Civilization V-tråden

Permalänk
Medlem

Det enda jag tycker är dåligt med Civ V är att det är så enkelt att vinna om man kör som warmonger. Speciellt med Kina, bonusen från GG är enorm i början. Researcha archery på en gång, kör sen mot stonehenge. Bygg en warrior innan du får archery, explora med din första warrior för att hitta din närmaste granne, bygg en archer så fort du kan och marchera sen mot din granne med din lilla armé.

Hans eventuella styrkor kommer vara ute och utforska, om du hunnit få någon lux. res. så sälj den till din granne för hur mycket guld han nu vill ge. När han betalat är det bara förklara krig och din trade avbryts och du får tillbaka din lux. res. men får behålla pengarna. När du tagit hans stad gör du den till puppet bara. Du har som inte researchat något som de kan bygga ändå så ingen risk att du förstör din ekonomi.

Vid det här laget har man fått en GG genom honor trädet. Bara skicka ut sina styrkor och söka nästa stad..sen rullar det på tills man utrotat alla. Struntar i city states också, brukar erövra dom med. Att få massa mat av dom är meningslöst, brukar betyda att man antingen har pengaproblem för att man får skänka så mycket till dom (+ maintanence för alla happy byggnader man måste bygga) eller att man får så mycket mat att städerna växer och man har happyness problem istället.

Med dubbel exp kommer din lilla armé snart vara en oslagbar elite armé som kommer äta upp vad som en datorn slänger mot dig, när du väl uppgraderar dina archers till chu..uh vad de nu kallas..så kommer han ha noll chans.

Lägg på det faktum att kina får pengar från sina "libraries" (paper maker) och du har noll problem. Bara kriga kriga kriga och utrota allt du ser. Nästan som Borgs eller något.."Resistance is futile!"

Har inte testat på högre svårighetsgrad än prince förstås...men där är det busenkelt om man kör som warmonger iaf.

Permalänk
Medlem

Ok, då har vi en Hall of Fame som ser ut så här just nu:

Antimon: 399 turns
vb: 442 turns
Antimon: 448 turns
anarkizt: 470 turns
Firkraag: Defeated (tog med för att jag inte skulle bli sist )

Bra jobbar Antimon, får se om jag pallar köra igen. Araberna är inte de roligaste direkt... Men men, regler är regler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Antimon:

Körde ett nytt spel med enbart 1 stad. Hade som mål att gå under 400 turns och klara det precis! Hade en del tur dock. Vart erbjuden en förnedrande fred istället för att bli utplånad av Alexander midgame typ. Man kan ju bara supporta en 2-3 enheter typ. Inte så lätt att försvara sig då.

http://img706.imageshack.us/img706/7918/civ5screenantimon02.j...

399 turns / 1402 score

Oh, nice. Nu fick man lite press på sig

Permalänk
Medlem

Körde ett spel till... 433 turns.

Hade ingen lysande startplats (ej coastal, inga grass plains eller vad det heter) men körde ändå. Hade endast en stad genom hela spelet och låg i krig nästan hela tiden. Utrotade Iroqois och Egypten som var på samma kontinent. Indien var också på samma men de fick vara kvar. Tog totalt 4 städer som puppets, razade ungefär 4-5 st utöver det. Hamnade lite efter rent teknologimässigt, hann t.ex. aldrig bygga Cristos-statyn innan det var dags för Utopia project. Min huvudstad blev heller inte så stor, maxade på 20 eftersom jag aldrig hade råd att Aliiera mig med någon maritime cs för mat. Men det vart ett rätt roligt spel ändå. Men man bli ju lite sned när man ser en puppet som bygger Harbor och annat junk som man absolut inte vill betala maintenance för...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Körde ett spel till... 433 turns. http://img708.imageshack.us/img708/23/civilizationvdx11201010...

Hade ingen lysande startplats (ej coastal, inga grass plains eller vad det heter) men körde ändå. Hade endast en stad genom hela spelet och låg i krig nästan hela tiden. Utrotade Iroqois och Egypten som var på samma kontinent. Indien var också på samma men de fick vara kvar. Tog totalt 4 städer som puppets, razade ungefär 4-5 st utöver det. Hamnade lite efter rent teknologimässigt, hann t.ex. aldrig bygga Cristos-statyn innan det var dags för Utopia project. Min huvudstad blev heller inte så stor, maxade på 20 eftersom jag aldrig hade råd att Aliiera mig med någon maritime cs för mat. Men det vart ett rätt roligt spel ändå. Men man bli ju lite sned när man ser en puppet som bygger Harbor och annat junk som man absolut inte vill betala maintenance för...

Mmm är ju det som är problemet med puppets. Det enda de hjälper till med är lite research. Eftersom allt de bygger utom markets-->stock exchange och library-->Research Lab bara är skit så brukar pengarna man får in från staden gå jämnt upp med utgifterna typ. Så man får hoppas att de bygger libraries och universities ganska snabbt så man får nån hjälp av de. Är ju Research som är det stora problemet när man kör med 1 stad.

Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt försök, men lyckades tyvärr inte komma under 400:

Körde ganska så krigiskt, mot slutet hade jag rensat ut perserna, tyskarna och nästan japanerna som alla var expansiva av sig. Överlag var det inte så bra motståndare den här gången, Indierna är trevligare och ha o göra med Hade väl en halvbra start oxå, framförallt på stad nr 2 och 3, skulle nog skippat 3an iaf, den kom aldrig igång riktigt så den lär inte ha tjänat in kulturen den kostade.. Men japanerna pressade på så ville muta in marken.. Men men, som vanligt lätt o vara efterklok

Jämfört med första gången jag spelade så tänkte jag mer taktiskt på det jag lärde mig från förra gången, men ändå en hel del missar. Usel byggkraft i huvudstan oxå så det tog lång tid att få upp utopia oxå trots golden age hela tiden

Är ganska sugen på att försöka igen. Men en bra start vid en flod med rätt luxuries, gärna så att man kan försvara sig med en smal gång till grannarna som helst är fredliga av sig, som tex indierna. Och så ha bra city states i närheten, ha lite tur med att datorn erövrar war-citystates och inte kulturställena, och slutligen bra med wonders. Funderar lite över om man ska vara krigisk. Om man rushar mot christos så hinner man ju inte få upp nått bra långa stunder (kamelerna och kavalleriet är väl dom värda som jag använt). Annars så är det ju ganska lätt att lura datorns soldater så att det räcker med en 3-4 enheter för att ta hand om allt.

Permalänk
Medlem

Då får vi uppdatera då. Fin poäng där VB, men det är ju som sagt turnen som räknas.

vb: 410 turns
Anarkizt: 433 turns

Visa signatur
Permalänk
Medlem

387 turns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Det enda jag tycker är dåligt med Civ V är att det är så enkelt att vinna om man kör som warmonger. Speciellt med Kina, bonusen från GG är enorm i början. Researcha archery på en gång, kör sen mot stonehenge. Bygg en warrior innan du får archery, explora med din första warrior för att hitta din närmaste granne, bygg en archer så fort du kan och marchera sen mot din granne med din lilla armé.

Hans eventuella styrkor kommer vara ute och utforska, om du hunnit få någon lux. res. så sälj den till din granne för hur mycket guld han nu vill ge. När han betalat är det bara förklara krig och din trade avbryts och du får tillbaka din lux. res. men får behålla pengarna. När du tagit hans stad gör du den till puppet bara. Du har som inte researchat något som de kan bygga ändå så ingen risk att du förstör din ekonomi.

Vid det här laget har man fått en GG genom honor trädet. Bara skicka ut sina styrkor och söka nästa stad..sen rullar det på tills man utrotat alla. Struntar i city states också, brukar erövra dom med. Att få massa mat av dom är meningslöst, brukar betyda att man antingen har pengaproblem för att man får skänka så mycket till dom (+ maintanence för alla happy byggnader man måste bygga) eller att man får så mycket mat att städerna växer och man har happyness problem istället.

Med dubbel exp kommer din lilla armé snart vara en oslagbar elite armé som kommer äta upp vad som en datorn slänger mot dig, när du väl uppgraderar dina archers till chu..uh vad de nu kallas..så kommer han ha noll chans.

Lägg på det faktum att kina får pengar från sina "libraries" (paper maker) och du har noll problem. Bara kriga kriga kriga och utrota allt du ser. Nästan som Borgs eller något.."Resistance is futile!"

Har inte testat på högre svårighetsgrad än prince förstås...men där är det busenkelt om man kör som warmonger iaf.

En annan sjukt effektiv strategi är att köra Alexander och så fort det går köra research till Companion Chivalry(funkar bra med Horseman med andra civs också):

Steg för steg om någon vill testa(Pangea är enklast och snabbast givetvis):
1. Klicka på Horseman/Companion Chivalry i tech tree.
2. Bygg Scout
3. Bygg Worker
4. Bygg Settler
5. Bygg något skräp(Monument kanske)
6. Skicka en Settler och Worker direkt mot hästarna som skall ha dykt upp på kartan nu, bygg staden direkt över hästarna om dom står bra till(kust/river).
7. Avbryt pågående byggprojekt i huvudstaden och bygg två Horseman.
8. Direkt när första Horseman är klar så köp en till(tre stycken Horseman totalt alltså)
9. Marschera mot första bästa civilisation och ta över den, uppgradera aldrig horseman utan spar till "instaheal".

Instruktionerna hittade jag här: Emperor: Win Every Game with Horsemen - Civilization Fanatics' Forums

Kanske något för nästa "sweclockersutmaning" att se vem som snabbast får till en Domination?

Permalänk
Medlem

Grattis vb!

vb: 387 turns

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt! Grym score på den innan också. Du har nog hittat rätt melodi. Hoppas jag kan hinna med ett försök till helgen att rå på det.

Permalänk
Entusiast

Väntar ivrigt på nästa tävling, att spela som araberna till culture vinst är nog inte riktigt min grej

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

min score suger men snabbt gick det iaf

Visa signatur

asd

Permalänk
Entusiast
Permalänk

Det kanske blir kul att spela igen när patchen kommer:

"Economy - Can now sell Buildings in a city (to help lower maintenance for obsolete buildings later in the game)."

" Workers - Added option to force workers to ignore manually made improvements (so they don’t change what you decide was best for a plot)."

"Workers – Priority of trading posts reduced, and rebalanced priorities on other improvements"

"Military - Improved unit cycling logic. Camera will jump around much less."

"City - Add a Puppet city strategy that turns off training buildings and emphasizes gold."

Permalänk
Medlem

Vi har en ny ledare! Grattis pontusd!

pontusd: 350 turns
vb: 387 turns

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

350 turns wtf? kan man få lite tips på hur man ska göra?, har aldrig ens varit nära att klara det innan 500 turns :/

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Finns en på civfanatics som klarat det på 234 turns, det är sick! Men typ, early warmongering, beline till renässans. En enda stad, 2 puppets... Ungefär så är väl receptet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag körde med en stad och satt och tryckte i mitt slott, sparade culture tills ja hade 4k sen spendera ja allting efter ja byggt monte christo och den poilcyn som drar ned konstanden för framtida policys. hade nog kunnat dra bort 50 turns om jag gjort små justeringar. en irriterande sak var när jag slösa bort en great engineer precis innan jag skulle bygga utopia wonder, glömde bort att man behövde byggkraft och inte culture för den sista biten

när är det över? nästa har ju redan börjat på civfanatics väl?

Visa signatur

asd

Permalänk
Inaktiv

Intressant läsning i tråden känns som många är hardcore spelare, själv så har jag aldrig spelat några tidigare versioner men finner spelet väldigt underhållande. Undrar om man kan få lite tips hur man ska spela alltså basgrejer ,verkar ju finnas oändligt olika sätt att spela på men men. Om ni vet nån sida med lite guider osv så dela gjärna med er. Har bara spelat till ungefär 200 turns på två olika spel det ena tröttna jag lite på och det andra blev jag överkörd av självaste Ghandi.

Permalänk
Medlem

För de som tycker att utvecklingen gått lite åt fel håll så finns den här lilla länken att kika på.
Själv har jag och min spelkompis gått tillbaka till Civ IV i väntan på att spelet blir patchat till något som liknar Civ.

Civilization Fanatics' Forums - View Single Post - First screenshot from Civ VI!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd

Körde den nya utmaningen

* Victory Condition: Space (though all victory conditions must be enabled)
* Difficulty: King
* Starting Era: Ancient
* Map Size: Standard
* Map Type: Archipelago
* Speed: Epic
* Civ: America
* Opponents: Any, 7 opponents only, default option (8 civs in total), 16 City States only
* Resources: Standard
* Must Not Be Checked: No Barbarians, New Random Seed, Random Personalities
* Date: 10th October to 10th November 2010

Lyckades vinna efter 728 turns men fick bara 1336 poäng. klantade mig rejält och tog en great enginer till sydney operan hade lätt kommit under 700 iaf om jag tagit den till apollo programmet istället

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Amagad, epic game speed! Jag som tyckte det var segt förut...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

663 turns Hade ingen aluminium så jag fick bygga rymdskeppet utan några space factorys

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

För de som tycker att utvecklingen gått lite åt fel håll så finns den här lilla länken att kika på.
Själv har jag och min spelkompis gått tillbaka till Civ IV i väntan på att spelet blir patchat till något som liknar Civ.

Civilization Fanatics' Forums - View Single Post - First screenshot from Civ VI!

Samma här. Civ 4 är bättre på många sätt och speciellt i multiplayer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

För de som tycker att utvecklingen gått lite åt fel håll så finns den här lilla länken att kika på. Själv har jag och min spelkompis gått tillbaka till Civ IV i väntan på att spelet blir patchat till något som liknar Civ.

Fanns inget av intresse på den där länken, det var en riktigt tråkig satirbild.

Personligen tycker jag Civ V är roligare än Civ IV och det behöver inte någon patch för att ändra på det, däremot fixa en del buggar och lägga till lite finesser. Är inte Civ III det spel som av konservativa Civfanatiker anses som det riktiga Civ, så gå tillbaks ett steg till och prova det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Fanns inget av intresse på den där länken, det var en riktigt tråkig satirbild.

Personligen tycker jag Civ V är roligare än Civ IV och det behöver inte någon patch för att ändra på det, däremot fixa en del buggar och lägga till lite finesser. Är inte Civ III det spel som av konservativa Civfanatiker anses som det riktiga Civ, så gå tillbaks ett steg till och prova det istället.

Alla tycker olika och själv tyckte jag att den var klockren. Singleplayer är ok men multiplayer var verkligen en besvikelse. Att gå tillbaka till Civ III känns onödigt när Civ IV är så pass bra.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

När vi ändå är på ämnet så är, för mig, CivIV fortfarande bäst

När uppdateringen släpps ska jag nog återuppta min maratonkampanj som jag inte slutfört än då jag tappade all motivation att spela av diverse anledningar (krascher, diplomatin, optimering, diplomatin osv.).

Permalänk
Medlem

Civ III är den bästa hittils Men V har potential.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

När vi ändå är på ämnet så är, för mig, CivIV fortfarande bäst

När uppdateringen släpps ska jag nog återuppta min maratonkampanj som jag inte slutfört än då jag tappade all motivation att spela av diverse anledningar (krascher, diplomatin, optimering, diplomatin osv.).

Det är så jag också känner. Spelet känns helt enkelt inte färdigt och dessutom tycker jag inte om att tvingas använda Steam eller någon annan klient på den här sortens spel. Det är ju inte WoW vi pratar om direkt. Hur många är det egentligen som vill spela Civ V multiplayer med okända människor från hela världen?
Direct IP eller LAN var det jag spelade allra mest med Civ IV.

Visa signatur