Tekniskt Drömrum (budget 50k)

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Sharp Aquos LC-46LE705S, har den föregående modellen som hade i stort sätt inga problem och den nya modellen är betydlig bättre än föregående modell. Inte massa lull lull/funtioner som inte fungerar korrekt så du får valuta för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517734

LD på billiga modeller är inte så mycket att ha, förekommer Halo effecter. Samsungs skärmar har ingen jämn bakgrundsbelysning, samt problem med kraftreläet i tv när det inte sker någon luftcirkulation bakom tv :/

EDIT: Samsungs skärmar har ingen LD :D, ALla apparater som kör med edge-LED kan inte gör det och de flesta drabbas av clouding samt bleeding

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazerlarz

Snart kommer mitt drömrum vara inrett

Hoppas på ett galleri då

Visa signatur

[b]|[/b] AMD Phenom X3 8650 2,3 GHz [b]|[/b] Nvidia GTS 250 [b]|[/b] 4 GB DDR2 800 MHz [b]|[/b] Ace Clubs IV 480W [b]|[/b] Windows 7 Professional [b]|[/b] Samsung 2233rz [b]|[/b] D'feldt AudioEnigne 2 [b]|[/b]

Permalänk

Ett galleri kommer förmodligen komma

Ska iväg till stan imorgon och inhandla mig datorskärmarna och TV'n. Ska kolla runt på siba, onoff, netonnet och mediamarkt.

Stort tack till alienpredator och kilroy för eran hjälp och vänlighet!

Visa signatur

Dator 1: Amd 940 3.0 ghz / Gigabyte GA-MA790X-UD3P / 8gb 1333mhz / XFX 5770 1gb / Fractal Design Tesla 550w / Western Digital 500gb / Fractal Design Core 3000
Dator 2: Amd FX6300 3,5ghz / CM Hyper 212 EVO / ASUS M5A78L-M/USB3 / 8gb 1333mhz / Powercolor 6870 1gb / Corsair AX 750W / Samsung F3 500gb / A-Data SSD Pro 128gb / Fractal Desgin Arc Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Jag tycker som en annan snubbe här, de pengarna du vunnit ska du lägga in på banken, kanske köpa några bra aktier osv, och inte slösa dem på skit. Däremot kan du ju spara de inkomstena du får och kanske slösa lite mer än vad du annarsa skulle göra efter som du har en "säkerhet" på banken. Vi vill sedan ha en bild eller bevis på att du vunnit, samt ditt kontonummer med alla siffror samt expire date så vi kan utforska själva om du ljuger eller inte.

Hur blåst är du på en skala egentligen? Vafan ska du ha bevis på hans lottovinst för?

Men visst, vi kan börja kräva arbetsintyg m.m. ifrån alla som ska/har köpt nya grejer!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska iväg till stan imorgon och inhandla mig datorskärmarna och TV'n. Ska kolla runt på siba, onoff, netonnet och mediamarkt.

Gå till en dedikerat hembiobutik, som hembiobutiken, reference audio osv. Apparaterna där är kalibrerade och under rätt ljusförhållanden. Detta gör att du verkligen kan se vilken tv som är bra och dålig, en bättre jämförelse helt enkelt :). Den kan bli att du köper grisen i säcken trots att du ser vad du köper i sådana butiken som Elgiganten, OnOff, Sida, Media markt osv.

Visa signatur

Lian Li A3 / Corsair SF1000 Platinum / Gigabyte B650m / AMD 7950x / Kingstone 32GB@6000Mhz / Asus Strix 3080 ti OC / NVMe SSD x 2

Permalänk

Men hallå om du ska sitta och spela med 5970 får du se till att skaffa dig en bra spelskärm som drar nytta av alla de FPS den pumpar ut.

Alienware OPTX AW2310 (recension)

Om du nu inte ska ha 120 hz kan du köpa en skärm med bra bild, en IPS-panel. Titta i så fall i bildskärmsforumet.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar denna TVn:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...(122515,3114)

Den drar hälften så mycket ström som föregångaren.

Har tänkt köpa den modellen själv, ska bara spara ihop till den först.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

varför inte en av Alienware's datorer. Hade nog köpt en sådan om jag hade dom pengarna!

http://www1.euro.dell.com/se/sv/hemanvandare/Stationära-/alie...

Permalänk
Hedersmedlem

Onödigt med så dyrt moderkort till 1156, isf kör du ist på 1366 vilket ger någon procent mer i cf dessutom (mot de flesta 1156).

Kanske kan du köpa en stor skärm ist för tv och skärm? ta en 27-30", annars skulle jag nog köra på 2209wa eller lg's motsvarighet (har inte sett så mycket reviews på den, men den verkar ju nästan bättre)

Permalänk
Medlem

uppgradera datorn istället:) sätt i en phII 965, finare moderkort, en ny snygg och stilren låda tex antec p182, bra ljudkort och ett hd5870. Philips tv'n funkar bra imo, har en likadan hemma och är väldigt bekväm för ögonen när du har pillat lite på inställningarna. hemmabion har jag inget att säga om, har inte den kunskapen. Eftersom att du sparar några tusen på att uppgradera datorn så tkr jag att du ska köpa till extra möbler i rummet också om du inte redan har de skitfint. grattis till vinsten föresten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av destrukto
varför inte en av Alienware's datorer. Hade nog köpt en sådan om jag hade dom pengarna!

aaah men de e ju du också..

Permalänk
Medlem
Citat:

Skippa siba, elgiganten etc.

www.prisjakt.nu

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

För att det är superdumt att köpa alienware datorer. Dem är bara för fjortisar med rika föräldrar och ingen aning om hur man sätter ihop en dator.

De kostar mycket mer än vad dom är värda.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Som sagt jag ska en helt ny dator, dator i sign används hos mamma medans den nya kommer befinna sig hos min pappa.

Har tittat lite på denna skärmen: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446776

Eftersom den har 120hz borde den vara bra för spel?

Denna TV'n verkar också vara intressant: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=450661

Ska dra o kolla på den i verkligheten om en timme ungefär

Sen blir det nog att jag beställer datorn idag (det senaste paketet jag länkade med i5, h50).

Mvh Simon

Visa signatur

Dator 1: Amd 940 3.0 ghz / Gigabyte GA-MA790X-UD3P / 8gb 1333mhz / XFX 5770 1gb / Fractal Design Tesla 550w / Western Digital 500gb / Fractal Design Core 3000
Dator 2: Amd FX6300 3,5ghz / CM Hyper 212 EVO / ASUS M5A78L-M/USB3 / 8gb 1333mhz / Powercolor 6870 1gb / Corsair AX 750W / Samsung F3 500gb / A-Data SSD Pro 128gb / Fractal Desgin Arc Mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nu är det såhär att datorn i sign använder jag hos mamma. Rummet jag behöver hjälp med nu är hos pappa så behöver helt nya grejer!
Funderar på att ta bort ljudkortet och datorhögtalarna och köra på det som Kilroy sa.
Sen detdär med tvn, den Kilroy länkade är den bättre än Philipsen? De är ungefär lika tunna.
Sen vill jag ha Siberia V2 headsetet och inte något annat

Varför frågar du itne din pappa om råd! för han vill säkert spela när inte du är där!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
aaah men de e ju du också..

vad menar du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
För att det är superdumt att köpa alienware datorer. Dem är bara för fjortisar med rika föräldrar och ingen aning om hur man sätter ihop en dator.

De kostar mycket mer än vad dom är värda.

Om man jämnför med va alienpredator la ut så är det ungefär samma pris men kanske lite sämre delar. Dom har ju överkliockat den plus att man får garanti på köptet vilket man inte får om man sätter ihop själv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt jag ska en helt ny dator, dator i sign används hos mamma medans den nya kommer befinna sig hos min pappa.
.....
Mvh Simon

Synd om din mamma, för du kommer aldrig vilja vara hos henne sen

Permalänk
Medlem

Har du 50k budget, skulle jag köpa en IPS panel till datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djjokke
Synd om din mamma, för du kommer aldrig vilja vara hos henne sen

Man kan ju ta med datorn när man ska åka till den andra föräldern, jag vet själv hur det känns..

Ont: Jag hade väntat på fermi med en sån budget.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Eftersom den har 120hz borde den vara bra för spel?

Anledningen till att den har 120hz är för att man ska kunna använda sig utav 3D-glasögon och få en grym 3D-upplevelse när man spelar/ser på film.

Citat:

Om man jämnför med va alienpredator la ut så är det ungefär samma pris men kanske lite sämre delar. Dom har ju överkliockat den plus att man får garanti på köptet vilket man inte får om man sätter ihop själv!

det är högre pris, sämre prestanda och en fjortisstämpel på alla alienware datorer.

Klocka kan man göra själv, alienware har bara klockat ytterst lite bara för att kunna säga att dom har klockat och därmed ta en tusing extra.

Garanti har man alltid, spelar ingen roll om du köper en färdig dator eller lösa delar.
Han skulle ju till och med be butiken bygga ihop datorn, så vad är skillnaden på det och alienwares garanti om jag får fråga??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop

Ont: Jag hade väntat på fermi med en sån budget.

+1, det hade jag också gjort, helt klart. Dom kommer säkerligen vara bättre än ATI's kort. Även om dom är dyrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Har du 50k budget, skulle jag köpa en IPS panel till datorn.

IPS panel är väl sämre till spel, och typ till för bildredigering och sådant?
TFT-panel är väl det bästa för spelande.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Tjena igen!

Har varit inne i stan idag och faktiskt köpt lite grejer. Efter mycket snack med mediamarkts kunniga och trevliga personal köpet jag följande tv:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...
(gav 9k för den)
Vi kom fram till att 42tum var lagom för det avståndet jag ska sitta på och jag tyckte bildkvaliten på tv'n var skitbra. Ska inte koppla in den än utan väntar på att jag köpt datorn.

Funderar på att lägga en beställning på ljudpaketet Kilroy länkade förut, någon som har nått att säga emot/för det?

Tips på någon riktigt bra gamingskärm?

Tänkte att uppgradera min dator hos mamma med >Fermi och 930 när de kommit ut

Mvh Simon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hoho kommer va trevligt att se hur det blir när du är klar :P, måste fråga exakt hur mycket pengar vann du? xD va det 50k eller mer?
gz allafall

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
hoho kommer va trevligt att se hur det blir när du är klar :P, måste fråga exakt hur mycket pengar vann du? xD va det 50k eller mer?
gz allafall

Läs tråden så får du se, han har redan sagt det en gång, tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Läs tråden så får du se, han har redan sagt det en gång, tror jag.

Exakt, har sagt hur mycket det är. Har satt in resten på banken.
Ska uppgradera min andra burk när fermi kommit ut och förmodligen köpa en tv till rummet hos mamma plus en ny datorskärm där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt, har sagt hur mycket det är. Har satt in resten på banken.
Ska uppgradera min andra burk när fermi kommit ut och förmodligen köpa en tv till rummet hos mamma plus en ny datorskärm där.

aha, jag som missade det då xD jag skummade igen för att se om jag kunde hitta det men det gjorde jag inte ska kolla igen

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi kom fram till att 42tum var lagom för det avståndet jag ska sitta på och jag tyckte bildkvaliten på tv'n var skitbra.

Tittade du på en TV sändning eller bara på Mediamarkts interna full-HD kanal?
Bara får att du har kanonbild på full-HD kanalen behöver de inte betyda att du har en liknande kvallitet på bilden om du ser en vanlig TV sändning, bara så du vet...

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Tittade du på en TV sändning eller bara på Mediamarkts interna full-HD kanal?
Bara får att du har kanonbild på full-HD kanalen behöver de inte betyda att du har en liknande kvallitet på bilden om du ser en vanlig TV sändning, bara så du vet...

Nej, det är väl klart att man inte får full HD-kvalitet på vanliga sändningar, det säger ju sig självt. Vad hade annars varit meningen med HD-kanaler??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför köper du inte en digitalkamera också när du ändå är i farten? För att lägga upp bra bilder i galleriet när allt väl är klart!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

^^ Jag menar mer att bilden kan vara riktigt kass när den skalar upp från SD material, även om bilden är suverän i HD.

Utbudet på HD-kanaler är rätt så begränsat (för tillfället i alla fall)...

Permalänk

Det var ett vanligt TV-program som visades på TV'n när jag kollade och bildkvaliteen var toppen enligt mig.

Har ni tips på några bra skärmar eller någon ändring i mitt datorpaket annars beställer jag ikväll

Även ljudsystemet, är det XTZ-paketet som Kilroy länkade som är bäst?

Visa signatur