Koppla datorn till Tjock-tv (CRT)

Permalänk
Medlem

Koppla datorn till Tjock-tv (CRT)

Hejsan!

Jag har nu planer på att införskaffa mig en gammal tjock Tv, då dem kostar runt 200kr på Blocket.
Jag har läst en del om att det är skit krångligt att koppla en dator till en sådan via Dvi till SCART.

Jag kollade runt till på Digitaltvexperten, och hittade dessa två komponenter, som jag tror kan lösa mitt problem.

Värt att nämnas är också att jag har ett Radeon 5850 i min dator.

Först är det en DVI> RCA adapter:
DVI>Rca

Sen för att koppla in till SCART:
RCA>SCART

Det jag undrar nu, är om det här skulle funka!

All hjälp uppskattas!!
Tack på förhand
//Peter

Permalänk
Medlem

Re: Koppla datorn till Tjock-tv (CRT)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meyer91
Hejsan!

Jag har nu planer på att införskaffa mig en gammal tjock Tv, då dem kostar runt 200kr på Blocket.
Jag har läst en del om att det är skit krångligt att koppla en dator till en sådan via Dvi till SCART.

Det behöver inte vara svårt, beror på vilken tv det gäller och vilket grafikkort du har (dvs vilka utgångar/ingångar)

Citat:

Först är det en DVI> RCA adapter:
DVI>Rca

DVI till komponent var det där.

Citat:

Sen för att koppla in till SCART:
RCA>SCART

Det där är Komposit + ljud till scart.

Citat:

Det jag undrar nu, är om det här skulle funka!

Nä inte det där iallafall.

Jag skulle rekommendera komponent eller S-video (bättre) om ditt grafikkort har sådan utgång. Vissa modernare CRT-TV har s-video ingång, har de inte det finns det adaptrar med både komposit och s-video + ljud till scart som brukar funka bra.

Men hittar du en TV som tar emot komponent är det ju helt klart bättre.

komposit/s-video/ljud -> scart
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

eller om du vill ha en kabel
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Kan du inte få ut komposit eller s-video och tvn inte har komponent får du väl göra en VGA till RGB-scart adapter...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tänkte också koppla in en dator till min CRT-TV, med S-Video.

TV'n ska vara den enda skärmen datorn är kopplad till.

Hur gör man?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Ja har du utgång på grafikkortet och ingång på tv är det ju bara att koppla kabeln mellan.

Har du inte det får du skaffa adapter, men alla CRT-TV tar inte emot S-video i scartkontakten och gör den inte det får du bilden i gråskala. Då får du antingen att ställa om i grafikkortet så den skickar komponentsignal istället eller så byter du kabel, beror på vad du har för utgångar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jodå, både grafikkortet och TV'n har S-Video.

Så man behöver inte pilla med bildskärmsinställningarna och sånt som man får göra om man kör TV'n som 2:a skärm?

Och hur är det med S-Video, finns det inte en massa olika typer?
Typ olika antal pins?

Visa signatur

ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Jag tänkte också koppla in en dator till min CRT-TV, med S-Video.

TV'n ska vara den enda skärmen datorn är kopplad till.

Hur gör man?

Detta skulle jag absolut inte rekommendera. Bilden blir riktigt risig och duger på sin höjd till film-tittande.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Jodå, både grafikkortet och TV'n har S-Video.

Så man behöver inte pilla med bildskärmsinställningarna och sånt som man får göra om man kör TV'n som 2:a skärm?

Och hur är det med S-Video, finns det inte en massa olika typer?
Typ olika antal pins?

Nej, stäng av datorn, kopplar ur alla skärmar, koppla i TVn och starta datorn. Ska inte vara svårare än så förutom att du kanske vill ändra på upplösningen efteråt.

Jag har bara sett en typ av S-Video kontakt så jag tror inte det finns fler än en typ. Däremot finns det ju vissa grafikkort som har kombinerade uttag som liknar s-video-uttag, men för de behöver man ha en adapter för att kunna använda (tex både komposit och s-video i samma, samtidigt). Dessa adaptrar brukar dock följa med grafikkortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Detta skulle jag absolut inte rekommendera. Bilden blir riktigt risig och duger på sin höjd till film-tittande.

Beror ju helt på vad det är för TV, jag hade en 25" mitsubishi från tidigt 90-tal och den gick det inte att se tecken på om upplösningen var mer än 800x600. Men den dög till ex vis TV-tittande, gamla spel och dyl. Kan tillägga att jag körde med komposit.

Nån halvmodern sony trinitron med s-video ingång är nog betydligt bättre än så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor

Det är just filmtittande jag tänkt ha datorn till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Nej, stäng av datorn, kopplar ur alla skärmar, koppla i TVn och starta datorn. Ska inte vara svårare än så förutom att du kanske vill ändra på upplösningen efteråt.

Jag har bara sett en typ av S-Video kontakt så jag tror inte det finns fler än en typ. Däremot finns det ju vissa grafikkort som har kombinerade uttag som liknar s-video-uttag, men för de behöver man ha en adapter för att kunna använda (tex både komposit och s-video i samma, samtidigt). Dessa adaptrar brukar dock följa med grafikkortet.

Okej, för med mitt grafikkort följde en lapp som visar tre olika typer: 4, 7 & 9-pins plug.
På mitt kort är det 7-pin och det ska tydligen vara kompatibelt med alla tre typerna.
TV'n däremot har 4-pin plug, så jag antar att jag får köpa en S-Videokabel med 4-pin plug, om det nu ens existerar?

EDIT: Finns tydligen
http://en.wikipedia.org/wiki/S-Video

Visa signatur

ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag har som tidigare nämnt ett 5850, utgångarna denna tv har är :
2st dvi
1st displayport
1st hdmi

Går det att göra om någon av dessa, så att man får S-video ut?

Permalänk
Citat:

Jag har som tidigare nämnt ett 5850, utgångarna denna tv har är :
2st dvi
1st displayport
1st hdmi

Går det att göra om någon av dessa, så att man får S-video ut?

Så som jag vet så är S-video analogt, vilket inte någon av dina utgångar är.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

En idé är ju att rota fram något gammalt grafikkort som har S-video om du har plats för ett till grafikkort vill säga.
För de billigaste grafikkorten man kan köpa nu för runt 350kr har ofta en hdmi-port istället för s-video.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Så som jag vet så är S-video analogt, vilket inte någon av dina utgångar är.

Jo, DVI(-I) är analog (och digital). DVI-I har nästan alla moderna grafikkort så det går.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx... fungerar men är minst sagt dyr.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Fungerar vga till scart modden (http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/) med 5850 överhuvudtaget?

för det var så mycket billigare än att köpa en konverter :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias90
Fungerar vga till scart modden (http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/) med 5850 överhuvudtaget?

för det var så mycket billigare än att köpa en konverter :/

* Ett ATI Radeon-kort (minst Radeon 7000). Radeon Mobility fungerar också.

Står ju på sidan!!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
* Ett ATI Radeon-kort (minst Radeon 7000). Radeon Mobility fungerar också.

Står ju på sidan!!

jo men när hd5850 mitt inte har nån vga eller s-video utgång och måste använda dvi-vga adapter så började jag fundera

Permalänk
Medlem

Det verkar vara hyffsat krånligt att göra detta, och dessutom dyrt.

Det smartaste kanske är att bara satsa på en lcd tv i budget klass för runt 3000 kr istället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias90
jo men när hd5850 mitt inte har nån vga eller s-video utgång och måste använda dvi-vga adapter så började jag fundera

Du har råd med ett 5850 och ska köpa en gammal tjocktv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En vanlig tjockTV har en upplösning på 576 linjer vilket skulle kunna jämföras med 800x600 i upplösning på en vanlig datorskärm, och då har inte TVn en chans att matcha datorskärmens skärpa, ingen bra idé att ha en tjockTV som primär skärm, som någon sade tidigare så duger det att se film på.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"