Vilken processor för relativt enkel dator..?

Permalänk
Medlem

Vilken processor för relativt enkel dator..?

Ska bygga ihop en dator till min bror men har lite svårt att bestämma processor i den..
I dagsläget verkar det ju vara Core i5/i7 som gäller och där verkar i5 750 vara ett hett alternativ.

Dessvärre lyckas jag inte få budgeten att hålla med denna processor, för även om processorn i sig inte är mycket dyrare än en Core 2 Quad så blir övriga komponentkostnader mycket högre i form av högre priser för moderkort samt minnespriser..

Vilken annan processor kan fungera bra till en dator som inte ska användas för allt för krävande uppgifter? Jag antar att datorn kommer nyttjas till Internet, foton, bildredigering, eventuellt något mindre krävande spel, samt HD-film..

Kan en INTEL CORE 2 QUAD Q8300 2.5GHZ 4MB 1333MHZ S-775 med moderkortet GIGABYTE GA-EP43-UD3L S-775 ATX vara ett alternativ? Jag förstår självklart att en i5 750 presterar bra mycket bättre än denna processor, men är det en skitkass processor för ändamålet och/eller finns det någon likvärdig processor i denna prisklass som presterar bra mycket bättre?

Anledningen till att jag tittar på Core 2 Quad är att man kommer undan lite billgare med både moderkort och ramminne, vilket annars drar iväg rätt ordentligt..

(Datorn kommer köra Windows 7 och det ska flyta på bra.)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

varför inte sattsat på AM3 med nya 890GX chipet med sata 3 och en phenom II eller athlon II processor?

Klart bättre och vassare än ett gamalt 775 system. 775 använder ju en FSB för all kommunikation. Igen höjdare. Igen kapacitet för moderna grafikkort eller DDR3 egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

varför inte sattsat på AM3 med nya 890GX chipet med sata 3 och en phenom II eller athlon II processor?

Klart bättre och vassare än ett gamalt 775 system. 775 använder ju en FSB för all kommunikation. Igen höjdare. Igen kapacitet för moderna grafikkort eller DDR3 egentligen.

Jag lyssnar
Vad för AMD-processor bör jag satsa på för att få likvärdig/ungefär samma prestanda som en i5 750?
Vad för märke och modell på moderkort rekommenderas?

Som grafikkort har jag tänkt att satsa på ett Nvidia GT 250 512MB.. Antar att det räcker en bit till det min bror kommer använda datorn till..

EDIT: Processorn får mer än gärna vara så sval som möjligt. Han vill ha en så tyst datorn som möjligt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 965 eller X6 1055T är ungefär likvärdiga med intel Core i5 750.
Jag skulle tro en Athlon II X4 640 är ungefär likvärdig med Q8300.
Du kan jämföra processorer här:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Ser man på prisvärdhet kanske Athlon II X4 635, Phenom II X4 955 eller X6 1055T känns som vettiga alternativ tycker jag. Finns även strömsnålare varianter med e på slutet men då kan man istället lika gärna undervolta och underklocka litegrann (på samma sätt som man kan överklocka istället för att köpa snabbaste varianten). Kan vara vettigt att köpa till en större kylfläns om man vill få den så tyst som möjligt.

EDIT: Verkar ju inte alls vara så krävande uppgifter datorn har så den skulle egentligen kunna funka bra med någon billigare dual core eller triple core också.

Permalänk

Om du vill få likvärdig prestanda som i5 750 är detta uppgraderingspaket trevligt:
Uppgraderingspaket AMD Phenom Black Edition - Inet.se

Men som Ronnylov säger är det egentligen lite overkill för din brors behov. En Athlon II x4 635 eller Athlon II 435 skulle duga gott.

Vill du tysta ned processorn, så kan du byta kylare till en Coolermaster Hyper 212+
Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se
Billig men bra och rätt tyst (om man nu inte kör den på fullvarv utan låter moderkortet temperaturstyra fläkten).
Tänk bara på att det ofta är grafikkortet som låter mest i en dator, så du kan ju titta på effektsnåla grafikkort med bra kylare om du vill få det tyst.

Grafikkortet lär fungera för din brors blygsamma behov, rätt bra prestanda för pengarna (jag antar att det är GTS 250 du menar). Annars finns ju HD5750 som är lite nyare, med stöd för DX11 och med låg effektförbrukning.

Som moderkort skulle ett 785-baserat moderkort fungera bra, t.ex. Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se
Det verkar ju inte direkt som om han tänkt köra Crossfire och moderkortet är billigt men bra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Om du vill få likvärdig prestanda som i5 750 är detta uppgraderingspaket trevligt:
Uppgraderingspaket AMD Phenom Black Edition - Inet.se

Men som Ronnylov säger är det egentligen lite overkill för din brors behov. En Athlon II x4 635 eller Athlon II 435 skulle duga gott.

Vill du tysta ned processorn, så kan du byta kylare till en Coolermaster Hyper 212+
Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se
Billig men bra och rätt tyst (om man nu inte kör den på fullvarv utan låter moderkortet temperaturstyra fläkten).
Tänk bara på att det ofta är grafikkortet som låter mest i en dator, så du kan ju titta på effektsnåla grafikkort med bra kylare om du vill få det tyst.

Grafikkortet lär fungera för din brors blygsamma behov, rätt bra prestanda för pengarna (jag antar att det är GTS 250 du menar). Annars finns ju HD5750 som är lite nyare, med stöd för DX11 och med låg effektförbrukning.

Som moderkort skulle ett 785-baserat moderkort fungera bra, t.ex. Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Inet.se
Det verkar ju inte direkt som om han tänkt köra Crossfire och moderkortet är billigt men bra.

Tackar för informationen !
Tittade även lite på benchmarkhemsidan och såg att Athlon 2 X4 635 presterade sämre än min Q6600??
Nu kollade jag ju iofs bara ett benchmarkprogram som var på framsidan, men då fick ju inte 635:an särskilt bra betyg.. eller har jag kollat fel ?
Även om min bror nu inte har världens krav så vill jag ändå att han ska få en schysst processor som håller ett tag.. Nästan valfri Core 2 Quad verkar prestera bättre än en X4 635 om jag fattat rätt?

Rätta mig gäärna om jag har fel

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på x6 core? Komplett.se - AMD Phenom II X6 1055T
2000 kronor för AMD's nya ''lilla'' x6 core. Den är bara snäppet under i7 930 i de flesta tester jag kollat, men det är ju baserat på rena prestanda tester, för en speldator är den helt klart mycket CPU för pengarna.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Har du tajt budget är ju inte intel ett alternativ (eftersom intel är dyra i förhållande till sin prestanda, jämfört med amds billigare cpuer). Amds motsvarighet till I5 är phenom II x4 965. SÅ du kan ju välja en phenom II x4 925 ock få ngt sämre prestanda än I5 (frågan är om de ens märker ngn skillnad mellan en ph II 925 och en I5) men sammtidigt spara en del pengar.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tackar för informationen !
Tittade även lite på benchmarkhemsidan och såg att Athlon 2 X4 635 presterade sämre än min Q6600??
Nu kollade jag ju iofs bara ett benchmarkprogram som var på framsidan, men då fick ju inte 635:an särskilt bra betyg.. eller har jag kollat fel ?
Även om min bror nu inte har världens krav så vill jag ändå att han ska få en schysst processor som håller ett tag.. Nästan valfri Core 2 Quad verkar prestera bättre än en X4 635 om jag fattat rätt?

Rätta mig gäärna om jag har fel

Är ju inte athlon x4 i det paketet, utan PHENOM II x4. En phenom II x4 965 ger likvärdig prestanda som en I5.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag lyssnar
Vad för AMD-processor bör jag satsa på för att få likvärdig/ungefär samma prestanda som en i5 750?
Vad för märke och modell på moderkort rekommenderas?

Som grafikkort har jag tänkt att satsa på ett Nvidia GT 250 512MB.. Antar att det räcker en bit till det min bror kommer använda datorn till..

EDIT: Processorn får mer än gärna vara så sval som möjligt. Han vill ha en så tyst datorn som möjligt..

Angående grafikkortet så finns det väl bättre kort för samma pris. Typ hd5750 eller hd5770

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X6 1090T BE & Phenom II X6 1055T Review - TechSpot
Den visar båda AMD's Hexa core och jämför dessa mot bland annat i5 och flera i7

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Skulle också rekomendera radeon-kort. 5750, 5770 eller 5830. 3 olika prisklasser.
2 st 5770 i crossfire är bland det mest prisvärda prestandamässigt man kan köpa nu.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Tackar för informationen !
Tittade även lite på benchmarkhemsidan och såg att Athlon 2 X4 635 presterade sämre än min Q6600??
Nu kollade jag ju iofs bara ett benchmarkprogram som var på framsidan, men då fick ju inte 635:an särskilt bra betyg.. eller har jag kollat fel ?
Även om min bror nu inte har världens krav så vill jag ändå att han ska få en schysst processor som håller ett tag.. Nästan valfri Core 2 Quad verkar prestera bättre än en X4 635 om jag fattat rätt?

Rätta mig gäärna om jag har fel

Ja, men nu jämför du äpplen och päron. Jag gick efter beskrivningen av din brors användningsområden och inget av dem är något som kräver en bättre processor än Athlon x4 635. I uppgraderingspaketet som är länkat i början av min post finns en Phenom II x4 965 med, som presterar som i5 750 ungefär.
Därefter kommer uttalandet (jag citerar mig själv):

Citat:

Men som Ronnylov säger är det egentligen lite overkill för din brors behov. En Athlon II x4 635 eller Athlon II 435 skulle duga gott.

Alltså föreslår jag ett klenare och billigare alternativ, eftersom din bror inte verkar ha behov av en bättre processor med utgång från hans användningsområden. Då du inte fick budgeten att gå ihop tänkte jag att du var intresserad av att få ned priset lite. Uppgraderingspaketet med Phenom II x4 965 tar ned priset med några hundringar och om man byter processorn mot en Athlon II x4 635, så minskar priset med några hundringar till. Jag fick uppfattningen av att det var vad du var ute efter.
Sedan är det väl ganska naturligt att en processor som kostar runt tusenlappen (x4 635) presterar en del sämre än en processor för runt 1800kr (i5 750), eller hur?
Jag vill minnas att x4 635 presterar ungefär som Q8400 (aningens sämre än Q8400 men klart bättre än Q8200 är väl ungefär hur det ser ut).
Q8200 kostar från 1350kr och Q8400 från 1580kr, med tanke på att Athlon II x4 635 finns från 1000kr, så skulle jag vilja säga att den är prisvärd. Även t.ex. Phenom x4 955 är mycket prisvärd jämfört med Quad-processorerna, då den presterar rejält mycket bättre än Q8400, men kostar lika mycket.

Är detta klargörning nog för hur jag tänker?

Edit: Det verkar som om AthlonII x4 635 presterar bättre än Q6600 för det mesta förresten:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
(observera att i en hel del av testerna skall stapeln vara så liten som möjligt, läs alltså alltid vad som gäller vid stapelns bas)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Angående grafikkortet så finns det väl bättre kort för samma pris. Typ hd5750 eller hd5770

Nej faktiskt inte, jag kollade lite på det och kortet som han tittat på kostar runt 800kr (finns även billigare på uddabutiker). Prestanda är likvärdig med HD4850, men det är effektsnålare än HD4850.
Det billigaste HD5750 jag hittar ligger på runt tusenlappen, men personligen skulle jag lagt till de hundralapparna, eftersom HD5750 är effektsnålare, stöder DX11 och presterar snäppet bättre.

Visa signatur

~Pelle~