Permalänk

Grafikkort till HTPC

Tjena, har en HTPC som jag använder som ett "media center" till datorn och har nyss bekräftat att grafikkortet är trasigt (8800gt). Nu behöver jag köpa ett nytt och undrar vad som är lämpligt så att jag inte slänger ut för mycket pengar.

Kommer endast att använda datorn till HD film, Bilder (ej redigering) och surfa. Inget spelande. Mitt 8800gt var jag mycket nöjd med. Så till frågan: Vilket kort är lämpligt till mina behov (helst Nvidia) ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast

Bara att ta något kort, 5450 med 1GB minne, duger nog gott och väl Leta bara så kortet du köper har DVI och HDMI uttag.

XFX Radeon HD5450 1GB - Inet.se Ser bra ut

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Om du ska ha det i en htpc kan det ju va ett+ om man tar ett pasivt kort, som detta: XFX Radeon HD4550 1GB Passiv kylning - Inet.se

Detta kort har dock lite sämre prestanda (men endå mer än tillräckligt för att kolla på hd film på) och det har inte DX11 men det behövs ju bara i spel endå.
Tror att detta passar dina behov perfekt.
Edit sry kollade fel
EDIT 2: Nvidia alternativ: Sparkle GeForce 220 Heatsink 1GB - Inet.se

Permalänk

Tack för alla svar! Får väll prova att baka mitt 8800gt först Annars blir det ett nytt. Felet med grafikortet är för övrigt att när jag startar datorn så blir det skumma vita rutor / flimmer och skit över hela skärmen (testat på flera datorer) Någon som vet hur illa det är ?

Permalänk

i3 GMA HD ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dothan228:

i3 GMA HD ska funka.

Det är ett grafikkort som finns integrerad i en processor.. man behöver väl ingen i3.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X - RTX4060 - 32 GB DDR4 - Dell 16:10 U2415 IPS

Permalänk

Det blev ett HD 5450 1GB DDR3: Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3
Det är bara att vänta och se Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Det blev ett HD 5450 1GB DDR3: Komplett.se - Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3
Det är bara att vänta och se Tack för alla svar!

Testade du att baka kortet?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

Testade du att baka kortet?

Har inte hunnit med det än men ska försöka göra det i helgen. Kan ladda upp bilder om det önskas

Permalänk

Kom och tänka på en sak. Om nu denna "bakning" skulle misslyckas på något sätt. Finns det då ingen risk att jag smäller moderkortet eller någon annan komponent när jag stoppar in grafikkortet i datorn sen ? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeBenke123:

Kom och tänka på en sak. Om nu denna "bakning" skulle misslyckas på något sätt. Finns det då ingen risk att jag smäller moderkortet eller någon annan komponent när jag stoppar in grafikkortet i datorn sen ? :S

Ytterst liten skulle jag tro, följ en guide så ska det inte vara något problem Testa i någon äldre dator om du är rädd.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb