Överföra inspelning från inspelningsbar digitalbox till en HTPC

Permalänk
Medlem

Överföra inspelning från inspelningsbar digitalbox till en HTPC

Jag har en idé om att köpa en inspelningsbar digitalbox och sedan under tex natten kopiera över digitalboxens inspelningar till hårddisken på en dator. Nu är det ju så att digitalboxarna oftast sparar inspelningarna krypterat och att boxarna oftast inte har en funktion för att överföra inspelade TV-program till en dator (USB etc). Det borde gå att spela upp inspelade TV-program som vanligt men istället för att skicka bilden till en TV skicka bilden till tex en s-videoingång på ett grafikkort eller något åt det hållet. Det hade såklart varit bra om datorn startat uppspelningen automatiskt vid ett visst klockslag genom att på något sätt kommunicera med digitalboxen. Jag vet att det finns färdig "en låda" att köpa för att göra mer eller mindre precis det här, men nu funderar jag på att bygga in samma funktion i min HTPC.

Har ni några bra tips och idéer om det här? Om jag har förstått saken rätt så går det inte att strömma inspelningarna i HDMI pga att grafikkorten inte klarar att ta in en uppspelning i HDMI pga något kopieringsskydd eller liknande inbyggt i HDMI-standarden. Nå, vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Jag svarar på min egen fråga. Om jag har förstått det rätt så är det enda alternativet att koppla en s-video eller komponent-kabel som skickar videosignalen in i ett grafikkorts video-in i en dator för att sedan dumpa videoströmmen till hdd:n på något sätt. Tråkigt men sant. Eller har någon ett bättre tips?

Permalänk

En digitalbox som sparar inspelningar okrypterat är den enda vettiga lösning jag känner till. Dreambox är väl den mest kända. Med box och PC nätverksanslutna är det bara att kopiera filerna. Att låta boxen spela in direkt på en nätverksenhet ska också gå.

Permalänk
Medlem

En lite gammal tråd, men jag har sökt efter burkar med liknande funktioner som har inspelningsmöjligheter, konstigt att det inte finns större efterfrågan på denna typ av burkar.
Själv har jag denna mediaspelare:
http://www.digilive.se/DMP/IntroHMR700A.htm

Denna box har de flesta möjligheter om man vill ha en box som kopplas med nätverket, spelar in från t ex Comhem låda, och dessutom går att ha FAT32 hd kopplat till där man direkt kan spara sina inspelade filmer direkt i ett vettigt format som sedan går att läsa i en helt vanlig Windows maskin.
Enda nackdelen med burken är att din är lika långsam som en dator då man gör något på den, men det är kanske smällar man får ta.