Asus P6TSE + Intel i7 920 BCLK över 200 ej fungerande.

Permalänk
Medlem

Asus P6TSE + Intel i7 920 BCLK över 200 ej fungerande.

Hej!

Sitter och jävlas med min cpu lite grann.

Den rullar stabilt nu i:
3.8GHz
200BCLK
800MHz minne i 7-7-7-20
CPU Voltage 1.2V
CPU PLL Voltage 1.9
QPI/DRAM Voltage 1.296
DRAM Voltage 1.64
HT ON
Speedstep ON

Problemet ligger när jag vill öka BCL oavsett om jag sänker minnes dividern och ger mer avslappnade timings + sänker cpuns multiplier. Så vid 25-215 börjar datorn hänga sig och vägra boota. Några bra tips för att krossa denna barriär?

Självklart har jag krämat på mer volt då den blivit instabilt. Dock käns det konstigt om det är volt/kylning den vill ha. Detta då jag sänkt multipliern så slutliga klocken hamnat under 3.8GHz.

Känns lågt om det är moderkortet som maxas ut så tidigt och man har ju läst om massa i7s över 4.2GHz.

/Thomas

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk
Keeper of the Bamse

Varför inte 21x200 om du vill nå 4,2ghz då?

Sen är 1,2volt ingen vidare hög spänning att köra en I7 i. Jag kör min på 1,35volt (ja min sign ljuger lite) som det är nu.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Varför inte 21x200 om du vill nå 4,2ghz då?

Sen är 1,2volt ingen vidare hög spänning att köra en I7 i. Jag kör min på 1,35volt (ja min sign ljuger lite) som det är nu.

För att jag vill nå högre men 4.2 kan jag nå ja..,.dock vill jag ännu högre och där är det kört oavsett inställningar. Därav jag testade runt och insåg att BCLK vägrar högre. Kan prima i 4.2 med 1.35V på cpun en bra stund innan kylningen stoppar. Varför jag vill högre är pga ett litet prime rejs mot en vän. Så stabilitet är inte prio ett då, utan max clock. Men allt över 205 BCLK resulterar i oerhörda problem oavsett volt och cpu multiplier.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Intel ARC B580

Permalänk

Så vitt jag vet så stoppar de flesta "normala" 1366 moderkort vid 200-210 BLCK så du behöver ett bättre överklocknings kort för att nå högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Så vitt jag vet så stoppar de flesta "normala" 1366 moderkort vid 200-210 BLCK så du behöver ett bättre överklocknings kort för att nå högre hastigheter.

Wow källa? Känns lite tråkigt och udda. Så jäkla budget är det inte med moderkort för över 2k och detta för en plattform som ska vara mer entusiast inriktad.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulkenstrong
Wow källa? Känns lite tråkigt och udda. Så jäkla budget är det inte med moderkort för över 2k och detta för en plattform som ska vara mer entusiast inriktad.

Tror det sägs i den här filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=iwbzQblRQ7I

EDIT: Sägs i filmen "most motherboards will top out at around 180-210".

EDIT2: Väntar på att pingvin mannen ska svara:)

Permalänk
Medlem

Vad kör du för QPU frekvens? Satt den på lägsta tillgäglia? Annars lär du få feta problem då i7 normalt sett inte gillar över 8000MT/s vill jag minnas. Så CPU:n har en viss påverkan med på maximal BCLK.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Vad kör du för QPU frekvens? Satt den på lägsta tillgäglia? Annars lär du få feta problem då i7 normalt sett inte gillar över 8000MT/s vill jag minnas. Så CPU:n har en viss påverkan med på maximal BCLK.

Ja minnes divider och QPT dividern i botten.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Glömde nämna det. Sätt den på 18 eller 36 (lägsta, beroende på bios/moderkort). Som sagt, pingvin mannen levererar!

EDIT: Hur som helst, vad för moderkort har du? För som jag länkade i tidigare inlägg så brukar de flesta 1366 kortet gå till runt 180-210 max. Du behöver nog ett rampage (stavning?) eller liknande "monster" kort för högre BLCK. Mitt moderkort i sign börjar gnälla runt 200-210 vad jag märkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror det sägs i den här filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=iwbzQblRQ7I

EDIT: Sägs i filmen "most motherboards will top out at around 180-210".

EDIT2: Väntar på att pingvin mannen ska svara:)

Hmm tråkigt läge. Känns som cpun kan ge mer om man kunde ökat BCLK. Får se om man kan överklocka minnet istället då. Fast det känns svårt då man inte kan mosa på med volt som den gamla "goda" tiden.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hmm tråkigt läge. Känns som cpun kan ge mer om man kunde ökat BCLK. Får se om man kan överklocka minnet istället då. Fast det känns svårt då man inte kan mosa på med volt som den gamla "goda" tiden.

På minnen ja, över 1.65 är inte bra för QPI men på cpu så spelar det liten roll om du har bra kylning, fast vill man vara säker så går det inte ta sig över 4ghz utan att övervolta. jag övervoltar och då ligger min på 3.8ghz (sen tillkommer turbon).

Permalänk
Medlem
Citat:

På minnen ja, över 1.65 är inte bra för QPI men på cpu så spelar det liten roll om du har bra kylning, fast vill man vara säker så går det inte ta sig över 4ghz utan att övervolta. jag övervoltar och då ligger min på 3.8ghz (sen tillkommer turbon).

Vet att man kan öka cpuns volt men det är ju inte där jag får se min oc stoppad. Men minnet kör ju i original fart på 800MHz. Får se om man kan få upp farten lite där. Tror det kan vara svårt utan att öka minnesvolten och det går ju inte för den dumma QPI bussen. Tufft läge. Man ska ju inte gnälla egentligen då man har bra prestanda men man vill ju alltid ha mer

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Vet att man kan öka cpuns volt men det är ju inte där jag får se min oc stoppad. Men minnet kör ju i original fart på 800MHz. Får se om man kan få upp farten lite där. Tror det kan vara svårt utan att öka minnesvolten och det går ju inte för den dumma QPI bussen. Tufft läge. Man ska ju inte gnälla egentligen då man har bra prestanda men man vill ju alltid ha mer

Ofta kan man dra upp minne lite utan att öka spänningen.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Tror det kan vara svårt utan att öka minnesvolten och det går ju inte för den dumma QPI bussen.

Njae, sålänge du håller dig inom 0,5V från uncore-spänningen är det lugnt

Fotnot: uncore kan även kallas "QPI/DRAM voltage" eller "uncore/VTT voltage" beroende på bios.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Njae, sålänge du håller dig inom 0,5V från uncore-spänningen är det lugnt

Fotnot: uncore kan även kallas "QPI/DRAM voltage" eller "uncore/VTT voltage" beroende på bios.

0,45v faktiskt, men annars bör det stämma mer eller mindre. Och uncore och QPI är inte samma sak, blanda inte ihop dessa. Däremot har du rätt i att den kan kallas både QPI och VTT.