen är att oavsett hur snabb dator du har så orkar/hinner inte hårddisken med att spela in därför att videon är okodad. Det är därför den blir så stor. Den är inte komprimerad med något codec. Skulle fraps koda "on the fly" skulle du lagga ännu mer, och det tror jag inte att någon konsumentdator hur kraftfull den än är skulle palla. Enda lösningen i ditt fall är att skaffa en snabbare hårddisk.

<edit> Det du KAN göra är att spela in med half-size om du inte redan gör det.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Sötast

Att filma med fraps är på snudd lika krävande som rakt av kopiera en stor fil från A-B eller att packa upp ett par rarfiler.

Det bästa du kan göra för att få stabil framerate medans du filmar är troligtvis:

1.
Filma till en annan hårddisk än den som spelet ligger på (FYSISK hårddisk) att bara använda en annan partition hjälper ej.

2.
Om du har en tvåkärning processor så prova sätta en kärna till spelet och en kärna till fraps. (1/3 eller 2/4 på en fyrkärnig)

Extralösningar är att: Sänka upplösning, filma på halv storlek, dra ner grafikinställningar i spelet, stänga av bakgrundsprocess och så vidare.

Sist men inte minst: Om du väljer att fraps ska spela in i 60fps och du droppar till 15 så prova istället spela in på 30 eller 45 fps, det kräver betydligt mindre och även om du får en lägre fps, så blir det åtminstone förhoppningsvis en stabilare sådan.

Du kommer ändå inte att behöva mer än 30FPS när du sedan ska spela upp den färdiga filmen, då den med största sannolikhet kommer ligga någonstans mellan 24 och 29.997fps.

Permalänk

Tackar för bra svar

Ska prova att filma på Halv storlek

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

SSD skulle förmodligen vara perfekt för detta

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Entusiast

Som Allexz sa, det viktigaste är att filma till en hårddisk som spelet och helst även windows inte ligger på.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Heta tips:
Sänk upplösning till 1280x720 (för högsta youtube kvalitet).
Välj 25 eller 30 fps (märkte att WoW arena blir mycket svårare med dålig fps så jag valde 30)
Spela in okomprimerat till en annan HD (tar mycket plats.)
Pausa ofta och påbörja nya inspelningar istället för göra en enda stor inspelning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Som Allexz sa, det viktigaste är att filma till en hårddisk som spelet och helst även windows inte ligger på.

Jo, Har en till hårddisk men när farsan lyckades ha sönder sin så fick han låna min ena, jag förstår inte varför han lånad den då han har 2 st varav en är min och datorn funkar fint fint.

Men som sweYoda sa, att en SSD skulle vara perfekt är nog faktiskt rätt och jag har tittar länge nu på att köpa en 60-120GB SSD och windows ska inte vara installerad på den, blir en disk att lägga in klipp från fraps m.m

Men priset är lite högt tycker jag så jag väntar ett litet tag faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antiblaxx
Jo, Har en till hårddisk men när farsan lyckades ha sönder sin så fick han låna min ena, jag förstår inte varför han lånad den då han har 2 st varav en är min och datorn funkar fint fint.

Men som sweYoda sa, att en SSD skulle vara perfekt är nog faktiskt rätt och jag har tittar länge nu på att köpa en 60-120GB SSD och windows ska inte vara installerad på den, blir en disk att lägga in klipp från fraps m.m

Men priset är lite högt tycker jag så jag väntar ett litet tag faktiskt

Lol, att köpa en SSD för att har FRAPS spela in på istället för att lägga operativsystemet är som att köpa en riktigt fin bil och låta ett fruntimmer köra den.

Köp en SSD och installera spel och Windows på sen spelar du in på hårddisken du har nu, problem solved (dyrt)

Köp, låna, sätt dit en vanlig hårrdisk temporärt och använd...

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Sänk upplösning till 1280x720 (för högsta youtube kvalitet).

Youtube ska numera klara full HD.
Sweclockers skrev ju till och med om det:
http://www.sweclockers.com/nyhet/10109-youtube_far_1080p

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Det går även att spara på externa hårddiskar, jag sparar nämligen allt på en 120gigs hdd går fin fint!

Permalänk
Medlem

Varför inte bara spela in ett ingame-demo när du spelar, och sen spela upp den samt spela in det med fraps i efterhand? Kombinerat med förslagen ovan kommer nog göra att du inte störs av lagget.

Permalänk

tips är att köra ut det på en extra videoutgång och sen spela av det därifrån tex en dvd spelare eller en dator med VIVO eller liknande. Drar inga nämnvärda systemkrav då.

Sen är Fraps rätt dåligt fungerar till mindra klipp men laggar med det mesta.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

denna tråd var givande

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

OBS! Jag har läst att det flyter när du recordar utan AA men vill ändå lägga in min upplevelse här.

Jag har en Acer TravelMate 5520G:

AMD Turion 64X2 TL-60 2.0GHz

Kingston 4GB DDR2 SO-DIMM 667MHz

ATI Mobility Radeon HD 2400 XT 256MB (upp till 1024 MB Hyper Memory)
Core Clock: 300MHz
Memory Clock: 400MHz

Vanlig 5400 rpm 250GB HDD

Win 7 Home Prem 64-bit

Realtek High Definition Audio

Instickskort - Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Audio Notebook (när jag vill ha lite bättre ljud)

Jag försökte recorda med Fraps i GZDoom och Quake 2 och det flöt på prima i 60fps ända tills ljudeffekter satte igång. Då började mega laggen. Jag kunde inte ens spela in i 640x480.

Om jag använde quad-damage i samband med att jag sköt i Quake 2 så låg det på 1-4 fps. Då slog det mig... det måste vara ljudet.

Så jag slog av att Fraps skulle recorda ljudet och plötsligt så flöt allt som smör. Man vafan man vill ju ha ljud så jag provade att använda mitt Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Audio Notebook när jag recordade istället och vad får jag se. Inget lagg

Kan tillägga att jag aktiverar Tripple Buffer(det löser ett annat prestanda problem för mig när jag recordar) i ATI Catalyst när jag recordar i OpenGL-spel och använder vsync även om Fraps tvingar ned fps:en till 60. Men Tripple Buffer kräver vsync.

Detta löser antagligen inte ditt problem men det löste mitt iallafall