Vilket märke och modell för bildbehandling och liknande?

Permalänk
Medlem

Vilket märke och modell för bildbehandling och liknande?

Jag har datorn enligt signaturen, men saknar ett vettigt grafikkort till det.. Jag har idag ett Nvidia Geforce 7600GT och datorn laggar något fruktansvärt vid redigering av lite större bilder i Photoshop CS5..

Jag undrar vilket märke och modell jag bör satsa på för att Photoshop och liknande program flyter på även vid redigering av lite större bilder och krävande renderingar.. Värt att notera är att jag inte spelar något särskilt. Däremot är jag väldigt noga med att datorn är tyst så grafikkortet får mer än gärna vara så tyst som möjligt. Om det finns möjlighet får det gärna vara helt passivt kylt, men det är inget krav. Ett krav är dock att det är relativt tyst och inte för en massa oväsen.

Prisklass runt 1500-1700:-..

Tack på förhand!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att det är grafikprestandan som får det att lagga. Snarare diskprestandan. Se i Resource monitor hur det ligger till med minnes- processor- och disk-belastning när du jobbar i photoshop.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

ska du hålla på med PS och liknande så är det bara Nvidia kort som är relevant då ATI's stöd i PS och liknande redigerings program är jaa långt ifrån samma nivå som Nvidia

skulle nog rekomendera detta kort..

http://www.sweclockers.com/nyhet/12687-passivt-kylt-geforce-g...

finns dock inte i butikerna här än men borde kommer innom någon vecka

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Nvida är hästväg bättre, precis som norrby89 säger.
Själv är jag kär i Gigabyte gtx 460

Sök på inet efter det du letar - återkom med exempel så svarar vi!

Datorkomponenter - Grafikkort - PCI-Express - Nvidia - Inet.se

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk
Medlem

Ett nyare grafikkort kommer inte förbättra mycket, bara vissa funktioner där cuda kan användas kommer det märkas i, du behöver framför allt mer minne, 8 Gb kommer hjälpa en hel del, en nyare CPU tex i7 950 gör en del också, samt en eller två snabba SSD diskar, och tillsammans med 8-12Gb så hjälper det upp
efter detta kan du titta på lite mer uppdaterat grafikkort.

För övrigt att få ihop en dator som är ganska optimal för bildbehandling, videoeditering, och liknade program är knepigare och dyrare än en bra speldator efterssom det är mer fokus på annan hårdvara än vid spel, krävs mer minne, snabbare CPU, om man vill ha lämpliga grafikkort så kostar dom skjortan osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Antielefant

Mja, nu duger en modern speldator väldigt väl i Photoshop, ens med en AMD-processor (kör själv upp till ~100 megapixel utan direkta bekymmer). Dock är en gammal C2Q på 2,4 GHz rätt utklassad i det läget.

Hoppa upp till en högre i5 eller en Phenom x6 istället, och som ggustavsson skrev är mycket minne bra att ha. Börjar du komma upp i mina upplösningar (40+ megapixel) drar Photoshop ensamt runt 5-6 GB.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, nu duger en modern speldator väldigt väl i Photoshop, ens med en AMD-processor (kör själv upp till ~100 megapixel utan direkta bekymmer). Dock är en gammal C2Q på 2,4 GHz rätt utklassad i det läget.

Hoppa upp till en högre i5 eller en Phenom x6 istället, och som ggustavsson skrev är mycket minne bra att ha. Börjar du komma upp i mina upplösningar (40+ megapixel) drar Photoshop ensamt runt 5-6 GB.

Hehe, nja några 40-100 Megapixlar handlar det inte om här
Jag redigerar 12Megapixelbilder från min D90, men det laggar nåt förjäkligt i just Photoshop CS5.. CS3 fungerade perfekt men när jag uppgraderade till CS5 ville inte datorn vara med längre..

Sen vilken komponent som får svettas vet jag inte.. men grafikkortet är den komponent som är allra äldst i alla fall.. Och en Q6600 med 4 kärnor borde ju inte ha några större problem att redigera 12Megapixelbilder.. Penseln t.ex. flyter inte alls med hur jag drar med musen och jag har svårt att tro att det har med disken att göra, som någon skrev tidigare i tråden.. Den skriver ju knappast till hårddisken så fort man drar ett streck i en bild.. Oavsett om det är grafikkortet som är den svaga länken så är det den första delen jag kommer uppgradera nu och jag antar att ett Geforce GTX460 funkar bra för mina behov? Verkar vara ett populärt kort iaf..
Sedan blir det väl uppgradering av ramminne vad det lider också..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SanTeoX:

Hehe, nja några 40-100 Megapixlar handlar det inte om här
Jag redigerar 12Megapixelbilder från min D90, men det laggar nåt förjäkligt i just Photoshop CS5.. CS3 fungerade perfekt men när jag uppgraderade till CS5 ville inte datorn vara med längre..

Sedan blir det väl uppgradering av ramminne vad det lider också..

+ Windows med 64bitar, typ W7, om du inte redan har detta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

+ Windows med 64bitar, typ W7, om du inte redan har detta

Har Win 7 Professional 64-bit

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag tvivlar på att det är grafikprestandan som får det att lagga. Snarare diskprestandan. Se i Resource monitor hur det ligger till med minnes- processor- och disk-belastning när du jobbar i photoshop.

Skrivet av ggustavsson:

Ett nyare grafikkort kommer inte förbättra mycket, bara vissa funktioner där cuda kan användas kommer det märkas i, du behöver framför allt mer minne, 8 Gb kommer hjälpa en hel del, en nyare CPU tex i7 950 gör en del också, samt en eller två snabba SSD diskar, och tillsammans med 8-12Gb så hjälper det upp
efter detta kan du titta på lite mer uppdaterat grafikkort.

För övrigt att få ihop en dator som är ganska optimal för bildbehandling, videoeditering, och liknade program är knepigare och dyrare än en bra speldator efterssom det är mer fokus på annan hårdvara än vid spel, krävs mer minne, snabbare CPU, om man vill ha lämpliga grafikkort så kostar dom skjortan osv

Har nu införskaffat ett Gigabyte GTX 460 1GB och kan meddela att det blev brutala skillnader i Photoshop.. Inget lagg, allt flyter jättebra. Har varken uppgraderat hårddisk eller ramminne. Ett nyare grafikkort kan alltså göra rätt stor skillnad.. Ville bara nämna det..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Antielefant

Jao, och vill du se lite mer skillnad skickar du upp processorn lite också, dina 2,4 GHz är lite lågt för att mata ett 460 helt och hållet.

Dock borde den klara ~3 GHz om du har en skaplig kylare på den.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jao, och vill du se lite mer skillnad skickar du upp processorn lite också, dina 2,4 GHz är lite lågt för att mata ett 460 helt och hållet.

Dock borde den klara ~3 GHz om du har en skaplig kylare på den.

Det ska absolut tas i beaktande..
Vad bör jag justera i Bios för att skjutsa upp klocken något?
Jag har en Arctic Cooling nånting som sitter på just nu..
Inget speciellt, men säkerligen inte jättekass heller..
Utan att behöva byta kylaren, vad bör jag kunna skrämma upp
processorn i för klock? I dag kör jag helt oklockat..
Processorn är enligt sign. en Intel Q6600 (Quad Core), som
ska vara rätt klockvänlig om jag inte minns fel..
Behöver inte klocka så mycket, men det skulle ju vara
kul att höja prestandan något i alla fall..

EDIT: Moderkortet är ett Asus P5Q-E..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har nu införskaffat ett Gigabyte GTX 460 1GB och kan meddela att det blev brutala skillnader i Photoshop.. Inget lagg, allt flyter jättebra. Har varken uppgraderat hårddisk eller ramminne. Ett nyare grafikkort kan alltså göra rätt stor skillnad.. Ville bara nämna det..

Frågan är om ditt gamla grafikkort hade funkat ändå om du hade testat lite mer med olika inställningar.

T.ex. skulle du ha provat att stänga av OpenGL under
Edit > Preferences > Performance panel, avmarkera Enable OpenGL Drawing.

Du kanske tom sätter tillbaka ditt gamla kort bara för att testa detta

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SanTeoX:

Det ska absolut tas i beaktande..
Vad bör jag justera i Bios för att skjutsa upp klocken något?
Jag har en Arctic Cooling nånting som sitter på just nu..
Inget speciellt, men säkerligen inte jättekass heller..
Utan att behöva byta kylaren, vad bör jag kunna skrämma upp
processorn i för klock? I dag kör jag helt oklockat..
Processorn är enligt sign. en Intel Q6600 (Quad Core), som
ska vara rätt klockvänlig om jag inte minns fel..
Behöver inte klocka så mycket, men det skulle ju vara
kul att höja prestandan något i alla fall..

EDIT: Moderkortet är ett Asus P5Q-E..

Finns en guide för att klocka klistrad här på överklockningsforumet - http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... - själv är jag ingen stjärna på Intel då jag suttit i det andra laget processormässigt oavbrutet sedan 2001.

Skrivet av datalore:

Frågan är om ditt gamla grafikkort hade funkat ändå om du hade testat lite mer med olika inställningar.

T.ex. skulle du ha provat att stänga av OpenGL under
Edit > Preferences > Performance panel, avmarkera Enable OpenGL Drawing.

Du kanske tom sätter tillbaka ditt gamla kort bara för att testa detta

CS5 fungerar dock uruselt utan OpenGL Drawing...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync