Permalänk
Medlem

Köpråd Switch

Behöver lite tips på en bra prisvärd switch. Ska inom kort dra nätverk i huset och kommer att dra alla uttag till en 24-ports patchpanel. Men behovet för alla 24 finns inte idag utan kommer kanske använda kanske 10-12 utav dessa så jag tänkte att jag om det någon gång i framtiden uppstår ett behov så kan jag istället komplettera med ytterligare en switch. Kommer endast mata ett några tv-apparater, konsoler och stationära datorer så ingen poe är nödvändigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inga krav, behöver inte PoE eller liknande är det i princip att köpa det billigaste och köra. Switchar är tanks i detta fall, jag har många switchar som körs i 10+ år konstant utan att sluta fungera.

Lite tips:
Zyxel GS1900-24E (managerad)
Zyxel GS1100-24EV3 (omanagerad)
D-Link GO-SW-24G (omanagerad)

Det finns också en extremt stor marknad för begagnade switchar på t.ex. Ebay om du vill komma billigare undan. En managerad switch betyder att de har lite fler funktioner och att du kan logga in på den och ändra grundläggande inställningar som VLAN, portinställningar och annat. Om du lägger in en köpes-annons här på SweClockers kan du nog få köpa någon gammal Gigabitswitch för ett par hundringar skulle jag gissa.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Om du inte har något behov att dela upp nätverket så verkar det finnas ganska gått om 16-portarssswitchar för typ 700 spänn

ex https://www.amazon.se/dp/B07FY23LW7

Visa signatur

Fractal Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ AMD RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ NVIDIA GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Det finns en populär Switch från en japansk tillverkare, men jag tror den bara har WiFi… kanske hette dom Non Tender eller något?

Permalänk
Medlem

Om du inte ska ha POE eller eller inte vill kunna managera så är det inte så noga.

Bara till att köpa det billigaste med minst 16-portar som kan rackmonteras. Och med gigabit.

Permalänk
Medlem

Jag skulle i alla fall undvika att köpa en no-name switch, köp från någon av de större tillverkarna. Det kan vara intressant vilket switch-chip som använder i enheten. Sedan ska switchen också klara en hel del moderna funktioner även om det är en dum switch.

Resten spelar nog ingen roll. POE behöver man bara om man har en massa POE prylar annars klarar man sig med någon POE injectors den dagen man ska köra sådana prylar. Man kan alltid uppgradera vid senare tillfälle om det behövs.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Notera att §9 gäller i forumet, alltså är det inte tillåtet att erbjuda produkter att köpa här. Sköt det i marknaden.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin