Fordonskostnader, elektronisk körjournal

Permalänk
Medlem

Fordonskostnader, elektronisk körjournal

Vet inte om det här hamnar i rätt avdelning men ni som vet kan säkert flytta det isf.

Bygga eget system för fordonskostnader och rapportering.

Bilintresserad och vill ha lite koll på kostnadera/utgifter för respektive fordon är jag. Har tittat på nätet efter färdiga koncept men det är lite svårt å finna nått som passar eller så är dom hemskt dyra. Känns lite som att bygga eget så får man de som man vill typ.
Som vanligt (antar jag) har jag börjat en gång i tiden med körjournalsbok som finns på bensinstationerna. Har sedan gått över till Excel för att få lite schystare, ja allting typ. Idag har jag en iPhone med programmet MPG (http://www.catamount.com/iPhoneApps/MPG.html) installerat som kan importera/exportera datan vilket jag tycker funkar bra. Efter som jag skrivit tidigare i Excel sen slutet på 90-talet så har jag importerat in allt i en accessdatabas ist. Håller på att bygger lite webbgränssnitt för de hela med men har några funderingar. Är inte så himla slängd med de dära med databaser och tabeller men har då fått till en del. Idag är allt i en tabell men upplever att det är kanske rätt mycke data som finns flera gånger och lurar på att dela upp innehållet till flera tabeller. Menar att man tankar på ett par olika tankstationer och reser rätt regelbundet. Nu kan de liksom stå tankat på OKQ8, Jet, Shell 60-70 gånger per år. Lika så att man åkt in till kontoret och hem igen nästan varje dag med. Skulle man tjäna något på att ha tankställena, destinationsort i separat tabell och numrerat dessa för att länka in i tabellen med resten av posterna? Skulle även vela ha så man kan få fram lite schysta rapporter med. Har idag trixat med att rita upp tabeller med olika färger i för att få upp några staplar horisontelt så man kan över en tid se lite hur långa dom blir. De e ju lite lättare å se lite staplar än siffror tycker jag.

Kör idag grejerna på en IIS i ASP och VB.

Någon som har några ideer? Har kört fast lite.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem

Hej

Några små tankar:

Jag skulle nog byggt det hela som en händelselogg med olika separata händelser t.ex. Resa, tanka, underhåll, etc, eller om du vill dela in ytterliggare: underhåll: biltvätt, service.

Tanka gör man vid en station och då finns det en tabell för bensinstationer. Vill du dela in detta ytterliggare kan en bensinstation tillhöra en Kedja (OKQ8, Statoil etc), men annars så går det ju att sätta ett bra namn på stationen Statoil Storgatan 1

Resandet går mellan två punkter. Nu vet jag inte hur din data ser ut, men jag skulle såhär utan att tänka efter alltför mycket säga att man skall kunna namnge punkter och sträckor utan att det är obligatoriskt. På så vis är det lättare att visa hur många resor som har gått mellan jobbet och hemmet. Namnen på punkterna och på en sträcka (mellan två pukter) borde vara i separata och egna tabeller.

Slutligen bilvården borde också vara en egen tabell. Du kan dela in den med typer precis som stationerna (tvätt, service) eller skriva det i namnet.

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Ska se hur jag gör. Tankningar och turerna för sig iaf å sen kanske "resten" eller om man bryter ner dom med. Mmm, ska testa lite å se hur de blir. Har blivit lite mycke julmat å familj så man har inte haft tiden över å greja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt projekt

Jag har gjort någon liknande med ASP och SQL

Jag bifoga lite screenshots på mitt projekt som kanske kan ge dig några ideer

Första sidan: Det är en portal som skall innehålla all möjlig konstig information man kan tänkas att behöva och fordonsdatan är en del av det som jag kallar "Fordonshanteraren" den hette tidigare DVM vilket står kvar lite varstanns fortfarande...

Start för fordonshanteraren - Listan för att välja ett fordon att arbeta med

Startsidan för ett fordon -Jag är intresserad av att samla in alla kostnader båda för reperation, service, tankningar osv. Dock inte varje sträcka som körts. Menyn till vänster visar olika dataurval och registreringar som kan göras för valt fordon.

Registerera vätskepåfyllning - Allt detta samlas i samma databas med olika koder beroende på vilket typ av påfyllning det är tillsammans med pris datum, km och volym

Visa Historik - Vätskor: Rapport för aktuellt fordon som kan filtrerars på olika sätt beroende på vad man vill se. Det kan exporteras direkt till excel för att kunna "leka" ännu mer med datan

Servicerapport - Eftersom jag samlar in all data för fordonet även reperation och service så kan jag räkna ut när det är dags att göra olika serviceobjekt i detalj. Datan hämtas från massa olika ställen och då bland annat Vätskehistoriken som uppdateras iaf minst var 14 dag om man kör varje dag. Ser att sambon slarvar lite med servicen på sin bil

Hoppas du kan få någon ide från mitt projekt har du någon fråga eller vill veta mer hur jag har gjort och tänkt tveka inte på att fråga

Permalänk
Medlem

Ser ju skitbra ut. De där med vätske delen är ju klart intressant och att kunna lägga in så man ser nästa kamremsbyte/oljebyte e ju intressant me. De e till å snickra mera.

Visa signatur