Permalänk
Medlem

gummi mot ESD?

hej har köpt ny dator nu i veckan men jag har glömt att köpa ett ESD armband, kan man använda gummihandskar istället? har en pappa som får gummihandskar så jag tänkte bara om man kan använda såna ist?

Permalänk
Medlem

ingen som vet om man kan ha det istället? :/ vill inte beställa igen för då måste jag vänta en månad och min gamla laptop börja ge upp :/

Permalänk
Hedersmedlem

Läs reglerna, speciellt paragraf 4.

Till din fråga: Nej!

Vanligt gummi isolerar och kan t o m bygga upp statiskt elektricitet, dock finns det ledande gummi, vilket jag tvivlar att dina handskar är gjorda av. Hela idén med ESD-armband är att det leder och utjämnar strömmen mellan dina händer och sakerna du jobbar med.

Se till att enbart ha rena bomullskläder och var barfota så minimerar du risken för problem. Det är dina egna rörelser som oftast generar statiskt elektricitet och då är ren bomull det bästa. Naken allra bäst. Är jag hemma meckar jag ofta i enbart bomullsunderkläder. Svalt och någorlunda säkert.:P

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

enligt mig så går det alldeles utmärkt utan esd armband. dock kanske inte alla håller med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Läs reglerna, speciellt paragraf 4.

Till din fråga: Nej!

Vanligt gummi isolerar och kan t o m bygga upp statiskt elektricitet, dock finns det ledande gummi, vilket jag tvivlar att dina handskar är gjorda av. Hela idén med ESD-armband är att det leder och utjämnar strömmen mellan dina händer och sakerna du jobbar med.

Se till att enbart ha rena bomullskläder och var barfota så minimerar du risken för problem. Det är dina egna rörelser som oftast generar statiskt elektricitet och då är ren bomull det bästa. Naken allra bäst. Är jag hemma meckar jag ofta i enbart bomullsunderkläder. Svalt och någorlunda säkert.:P

hm, okej.. :/

Permalänk
Medlem

har aldrig använt armband, har aldrig haft något problem

Permalänk
Medlem

har aldrigt andvändt esd armband på någon av mina datorer, och dom går fortfarande fin fint,

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Hedersmedlem

Kör ni utan bilbälte också? Samma sak. Inga problem tills det "händer".

Jag har redan förklarat hur man kan bör göra för minsta risk, utan att använda armband.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

aja tack för svaren iaf får låna ett ESD armband av en kompis och kommer nog att köpa ett eget sen när jag beställer nått nytt

Permalänk
Medlem

Rör chassit då o då.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Rör chassit då o då.

Leder det bort strömen? Är minnena lättast att skada? Hur är det med moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar om att ha samma potential som objektet du arbetar med. Även om du själv är uppladdad med 50 000V så gör det inget förutsatt att det du jobbar med också är det. Att röra chassiet fungerar bra så länge moderkortet sitter monterat i det. Du utjämnar då potentialskillnaderna på ett någorlunda säkert sätt. Helst ska man i det fallet ha strömsladden i, men strömbrytaren av på PSUn. Då är datorn jordad och chassiet fungerar som ett slags faradays bur.

Alla komponenter med elektronik är känsliga speciellt de med komplexa kretsar, så både minnen, CPU, HD (dock lätt att hantera utan vidröring av kretskort), moderkort och grafikkort.

Personligen håller jag allting i kanterna. Montera minnen och CPU/kylare utanför lådan. Dels ser man bättre om det blir rätt monterat, dels har man sedan kylaren att hålla i när man ska montera kortet i lådan och behöver i på princip aldrig vidröra moderkortet mer. Det kräver dock helst ESD-armband kopplat till jordpunkt på moderkortet under monteringen. Allt beror på luftfuktighet, klädval och underlag du jobbar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tog i elementet innan jag tog i delarna.
Ta i elementet ofta.
Annars om du har gjordade uttag kan du ta en jordad förorenare sen tar du på dom 2 jordningspiggarna

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Hedersmedlem

Att ta i elementet nollställer din potential men inte delarnas, så det kan faktiskt i vissa fall förvärra. ESD-armband kopplas till delarna och utjämnar (via högohmigt motstånd) eventuella potentialskillnader.

Edit: Vet man med sig att man sprungit med ullstrumpor på plastgolv innan kan det vara bra, då man vet att man garanterat är som en högspänningsledning. Den extrema "överladdningen" kan vara bra att bli av med eftersom chansen att delarna har gjort samma sak är minimal.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar också köra, den av mina grannar fruktade, kalsongdansen inför byggen, jag brukar också köra igång diskmaskinen lite innan och bygga i köket (få upp luftfuktigheten lite). Ett ESD-armband kostar i princip inget.

Permalänk
Medlem

Skyddar inte "kylkåpan" på minnet mot ström? Jag ska bara montera dem en gång i chassit så om jag tar i chassit så bör det inte var någon större risk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kör ni utan bilbälte också? Samma sak. Inga problem tills det "händer".

Jag riskerar inte livet eller att bli skadad om jag struntar i ESD-armband.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Jag riskerar inte livet eller att bli skadad om jag struntar i ESD-armband.

Du verkar inte fatta, det är principen.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk

jag kör med ESD-armband ibland

det går att montera utan ESD-armband bara man inte tar på kortet mer än va man måste och man kan oxxå koppla in nättagget först och koppla in spänningen (men slå av strömbrytaren på nätagget)på detta sättet så är chassit jordat så tar man i de lite då o då ska de inte vara ngra problem

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacke910:

Du verkar inte fatta, det är principen.

Brukar hålla i chassit när jag monterar grejer. Analogin med bilbälten funkar inte riktigt då, blir snarast som att hålla sig i bilen när man åker.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Köpte min nyss på kjell o company. Kostade bara 29 kr. Hur billigt som helst liksom!

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zetzoh:

Köpte min nyss på kjell o company. Kostade bara 29 kr. Hur billigt som helst liksom!

Ganska bra investering.
Ponera att sannolikheten att du sabbar något utan ESD-armband är 1% och att den genomsnittliga kostnaden för detta är 3000kr (nytt mobo/graffe/prolle eller liknande) så har du ju fått igen pengarna redan på första bygget.