Hörlurar: AKG K518 DJ som allround lurar till film, musik och spel?

Permalänk
Medlem

Hörlurar: AKG K518 DJ som allround lurar till film, musik och spel?

Tjena! Är på jakt efter nya hörlurar i prisklassen 500-800kr.

Kraven jag har är att dom ska vara heltäckande, slutna, bra ljudisolering och bra drag i!

Fick upp ögonen för AKG K518 DJ som verkar vara schyssta lurar till det priset. Men hur är dom till film och spel är frågan? För jag kommer inte bara använda dem till musik. Eller finns det bättre alternativ?

Har en Nuforce uDAC som kommer hjälpa till att driva dem hörlurar jag köper.

Permalänk
Medlem

Bra bas i K518 vad jag hört men komfoten är inte så bra, kolla på grado, senheieser t.ex. MUSIKBÖRSEN - Hörlur Sennheiser HD 280 Pro (Art:82616) själv kör man med öppen design för det krispiga öppna ljudet K530 härlig lur med för lite bas för techno, hip hop osv men passar bra i spel pga detaljrikedomen.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Jag har ett par K518, perfekt att ha med sig ut eller sitta med sin laptop. För längre period av lyssnande? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fyx:

Jag har ett par K518, perfekt att ha med sig ut eller sitta med sin laptop. För längre period av lyssnande? Nej.

Hur är lurarna vid film eller spelande?

Ska ta mig en koll på Sennheiser lurarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Hur är lurarna vid film eller spelande?

Ska ta mig en koll på Sennheiser lurarna

Jag hade dessa lurar tidigare till musiklyssnande och lite filmtittande på min bärbara och jag kan absolut inte rekommendera dem för detta. De är helt okej för musiklyssnande i korta omgångar, men för mig var de för obekväma för att se på film med.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem

Problemet med dem är att de klämmer åt så otroligt hårt. Så ifall man stretchar dem, jag gjorde det över kartongen den kom i i typ 3 nätter och nu är de mycket bekvämare... ostretchade kunde jag bara ha dem på ca 30 min förrän öronvärken dök upp. Nu efter att jag stretchade så vet jag inte riktigt kanske åtminstone 3 timmar då jag använder ej dessa så mycket mer efter att jag bytt till Sony XB500 vilket jag rekommenderar starkt för samma pris ungefär och är ännu bättre men behövs justeras med Equalizer för att de ska låta riktigt bra. Inte rekommenderat för såna dock som INTE gillar stark bas. Bekvämare lurar är nog svårt att hitta än Sony XB500. Otroligt bra medelregister för pengarna, låter som mycket dyrare, fast de högsta frekvenserna är ganska så avrundade och samt har de enorm förstärkning vid sisådär 100Hz (även under 100Hz men jämfört med andra lurar) uppemot 500Hz så det kanske behövs justeras ner litegrann medan speciellt 4kHz och 16kHz får man öka rätt så radikalt men då låter det riktigt bra. Jag har även XB700 fast jag tror jag nästan gillar XB500 bättre pga mer aggressiv ljudsignatur som passar bättre för speciellt spel enligt mig. Dock läcker de ganska mycket ljud till omvärlden pga 3st hål på sidorna som tycks va som sorts basreflex utgångar typ. Har testat täppa till dem och då läckte de häller ingen ljud fast då försvann ju basen också helt och hållet nästan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Så nu står Sony XB500 mot Sennheiser HD280 Pro. Är Sennheiser luren såpass mycket bättre att den är värd priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Så nu står Sony XB500 mot Sennheiser HD280 Pro. Är Sennheiser luren såpass mycket bättre att den är värd priset?

Sennheiser är ljudmässigt i klass med Beyerdynamic dt250, och riktigt sköna. Går inte att jämföra med 518dj ens. Fattas bara avtagbar kabel.

Inte lyssnat på Sony dok.

Permalänk

K518 DJ.

Helt suveräna för det priset dem säljs för (ca 500 kronor). Har länge kört på Sennheiser HD485, köpte mig K518 DJ och herregud vilken skillnad. Man blir nästan ledsen när man går tillbaka till HD485. Det enda negativa med K518 DJ är att dem inte är heltäckande och att komforten får minus i betyg. Borde fungera till det mesta, helt perfekta till musik, känns som det finns ordentligt med kräm i dem.

Har även Koss 4AAT att jämföra med, dessa lurar är skit när jag använder dem med min dator i alla fall (Creative Audigy 4). Ljudet är platt och dött, låter som ett par hundrakronorslurar.

Dem andra lurarna vet jag inget om så det skriver jag inget om då.