Kylning eller grafik? bara 1k kvar

Permalänk
Medlem

Kylning eller grafik? bara 1k kvar

Tjo! har mig ett svårt val här.

jag har just köpt nya delar till datorn, en i7 920. moderkort och 6gb ddr3 ram till det men nu kommer frågan, har inte så mycket pengar kvar men vad ska jag köpa först? har ett sjukt gammalt chassi, nästan ingen kylning alls. så är det bättre då att satsa på ett nytt chassi nu och grafik kort senare?

tycker att det är lite för varm i min dator nu, rensar på damm 2 gånger i månaden, grafik kortet ligger på 70-80 grader load and cpu'n ligger på 70 grader load :/

har ett coolermaster chassi

http://www.tcponline.com/images/computer%20cases/Cases/Cooler...

bara en fläkt på sidan

och ett ati 3870 kort.

jag funderar på vilket som är best att börja med, chassi eller grafik kort? för mitt 3870 kommer vara den sega länken i min dator nu, har kollat lite på blocket mm. efter billiga saker. så jag har att välja på

ett 4980 för 900kr eller ett Antec 900 för ca. 900 de med (båda är med frakt )

vad tycker ni?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Menar du att du inte har ngn chassifläkt vare sig i fronten eller bak på datorn? Enligt http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=24 ser det ut som att du skulle kunna sätta in sammalangt 3 fläktar där, 1 120mm fram, 1 120mm bak och 1 (vad som ser ut som 80mm?) på sidan.

Permalänk
Medlem

nej jag har ju inte det! ser inget namn på mitt chassi men bilder ser den exakt lika ut, bilden du visar är på ett Centurion 532 den jag visade är ett Centurion 534

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har du två 120mm så borde det räcka, köp två sådana ifall chassit har plats för det.

Ditt hd3870 flaskar något enormt i spel bara så du vet. Hade nog varit smartare att köpa i5 och ett nytt grafikkort istället för i7 men men. Tycker du ska spara ihop en tusenlapp till och köp ett hd58xx kort eller fermi när du får råd.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

mjo det va ju de med mitt 3870, troligt har en polare ett 3870x2 han sa att jag kan få låna (går att köra crossfire med dom, inte mycket bättre men hoppas det klarar sig tills dess) har tänkt på ett 58xx kort också, men jag går + ca 300kr månaden, student utan jobb så spara till ett 58xx kort skulle ta mig en lång tid :/ därför jag funderade på ett 4890 så länge och när jag har pengar nog säljer jag det och köper troligen ett 5970 som jag ska ha senare (dvs. om jag får nått jobb i sommar)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

ett 4890 och två 120mmfläktar är mitt råd. För det är väl mest kylningen du vill uppgradera o chassit egentligen? Då får du både grafikkort och kylning för ca tusenlappen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

beror på vilket kort jag skaffar, så jag har kollat så kostar det jag har nu 500-600kr tydligen, så värre än så har jag ju inte mycket pengar till, fläktar ja, men ska bara hitta kontakter till flera fläktar då

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

titta efter molex till 4x 3pin adapter, det är för typ 30kr max och då kan du koppla båda fläktar på en av molex kontakt
som Söderbäck skriver köp grafikkort istället och för bättre kylning bara fläkt eller två, det bästa alternativet med lägre budget, har man pengar då man kan tänka på dyra lådor

Permalänk
Medlem

blir nog bra det! har ändå platser för flera fläktar, eller så tar jag och göra egna! tackar för för hjälpen

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köpa xigmatek fläktar från misco
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=633886&hbx_...
Antingen en sådan där eller en utan belysning, själv har jag den på länken, funkar väldigt bra och är väldigt billiga jämfört med allt annat

Edit: Det följer med omvandlare 3pins till 4 pins så du kan koppla direkt till nätagget

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

jag skulle köpt ett grafikkort och sedan "moddat" chassit du redan har lite, det behöver inte kosta ett öre, men roligt är det, och bättre blir det

Att din processor ligger på 70 max och grafiken liknande gör egentlgien inte så mycket, det är temperaturer som "vanliga" märketdatorer (hp mm) ligeger på som standard, utan några problem som hällst.

Det enda som tar "skada" är väll möjligen din hörsel, då 4890 kan låta en hel del om den går varmt, men men

Permalänk
Medlem

funderar på vart bästa stället skulle vara att sätta en fläkt, bak eller uppe? med tanke på att varmluften stiger så känns det som ett fläkt som drar ut högst upp kan fungera ganska bra,
kollade med Furmark igår, värmen på mitt grafik kort just nu (3870) ligger på 95-100C xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5