Vilken disk är bäst för spel(simulatorer)

Permalänk
Medlem

Vilken disk är bäst för spel(simulatorer)

Hej
Jag har köpt en helt ny 150GB WD VelociRaptor, men inte fått hem den ännu
Jag har i dag systemet på en gammal Raptor 150 GB.
Det funkar rätt bra för den ligger i en Scythe quiet drive, så ljudet stör mig inte.
Sedan har jag spel (simulatorer) på en Samsung F3 500 GB(en platta)
Det fungerar rätt så bra även det.
Nu till min fråga:
När jag får hem den nya VelociRaptor'n så skall jag ha den till system och en del program
Jag gör en helt nyinstallation.
Då får jag ju den gamla raptorn över!!

Kan det löna sig att lägga mina simulatorer på den i stället för som nu på F3'an
Den har ju betydligt bättre Read Acces time.

Så här ser det ut i HD-Tune
F3 500

WD Raptor modell äldre

Problemet är att jag inte riktigt litar på min gamla raptor, då den har fått varning i HD-Tune

Vad jag skall göra med min 500 GB F3 vet jag inte, kanske ha som backupp.
Tilläggas skall att jag har tre stycken 2 TB WD green också

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Det beror främst på om dina simulatorer behöver skriva/läsa data ofta från hårdskivan. De flesta simulatorer spel läser datan engång och efter det är det inte behov av hårdskiva om det finns minne tillräckligt. Så laddningen av spelet kan gå snabbare, igen beroende på hur spelet är byggt.

Permalänk
Medlem

precis som ovanstående sa dock skulle jag ha kollat lite på ssd istället för den nya disken.. då det är ett extremt mycket större hopp när det gäller prestanda

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Avbeställ/utnyttja ångerrätten för att skicka tillbaka VRaptorn och köp en SSD istället.

Alternativt avbeställ/utnyttja ångerrätten och placera även system och program på Samsung F3 tills dess att SSD gått ned till "din prisnivå".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Avbeställ/utnyttja ångerrätten för att skicka tillbaka VRaptorn och köp en SSD istället.

Alternativt avbeställ/utnyttja ångerrätten och placera även system och program på Samsung F3 tills dess att SSD gått ned till "din prisnivå".

Hej
Menar du att F3 skulle vara snabbare än en Raptor till systemet?
Har inte någon möjlighet att avbeställa VRaptorn (WD1500HLFS)
Köpt på eBay för 75 euro, ny oöppnad och redan skickad från Österike.

Men nu undrade jag ju om jag skulle vinna någon prestanda genom att använda min gamla Raptor till simulatorerna?
Jag undrar om jag får mindre laddhack, i första hand.
Jag måste ändå ominstallera sytemet, för det har blivit nått knas och då vill jag inte använda min gamla slitna Raptor.

Hur skall jag göra, även om det bara blir marginellt snabbare med Raptorn för simulatorerna så är det värt att installera om dom, 150 GB räcker ju till några simmar.( MSTS och RW-Railworks) blir nog inte så mycket mer.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Hej
Menar du att F3 skulle vara snabbare än en Raptor till systemet?
Har inte någon möjlighet att avbeställa VRaptorn (WD1500HLFS)
Köpt på eBay för 75 euro, ny oöppnad och redan skickad från Österike.

Men nu undrade jag ju om jag skulle vinna någon prestanda genom att använda min gamla Raptor till simulatorerna?
Jag undrar om jag får mindre laddhack, i första hand.
Jag måste ändå ominstallera sytemet, för det har blivit nått knas och då vill jag inte använda min gamla slitna Raptor.

Hur skall jag göra, även om det bara blir marginellt snabbare med Raptorn för simulatorerna så är det värt att installera om dom, 150 GB räcker ju till några simmar.( MSTS och RW-Railworks) blir nog inte så mycket mer.

Jag trodde att du hade köpt den ny och gjort ett riktigt oprisvärt köp, VRaptorn kostar ~1300:- och är bara obetydligt bättre än Samsung F3 som går för en spottstyver (~400-) i jmfrelse. 75 euro är visserligen mer än vad jag personligen skulle ge för en men det är iaf inte lika farligt som nypris. Det enda sättet att få en märkbar (och inte bara mätbar) skillnad är tyvärr med en SSD.

Jag skulle kört med simulatorerna på F3an istället för den gamla Raptorn. Några saker att tänka på när man vill ha prestanda ur en mekanisk disk...
- en mekanisk disk är inte lika snabb över hela ytan (se graferna i HD Tune), den första partitionen hamnar alltid på den snabbaste delen av disken
- accesstiden beror på hur stor del av disken du använder för data, hju mer koncentrerat data ligger desto bättre accesstid (mindre yta för läsarmen att röra sig över)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Jag trodde att du hade köpt den ny och gjort ett riktigt oprisvärt köp, VRaptorn kostar ~1300:- och är bara obetydligt bättre än Samsung F3 som går för en spottstyver (~400-) i jmfrelse. 75 euro är visserligen mer än vad jag personligen skulle ge för en men det är iaf inte lika farligt som nypris. Det enda sättet att få en märkbar (och inte bara mätbar) skillnad är tyvärr med en SSD.

Jag skulle kört med simulatorerna på F3an istället för den gamla Raptorn. Några saker att tänka på när man vill ha prestanda ur en mekanisk disk...
- en mekanisk disk är inte lika snabb över hela ytan (se graferna i HD Tune), den första partitionen hamnar alltid på den snabbaste delen av disken
- accesstiden beror på hur stor del av disken du använder för data, hju mer koncentrerat data ligger desto bättre accesstid (mindre yta för läsarmen att röra sig över)

Det beror helt på vad man behöver. Om man vill ha lägre access tid är nog vraptorn fortfarande bättre än F3. För mig är inte överföringshastigheten så viktig, utan snarare access tiden. Tyvärr är ssd så otroligt dyra per gb. Jag har en 40GB version, men jag blev nog inte så imponerad över dess prestanda över vraptor.

PS: Access tiden beror på var läshuvudet och skivan befinner sig innan sökningen skall börja. Inte hur stor del av hårdskivan man använder. Enda skillnaden om man använder en mindre del av hårdskivan är att chansen att läshuvudet är långt ifrån "arbetsplatsen" blir mindre.

Permalänk
Medlem

Hej fqvarfort
Men vad menar du att jag skall ha den gamla Raptorn till då?
Skall jag inte använda den nya VRaptorn till systemet?
För hela friden, det hinns väl med att köpa SSD, men den jag vill ha kommer inte förrän i augusti.
Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Hej fqvarfort
Men vad menar du att jag skall ha den gamla Raptorn till då?
Skall jag inte använda den nya VRaptorn till systemet?
För hela friden, det hinns väl med att köpa SSD, men den jag vill ha kommer inte förrän i augusti.
Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB

Själv hade jag delat upp det så här:
- Systemet på VRaptorn.
- Simulatorer på VRaptorn i mån av plats.
- Smulatorer på Samsung F3.

Den gamla Raptorn vet jag inte, kanske som torrent-disk om du har användning för en sådan, kanske kan du få den att dö inom garantitiden och därmed få den utbytt mot en VRaptor som har ett bättre andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem

"kanske som torrent-disk"
Hum, då varar den inte länge, ja har torrent på 2TB disk i dag
Om jag slänger den i golvet hårt, då kanske den går sönder;) hehehehe

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Skrivet av Hawk:

"kanske som torrent-disk"
Hum, då varar den inte länge, ja har torrent på 2TB disk i dag
Om jag slänger den i golvet hårt, då kanske den går sönder;) hehehehe

Om du slänger den i golvet får du inte ngn ny VRaptor i utbyte på garantin.

Jag tänkte att du skulle kunna använda den som tillfällig lagring för torrents, var länge sedan jag använde ett standard-torrent-program men vill minnas att det då gick att specificera en katalog som tillfällig lagringsplats för det man laddade ned för tillfället (när allt var färdigladdat flyttades innehållet till en mer permanent katalog som användes för seed/uppladdning).

Om disken nu är "på väg utför" kanske torrents kan snabba upp processen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle då ändå helre lägga spelen på den äldre raptorn än på en 7200rpm hårdskiva.
Men du kan ju göra några tester. Helt enkelt installera dina spel först på ena hårdskivan och kör en tid så. För att sedan gå över till den andra och köra en tid så. Om du inte märker någon skillnad, har det inte så stor betydelse vilken som används. Märker du skillnad så vet du ju vilken du skall använda.

Permalänk
Medlem

Tack warzo för ett vettigt svar.
Jag skall testa så.

Visa signatur

Hawk