Permalänk

Snällast mot gamla ögon?

Hej,

Min pappas datorskärm, en supergammal Trinitron 17-tummare, börjar göra sig redo för graven, så han skulle behöva en ny fräsch skärm som är behaglig att titta på, upplösningsmässigt alltså. Hans syn börjar bli nedsatt pg a ålder och en typisk wide-screen med smulor till fonter är nog inte bra.
Datorn är en gammal P4 med ett inbyggd grafikkort, så det finns också vissa begränsingar för hur hög upplösning skärmen kan ha:

(analog)
1280x768 60 hz
1280x960 85 hz
1280x1024 85 hz
1600x900 60 hz
1600x1200 85 hz
1920x1080 60 hz
1920x1200 60 hz
1920x1440 75 hz

Jag har kikat på dessa upplösningar:

1600x900 Samsung TFT 20" P2050 Rose Black - Inet.se
1280 x 1024 SAMSUNG SYNCMASTER 943N 19# TFT BLACK - Kvalitetsskärm till REA-ipris! - Produktinformation
1366x768 LG 19" TFT W1943SS-PF - Inet.se

Datorn ska användas uteslutande till kontorsjobb och surf.
Vilken är bäst lämpad tror ni?

Tacksam för tips.

Permalänk
Avstängd

Ingen av dessa du valde iaf. Varför vill du köpa en 4:3 skärm ?? Din pappa må vara gammal men jag är säker på att han vill ha lite mer ögöngodis.
BenQ TFT 24" G2420HDB - Inet.se

0,2715 mm pixelstorlek (bra för gamla ögön) samt Full HD och 24" stor för 1800kr.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Ingen av dessa du valde iaf. Varför vill du köpa en 4:3 skärm ?? Din pappa må vara gammal men jag är säker på att han vill ha lite mer ögöngodis.
BenQ TFT 24" G2420HDB - Inet.se

0,2715 mm pixelstorlek (bra för gamla ögön) samt Full HD och 24" stor för 1800kr.

Jag läste nånstans att 4:3 skärmar är bäst för dåliga ögon men jag kanske har missförstått.
Hm, skärmen ser ju underbar ut. Jag ska överväga den, men farsan har fått fnatt på Samsungskärmar.

Permalänk
Medlem

Gör det enklast, besök någon bra datorbutik som har flera av skärmarna hemma om testa dig fram.
När du valt vilken upplösning och skärmtyp och panel du vill ha.. så åker du hem och letar upp bästa modell och pris över internet.
Bästa sättet att bli nöjd.

Permalänk
Skrivet av Thxsen:

Gör det enklast, besök någon bra datorbutik som har flera av skärmarna hemma om testa dig fram.
När du valt vilken upplösning och skärmtyp och panel du vill ha.. så åker du hem och letar upp bästa modell och pris över internet.
Bästa sättet att bli nöjd.

Jo. Men jag resonerar som så att allt måste vara bättre än en gammal sunkig 1024x768. Farsan är bortrest och jag tänkte överraska honom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newtoninja:

Jag läste nånstans att 4:3 skärmar är bäst för dåliga ögon men jag kanske har missförstått.
Hm, skärmen ser ju underbar ut. Jag ska överväga den, men farsan har fått fnatt på Samsungskärmar.

4:3 har inget att göra med läsbarheten utan det är pixelstorlek i samband med upplösningen som "reglerar" läsbarheten. Pixelstorlek (eng Dot pitch) är det viktigaste tycker jag. Ju större desto lättare är text att läsa men ju mindre desto "finare" bild dvs man märker mindre "korninghet" om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Har du budget till en Eizo så är det ett mycket bra alternativ - bra färger, kristallklar, skarp och mycket ljusstark.

Köpte min - en 24" 1920x1200 "FlexScan S2431W" - för ca 6 000:- som utgående modell direkt från Eizo och är väldigt nöjd.

Har i jobbet använt alla slags skärmar, inkl proffsgrafikskärmar för 35-40 000:-, och ovannämnda är mycket bra även i jämförelse med de allra bästa.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Skrivet av Redzo:

4:3 har inget att göra med läsbarheten utan det är pixelstorlek i samband med upplösningen som "reglerar" läsbarheten. Pixelstorlek (eng Dot pitch) är det viktigaste tycker jag. Ju större desto lättare är text att läsa men ju mindre desto "finare" bild dvs man märker mindre "korninghet" om du förstår vad jag menar.

Aha, ok. Jag tycker det är lite krångligt och missvisande när tillverkarna sällan nämner pixelstorlek... eller så gör de det utan att jag hittar dem!

Jag ska iaf ha BenQ:en i åtanke. Tack för tipset.

Permalänk
Skrivet av bgix:

Har du budget till en Eizo så är det ett mycket bra alternativ - bra färger, kristallklar, skarp och mycket ljusstark.

Köpte min - en 24" 1920x1200 "FlexScan S2431W" - för ca 6 000:- som utgående modell direkt från Eizo och är väldigt nöjd.

Har i jobbet använt alla slags skärmar, inkl proffsgrafikskärmar för 35-40 000:-, och ovannämnda är mycket bra även i jämförelse med de allra bästa.

Mm. Har för mig att Eizo gör grymt bra skärmar generellt.
Tack för tipset, men budgeten får inte överstiga 2000 kr.

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt säga att upplösningen är av mindre intresse. Högre upplösning ger ju finkornigare bild och mer detaljer, men det är ju inte det som behövs när synen blir sämre, du behöver stor text och symboler. Har nämligen fixat samma problem till mina föräldrar.

Dom högre upplösningarna gör ju också allt mindre i Windows och det är ju tvärt om vad du vill ha.
Så satsa hellre på en stor skärm så han kan ha stor text och symboler. Och jag skulle tro att du slutar med 1280:768 eller nått sånt för att han ska kunna läsa bra.

Sen ska den vara ljusstark och ha bra kontrast för att göra texten lättare att läsa. Så en 24" som bgix förslag är en bra lösning. Sen är det möjligt du kan hitta billigare än så.

Permalänk
Skrivet av zorp:

Skulle faktiskt säga att upplösningen är av mindre intresse. Högre upplösning ger ju finkornigare bild och mer detaljer, men det är ju inte det som behövs när synen blir sämre, du behöver stor text och symboler. Har nämligen fixat samma problem till mina föräldrar.

Dom högre upplösningarna gör ju också allt mindre i Windows och det är ju tvärt om vad du vill ha.
Så satsa hellre på en stor skärm så han kan ha stor text och symboler. Och jag skulle tro att du slutar med 1280:768 eller nått sånt för att han ska kunna läsa bra.

Sen ska den vara ljusstark och ha bra kontrast för att göra texten lättare att läsa. Så en 24" som bgix förslag är en bra lösning. Sen är det möjligt du kan hitta billigare än så.

Drömmen för min pappa vore att kunna ha två dokument sida vid sida, och på en höft så borde en 24" klara det tycker jag.

Det lutar nog åt den där 24" som Redzo rekommenderade. Farsan får säga vad han vill om märkesvalet.

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Ingen av dessa du valde iaf. Varför vill du köpa en 4:3 skärm ?? Din pappa må vara gammal men jag är säker på att han vill ha lite mer ögöngodis.
BenQ TFT 24" G2420HDB - Inet.se

0,2715 mm pixelstorlek (bra för gamla ögön) samt Full HD och 24" stor för 1800kr.

Upplösningen 1920x1080 som gäller för skärmen...
Är uppdateringsfrekvensen på 60 hz som grafikkretsen klarar tillräcklig för att slippa flimmer?

Permalänk
Avstängd

Glöm iinte att du kan förstöra upp text i Windows och dom flesta program genom att gå in in kontrolpanelen och höja text DPI. På det viset slipper du köra skärmen i mindre upplösning men samtidigt får en mycket högre läsbarhet. Och en 24" full HD klarar av 2 A4 sidor aldelles utmärkt.

Platta skärmar lider inte av flimmer i samma utsträckning som gamla CRT gör. 60Hz är flimmerfritt hos LCD skärmar medan på CRT sidan kan jag inte stå ut med mindre än 85 helst högre.

Skrivet av newtoninja:

Upplösningen 1920x1080 som gäller för skärmen...
Är uppdateringsfrekvensen på 60 hz som grafikkretsen klarar tillräcklig för att slippa flimmer?

Grafikretsen klarar mycket högre, det är LCD skärmar som har 60Hz som standard (det finns skärmar med 120Hz LCD men dessa vänder sig till gamers) så grafikkortet sätter inga gränser här, det gör skärmen men som sagt 99.9% av LCD har 60Hz eftersom det helt enkelt behövs inte högre.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Glöm iinte att du kan förstöra upp text i Windows och dom flesta program genom att gå in in kontrolpanelen och höja text DPI. På det viset slipper du köra skärmen i mindre upplösning men samtidigt får en mycket högre läsbarhet. Och en 24" full HD klarar av 2 A4 sidor aldelles utmärkt.

Platta skärmar lider inte av flimmer i samma utsträckning som gamla CRT gör. 60Hz är flimmerfritt hos LCD skärmar medan på CRT sidan kan jag inte stå ut med mindre än 85 helst högre.

Utmärkta tips och råd. Tackar och bugar!
Jag har redan förstorat upp fontstorleken i Firefox osv men andra browsers vill inte lyda helt och hållet... tex i Opera blir texten ful och kantig oavsett vad jag gör.

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Grafikretsen klarar mycket högre, det är LCD skärmar som har 60Hz som standard (det finns skärmar med 120Hz LCD men dessa vänder sig till gamers) så grafikkortet sätter inga gränser här, det gör skärmen men som sagt 99.9% av LCD har 60Hz eftersom det helt enkelt behövs inte högre.

Tyvärr upptäcker jag nu, precis innan jag ska beställa, att grafikkretsen inte tycks klara av upplösningen 1920x1080 för digitala skärmar...
En analog monitor klarar kretsen av i en uppdateringsfrekvens på 60 hz för ovan upplösning.
Kretsen klarar max 1600x1200 /60 hz för digitala skärmar...

HP Compaq Business Desktop dx6100 Series - Worldwide QuickSpecs

Specen finns under - Technical Specifications - Graphics

Permalänk
Medlem

Finns det ngn PCI-plats kan du ju bara slänga in ett billigt grafikkort för 300:-
Om han inte håller på att lira massa krävande spel dvs

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Adyzz:

Finns det ngn PCI-plats kan du ju bara slänga in ett billigt grafikkort för 300:-
Om han inte håller på att lira massa krävande spel dvs

Haha, ja det är också ett alternativ om inga andra lösningar finns.

Permalänk
Medlem

Bara så du vet, den 24"-aren är stor, väldigt stor. Jag skulle inte köpa en skärm med så styr yta till någon som har nedsatt syn, de behöver väl snarare en mindre area att fokusera på. Hade en liknande sån 24" BenQ tidigare.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

glasögon och en skärm på minst 22".
deal!

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fog:

Bara så du vet, den 24"-aren är stor, väldigt stor. Jag skulle inte köpa en skärm med så styr yta till någon som har nedsatt syn, de behöver väl snarare en mindre area att fokusera på. Hade en liknande sån 24" BenQ tidigare.

Så om man ser dåligt ska man ha mindre skärm ? Ehm, tror inte det vet du.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Här har du en Eizo - vet inte hur bra den är dock..

Eizo

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Här har du en Eizo - vet inte hur bra den är dock..

Eizo

En upplösning som grafikkretsen tyvärr inte klarar av..

Permalänk
Medlem

Finns det något som hindrar att du ansluter analogt?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Finns det något som hindrar att du ansluter analogt?

Fo3

Hm... en analog anslutning klarar bara 60 hz i den högre upplösningen 1920 x 1080.. jag är verkligen en newbie som ställer frågan; är det okay att köra en digital skärm i 60 hz via en VGA anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Så om man ser dåligt ska man ha mindre skärm ? Ehm, tror inte det vet du.

Heh, förstår att det går att misstolka. Menade såklart inom rimliga gränser.

Jag hade just en sådan 24" tidigare och jag har bara min gamle farfars mönster att gå efter, och där skulle en 24" vara för stort. Snarare 20" skulle vara mer lagom, eftersom de förmodligen kommer sitta ganska nära skärmen.

Oavsett vilket, ta med din far till Onoff eller liknande och låt han själv titta på storlek, det är väl det enda rätta då detta ändå är en subjektiv bedömning från fall till fall.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av fog:

Heh, förstår att det går att misstolka. Menade såklart inom rimliga gränser.

Jag hade just en sådan 24" tidigare och jag har bara min gamle farfars mönster att gå efter, och där skulle en 24" vara för stort. Snarare 20" skulle vara mer lagom, eftersom de förmodligen kommer sitta ganska nära skärmen.

Oavsett vilket, ta med din far till Onoff eller liknande och låt han själv titta på storlek, det är väl det enda rätta då detta ändå är en subjektiv bedömning från fall till fall.

Jag har kikat lite på upplösningen 1600x900, 20", men jämför jag med en 20" skärm på jobbet som har upplösningen 1680x1050, så misstänker jag att 1600x900 blir jobbig att läsa texter på.
Jag tror att en 4:3 skärm 1280x1024, 19" kan vara ett alternativ, men jag är öppen för förslag.

Edit: ja, det är nog det bästa att ta med farsan och låta honom titta lite på skärmar, men så är datorn han har väldigt gammal så inkompatibilitetsproblem lär uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jag har kikat lite på upplösningen 1600x900, 20", men jämför jag med en 20" skärm på jobbet som har upplösningen 1680x1050, så misstänker jag att 1600x900 blir jobbig att läsa texter på.
Jag tror att en 4:3 skärm 1280x1024, 19" kan vara ett alternativ, men jag är öppen för förslag.

Edit: ja, det är nog det bästa att ta med farsan och låta honom titta lite på skärmar, men så är datorn han har väldigt gammal så inkompatibilitetsproblem lär uppstå.

Du kan ändra DPI (för större fontstorlek) osv i Windows senare, det spelar nog ingen större roll vilken upplösning du väljer, även om den högre upplösningen borde bli något skarpare. Det är nog bättre att ni provar er fram.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av fog:

Du kan ändra DPI (för större fontstorlek) osv i Windows senare, det spelar nog ingen större roll vilken upplösning du väljer, även om den högre upplösningen borde bli något skarpare. Det är nog bättre att ni provar er fram.

Det är nog sant... jag kanske fokuserar alltför mycket på upplösningen. Tack igen för alla tips.

Permalänk
Medlem

Eizo-skärmen nicklas1988 länkar till har både digital och analog ingång. Funkar den som min Eizo kan man via analogkabeln koppla in vad som helst med d-sub utgång, har kört allt ifrån gamla P2:or och AMD2600 till netbooks med inbyggd grafik - alla med utmärkt resultat.

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64