Permalänk
Medlem

Val av ny router

Behöver en ny router då min nuvarande är klipptoduglig.
Har ingen aning om vad man ska titta på så därför tänkte jag att någon här kanske kan hjälpa mig.
Jag vill ha en router med 4 portar, trådlös, med brandvägg, säker och enkel att konfigurera (lösenord på det trådlösa, öppna portar m.m).
Är alltså på jakt efter en väldigt enkel router som uppfyller mina krav.
Någon som har nått bra tips?

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Medlem

Valfri router med stöd för DD-WRT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Valfri router med stöd för DD-WRT.

Vad är DD-WRT?

Visa signatur

Phenom II X4, 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | DDR3, PC3-12800 4GB | XFX Radeon HD5850 1GB | 2 x 500 GB | Fractal Design Tesla 550W 80+ | Fractal Design Define R2 | G2222HDL LED | Dunis @ Xbox Live.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
läs routertråden kanske?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Ja alltså ibland undrar man om folk ens är läskunniga?

Permalänk
Medlem

BasseBaba, precis det jag tänkte

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Personligen är jag mer trött på folk som kallar det för "router" när den gör allt annat än att routa..

Och för att vara extra grinig så handlar det om en NAT/PAT box och ordet bredbandsdelare är mer exakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunis
Vad är DD-WRT?

Vad är Google?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Personligen är jag mer trött på folk som kallar det för "router" när den gör allt annat än att routa..

Och för att vara extra grinig så handlar det om en NAT/PAT box och ordet bredbandsdelare är mer exakt.

Anser du att det är ok att kalla det som i folkmun kallas för router, för gateway?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Personligen är jag mer trött på folk som kallar det för "router" när den gör allt annat än att routa..

Och för att vara extra grinig så handlar det om en NAT/PAT box och ordet bredbandsdelare är mer exakt.

Det där stör även jag mig på.

Jag förstår inte varför branschen inte valde "bredbandsdelare" som produktnamn istället, hade varit ett bra mycket bättre ord för att beskriva för folk vad f*n produkten i fråga används till.

Men det är väl som med allting, bara blir.
Ta till exempel SMS, Short Message Service.
Rätt benämning borde väl istället ha varit nått i still med "ett SMS-meddelande"
Eller bara rent av "ett SM", ett Short Message...
Men att kalla det för ett SMS blir ju bara helt fel där med, anser jag, om man nu ska börja gnälla

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV

Anser du att det är ok att kalla det som i folkmun kallas för router, för gateway?

Ja, den termen är oerhört mer korrekt än "router" i alla fall eftersom en bredbandsdelare inte routar ett smack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba

Men det är väl som med allting, bara blir.
Ta till exempel SMS, Short Message Service.
Rätt benämning borde väl istället ha varit nått i still med "ett SMS-meddelande"
Eller bara rent av "ett SM", ett Short Message...
Men att kalla det för ett SMS blir ju bara helt fel där med, anser jag, om man nu ska börja gnälla

I UK kallas det kort och gott för text. "I'll text you when I get there" tex.
Men du har rätt, så går det när man gör teknik tillgänglig för nubs.. Det var bättre förr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Personligen är jag mer trött på folk som kallar det för "router" när den gör allt annat än att routa..

Och för att vara extra grinig så handlar det om en NAT/PAT box och ordet bredbandsdelare är mer exakt.

hahah, ja
men vissa routrar tex med dd-wrt kan ju faktist OSPF'a osv

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strife242
Personligen är jag mer trött på folk som kallar det för "router" när den gör allt annat än att routa..

Och för att vara extra grinig så handlar det om en NAT/PAT box och ordet bredbandsdelare är mer exakt.

Beror på hur man ser på det, den routar ju trafiken från wan till lan och tillbaks

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.