Dags för ny dator, några frågor.

Permalänk
Medlem

Dags för ny dator, några frågor.

Hej!

Jag har haft samma dator i över 4 år nu och tänkte att det var dags att skaffa en ny, förmodligen kommer den beställas imorgon. Budgeten ligger på ca 7200kr, och det här är ungefär vad jag hade tänkt mig:
http://img.photobucket.com/albums/v455/Nova/yavl3.png
(Tack till Pelle|N för förslaget som jag tog från en annan tråd)

Jag är i stort sett nöjd med de delarna, men jag har några frågor bara:

1. Är det värt att lägga 341kr extra för att få det här chassit istället?
Cooler Master 690 II Advanced - Inet.se
Båda verkar helt klart prisvärda, men jag lutar mer åt CM 690 II (gott om dammfilter och fläktplatser bl.a). Det beror väl iofs på vad man själv föredrar, men jag har råd att lägga ut de extra 341 kronorna.

2. Är det värt att lägga 250kr extra för att få 3.4GHz varianten av processorn? Har hört att 3.2GHz varianten lätt går att överklocka (lika högt som 3.4GHz varianten) och att det alltså inte är värt de extra pengarna, fast jag har aldrig överklockat förut.

3. Hur viktigt är det med extra fläktar till denna build? Har tänkt spela en del rätt så krävande spel och undrade bara om den kommer bli varm med enbart de 2 Antec/ 3 CM fläktarna? Kostar ju iofs inte så mycket med fläktar, så jag kommer nog lägga till ett par extra eller så.

Övriga åsikter uppskattas också, men jag är som sagt nöjd med de flesta delarna.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Chassi är en smaksak så där får du själv bestämma.
2. Inte värt att lägga ~250kr på 965 BE. 955 är lätt å klocka (vilket också 965 är) och även om du inte klockar den så kommer den duga gott och väl för spelandet.
3. Så länge du inte ska överklocka så kommer de som sitter i att duga fint, men extra fläktar för lägre temperaturer är ju aldrig fel

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för det snabba svaret

Blir nog att byta till CM Chassit då (som jag hade tänkt), och behåller 3.2GHz processorn fast lägger till ett par extra fläktar.

Permalänk
Medlem

Ska du överklocka hade jag satsat på en processorkylare iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ska du överklocka hade jag satsat på en processorkylare iaf.

Jag har funderat lite på om jag ska skaffa en processorkylare. Har ju även hört att de kylare/fläktar som kommer med de flesta processorer låter väldigt mycket, så det kanske är värt att byta ut den hursomhelst.

Har du något tips? Helst någon som inte är allt för dyr isåfall.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp:

Jo den verkar rätt bra fast det står inget datum på den, bara "försendad".

Jag fann en annan som också verkar väldigt prisvärd: Arctic Cooling Alpine 64 Pro - Inet.se
vad tror du om den? Tyvärr finns den inte i lager just nu, men de ska få in dem på Onsdag iaf.

Permalänk
Medlem

jovars det kan nog bli bra, annars kan du ju beställa datorn nu och köpa en bättre kylare när du tycker du behöver en, du får nog behålla din hörsel ett par månader om du använder strandadkylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroNova:

Jo den verkar rätt bra fast det står inget datum på den, bara "försendad".

Jag fann en annan som också verkar väldigt prisvärd: Arctic Cooling Alpine 64 Pro - Inet.se
vad tror du om den? Tyvärr finns den inte i lager just nu, men de ska få in dem på Onsdag iaf.

Den räcker inte till helt, tror du mig inte? kolla beskrivningen på inet;" Denna kylare har ej kapacitet för 4-kärninga processorer som till exempel X4 955 och X4 965. "

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se

Den kylaren har jag och den tycker jag är väldigt prisvärd. Jag kör fläkten på 30% och då hörs den inte. Kommer aldrig över 45-46 grader i stresstest (OCCT). Då har jag dock en PII 550BE som bara har 2 kärnor. Så det bör bli lite varmare med 4 men inga problem ändå;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Den räcker inte till helt, tror du mig inte? kolla beskrivningen på inet;" Denna kylare har ej kapacitet för 4-kärninga processorer som till exempel X4 955 och X4 965. "

Tack för varningen, måste ha missat det... Får leta upp en annan då

Skrivet av ol-korv:

Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se

Den kylaren har jag och den tycker jag är väldigt prisvärd. Jag kör fläkten på 30% och då hörs den inte. Kommer aldrig över 45-46 grader i stresstest (OCCT). Då har jag dock en PII 550BE som bara har 2 kärnor. Så det bör bli lite varmare med 4 men inga problem ändå;)

Ser bra ut, fast jag ska kolla igenom lite mer först innan jag bestämmer mig, men mycket möjligt att jag väljer den du nämnde.

Edit: Verkar som det här blir den slutgiltiga beställningen:http://img.photobucket.com/albums/v455/Nova/nydator_v2.png

Kanske lite väl mycket fläktar, men men

En sista fråga bara, om nån vet: vad är skillnaden mellan Gigabyte och Sparkle GeForce korten? Gigabyte verkar mer populärt fast jag hittar ingen direkt skillnad mellan dem förrutom att Gigabyte har något högre frekvens (715MHz istället för 700MHz).