Cooler Master Hyper 212 plus, bra för OC?

Permalänk

Cooler Master Hyper 212 plus, bra för OC?

Jag har en Cooler Master Hyper 212 Plus och undrar om denna duger som kylare för en överklockning? Jag har inte tänkt maxa helt ut men lite grann. Har en AMD Phenom 955 3,2Ghz BE processor, vad kan jag tänkas komma upp i för hastighet utan att skada datorn?

Permalänk

1. Du menar att jag inte ska ändra volten utan endast ändra multiplen? Jag är lite noob, så ha lite överseende

2. Ska man ändra något annat i BIOS? Jag har läst lite luddigt om att något inte ska vara på (auto), kan detta stämma?

3. Jag kör Prime95 för stabilitetstester, men vilket program bör jag använda för att hålla koll på temperaturerna?

4. Något annat jag bör ha koll på?

5. Kommer denna BIOS-överklockningen vara stabilare/bättre/"mer safe" än en trimning i TurboV Evo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwiftDelete:

1. Du menar att jag inte ska ändra volten utan endast ändra multiplen? Jag är lite noob, så ha lite överseende

2. Ska man ändra något annat i BIOS? Jag har läst lite luddigt om att något inte ska vara på (auto), kan detta stämma?

3. Jag kör Prime95 för stabilitetstester, men vilket program bör jag använda för att hålla koll på temperaturerna?

4. Något annat jag bör ha koll på?

5. Kommer denna BIOS-överklockningen vara stabilare/bättre/"mer safe" än en trimning i TurboV Evo?

1.ja du har fattat rätt svårare än så är det inte.

2. helt rätt du ska låsa pci-e portet och det gör du så att du sätter pci-e porten på 101MHz

3. coretemp OCCT stämer mäst

4. bara tempsen, och om du ska börja höja vcore helst inte över 1,45V

5. det bror på du kan ju alltid testa. (dock är jag emot TurboV Evo för att processorn bruka inte gå 100% stabill men du kan ju testa) de är vad ja tycker iaf.

Permalänk
Skrivet av siMpaN__:

2. helt rätt du ska låsa pci-e portet och det gör du så att du sätter pci-e porten på 101MHz

4. bara tempsen, och om du ska börja höja vcore helst inte över 1,45V

2. Jag kör SLI, ska båda portarna sättas i 101Mhz? Varför ska de sättas i detta läge? Obs, kör med AMD 955 om det har betydelse... jag har bara ändrat multiplen och Vcore.

4. Just nu kör jag 3,9Ghz på 1,525v är det tokigt? Det är stabilt iaf....

Permalänk
Medlem

1.42V är väl max rekommenderade har jag för mig.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

1.42V är väl max rekommenderade har jag för mig.

Tror att det är okej att köra phenom2or på 1.5-1.55 v

om man har kylning som pallar det.

Permalänk

Jag kör SLI, ska båda portarna sättas i 101Mhz? Varför ska de sättas i detta läge? Obs, kör med AMD 955 om det har betydelse... jag har bara ändrat multiplen och Vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Tror att det är okej att köra phenom2or på 1.5-1.55 v

om man har kylning som pallar det.

Mm.. hittar olika uppgifter nu. AMD verkar ha sagt 1.5V från början men sedan ha ändrat till 1.4V. Verkar inte som någon vet säkert men de flesta verkar överrens om att 1.5V är ok.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwiftDelete:

Jag kör SLI, ska båda portarna sättas i 101Mhz? Varför ska de sättas i detta läge? Obs, kör med AMD 955 om det har betydelse... jag har bara ändrat multiplen och Vcore.

joo båda 2. jo det ska du göra för att annars kan pci-e porten och graffikkortet hänga med i klocken. ja det är allt du måste göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwiftDelete:

1. Du menar att jag inte ska ändra volten utan endast ändra multiplen? Jag är lite noob, så ha lite överseende

2. Ska man ändra något annat i BIOS? Jag har läst lite luddigt om att något inte ska vara på (auto), kan detta stämma?

3. Jag kör Prime95 för stabilitetstester, men vilket program bör jag använda för att hålla koll på temperaturerna?

4. Något annat jag bör ha koll på?

5. Kommer denna BIOS-överklockningen vara stabilare/bättre/"mer safe" än en trimning i TurboV Evo?

Du ska höja multiplen först tills du märker i prime95 om systemet går stabilt, går de inte stabilt höjer du nog volten lite, är också rätt dålig på detta men roligt å lära sig

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Du ska höja multiplen först tills du märker i prime95 om systemet går stabilt, går de inte stabilt höjer du nog volten lite, är också rätt dålig på detta men roligt å lära sig

Lungt, har redan överklockat och gått vidare i livet
3,9Ghz @ 1,525v blev det på en load på 50 grader.