Gymnasium till Internationell översättning, motsvarar high school?!

Permalänk
Medlem

Gymnasium till Internationell översättning, motsvarar high school?!

Jag behöver översätta mina betyg och vad jag har studerat. Gymnasium på Brittisk Engelska är ju Upper Secondary Highschool och Senior Highschool.

Men vad motsvarar det? Alltså är Amerikanska Highschool som att gå på grundskolan, mellanstadiet år 1-9 + 3 år i gymnasiet?

Har inte riktigt fattat det där, Sverige är ju fan lite fucked up... Kan någon förklara lite närmare. Jag ska jobba utomlands och behöver förklara för dem att jag har gått på Highschool eller College... vad ska man säga?

Highschool, College och University?! Okej det var lite wierd här nu. Gärna förklara skillnader mellan college och Universitetet.

Är det som Folkhögskolan och Universitetet? Förresten är inte det samma sak?! Snurrig.

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk

Junior High ⇔ Högstadiet
Highschool ⇔ Gymnasiet
College ⇔ Högskola/universitet

I praktiken är college, högskola och universitet alla samma sak.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Svenska högskolor och universitet brukar ha engelska namn, t ex kallar sig Stockholms universitet för Stockholm University. Brukar vara lätt att hitta på respektive högskolas hemsida.

Rent generellt tror jag att universities bedriver mer forskarutbildning än vad colleges gör, men det är nog annat som skiljer också.

Permalänk
Medlem

Ok det låter bra tack.

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem

Folkhögskola är mer en "vuxen utbildning" typ komvux med speciella kurser som konst etc.
Skillnaden mellan Högskola och Universitet är:

Citat:

Högskolor skiljer sig från universitet genom att universitet får examinera doktorer inom åtminstone två vetenskapsområden. Dessutom tilldelas universiteten forskningsresurser till dessa vetenskapsområden. Högskolor kan ha ett vetenskapsområde och examinera doktorer inom detta. I så fall tilldelas högskolorna också forskningsmedel till forskning inom det området. Högskolor bedriver ibland forskarutbildning inom områden där de inte har rätt att examinera doktorer. I de fallen finansieras forskningen via externa medel och examinationen sker vid ett lärosäte som har det aktuella vetenskapsområdet.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

Folkhögskola är mer en "vuxen utbildning" typ komvux med speciella kurser som konst etc.
Skillnaden mellan Högskola och Universitet är:

Ah! Mycket bra info, tack så jätte mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som missen jag gjorde när jag skulle passera en "gränskontroll" till USA för några år sen och fick lite frågor.
Are you a student?
Umh yes, in a techical high school
Tyst några sekunder, *facepalmar mig själv inombords*
Eh how old did you say you were again, sir?

Förklara mitt misstag och då förstod han.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Som missen jag gjorde när jag skulle passera en "gränskontroll" till USA för några år sen och fick lite frågor.
Are you a student?
Umh yes, in a techical high school
Tyst några sekunder, *facepalmar mig själv inombords*
Eh how old did you say you were again, sir?

Förklara mitt misstag och då förstod han.

Ja det kan man nog skämmas för när man säger fel lite så där. Jag gör nog inte samma misstag när jag ska söka jobb (utomlands).

Visa signatur