Permalänk
Medlem

TvP

Hej.

Jag spelar i gold. Spelade nyss ett game där jag mötte P. Jag körde på som vanligt och scoutade och hade koll på vad han gjorde. Såg att han inte tog någon gas, och bara körde pylons och 3 gateways. Därför körde jag ute 2 bunkers och spammade på units som vanligt. Men han kör över mig och vinner. Hade inte fått upp uppgraderingen på maurauders så dom slowar. Felet jag gjorde var väl att inte skicka dit några SCVs och reparera mina bunkers.

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/Steppes of War.SC2Replay

Hur ska man kontra detta?

Permalänk
Medlem

"Felet jag gjorde var väl att inte skicka dit några SCVs och reparera mina bunkers."

Permalänk
Medlem

Utan att ha sett replayen: Snabbtecha till Hellions?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Entusiast

reapers kan även kita zealots hela dagen lång om det är allt han bygger

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Alla 3 ovanstående svar är ju bra sätt att göra det på, dock skrev du ju ett fel själv du gjorde som HasseAro påpekade, så varför hade du inga SCV's där då?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Precis, hur kan man ha bunkers utan SCV repair? Som att köra en carrier-rush utan obvservers :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseAro:

Precis, hur kan man ha bunkers utan SCV repair? Som att köra en carrier-rush utan obvservers :S

Jag kom på det när bunkersena låg på 50%. Kanske syns att jag var på väg med några SCVs men då var det försent, men jag tänkte mest ifall det fanns några bättre taktiker för att kontra.

Permalänk
Medlem

Du har som sagt, 2 sätt ovanstående som är bra.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Iofs har jag inte kollat repen, men en bra sim city är väldigt viktigt, bygg någon rax eller supply framför dina bunkrar. Ett annat sätt är att bygga bunkrar närmare dina andra byggnader och så att p inte kan attackera från alla håll.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svaren Får väl skicka dit min SCVs direkt nästa gång

Permalänk
Medlem

hur wallar du om du behöver bunkers?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag lirar istortsett enbart terran.. och kollade på din replay nyss..

Om du har koll på vad han gör som du faktist hade så hade du kunnat ordna reapers, de har ju väldigt lätt att utnyttja terräng och när han ändå sänt sin marktrupp till dig hade du kunnat plocka en hel del probes i hans bas samtidigt.istället för att slänga upp starport etc. .(även om jag kan förstå att du antagligen sikta på banshees/vikings/kanske medivacs?, men inte hann dit)

Problemet jag såg i denna replay är helt enkelt att du wallar in fel /alternativt inte reparerar. Men enligt mig så måste man slänga dit baracken och supplydepots och sen bunkrarna bakom den linjen ifall du vet att han kommer med en hög me zealots, du kan tillomed klara dig utan bunkrarna om du ställer dina rines/rauders bakom baracken/supply.. såfort du får möjlighet ska du även techa upp dina soldater (och inte glömma att reparera även supply/baracken) Kan även hjälpa att micra marines så dom tar en zealot i taget.. eftersom dom har sina jäkla sköldar.. (men inte säker på hur mycke de egentligen hjälper)

Ps: måste säga att hans svar på din fråga hur du ska svara på en sån attack var lite smårolig: Surrender (fick iaf mig att le)

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

jag lirar istortsett enbart terran.. och kollade på din replay nyss..

Om du har koll på vad han gör som du faktist hade så hade du kunnat ordna reapers, de har ju väldigt lätt att utnyttja terräng och när han ändå sänt sin marktrupp till dig hade du kunnat plocka en hel del probes i hans bas samtidigt.istället för att slänga upp starport etc. .(även om jag kan förstå att du antagligen sikta på banshees/vikings/kanske medivacs?, men inte hann dit)

Problemet jag såg i denna replay är helt enkelt att du wallar in fel /alternativt inte reparerar. Men enligt mig så måste man slänga dit baracken och supplydepots och sen bunkrarna bakom den linjen ifall du vet att han kommer med en hög me zealots, du kan tillomed klara dig utan bunkrarna om du ställer dina rines/rauders bakom baracken/supply.. såfort du får möjlighet ska du även techa upp dina soldater (och inte glömma att reparera även supply/baracken) Kan även hjälpa att micra marines så dom tar en zealot i taget.. eftersom dom har sina jäkla sköldar.. (men inte säker på hur mycke de egentligen hjälper)

Ps: måste säga att hans svar på din fråga hur du ska svara på en sån attack var lite smårolig: Surrender (fick iaf mig att le)

Tänkte inte på reapers utan försökte få ut min concusion(?) på mina marauders för att hjälpa mina marines. Tycker det är lite små svårt att microa marines vs zealots utan stimpack.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat din replay så skulle jag säga att du hade helt enkelt sämre macro än honom. Mellan 2:30(15 food) och 4:00(17food) där hände det inte mycket. Du borde haft högre foodcount av bara scvbyggande. Dina minerals låg ganska stabilt runt 300 vilket också är ett tecken på att du inte direkt "spammade units". Hade du haft 3 scvs till att reparera dina bunkers så hade du antagligen kunnat hindra den första vågen dock.

Sen skulle du kunnat skicka ut en marine till att se om han planerade en större zealotattack. Bara att placera honom vid motståndarens bas så dör han lagom till att motståndaren är på krigståget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peo.b:

Efter att ha kollat din replay så skulle jag säga att du hade helt enkelt sämre macro än honom. Mellan 2:30(15 food) och 4:00(17food) där hände det inte mycket. Du borde haft högre foodcount av bara scvbyggande. Dina minerals låg ganska stabilt runt 300 vilket också är ett tecken på att du inte direkt "spammade units". Hade du haft 3 scvs till att reparera dina bunkers så hade du antagligen kunnat hindra den första vågen dock.

Sen skulle du kunnat skicka ut en marine till att se om han planerade en större zealotattack. Bara att placera honom vid motståndarens bas så dör han lagom till att motståndaren är på krigståget.

Mm, tydligen så gjorde jag inget direkt då. Men tack för tipset