Ny iMac eller begagnad Mac Pro till musikproduktion?

Permalänk
Medlem

Ny iMac eller begagnad Mac Pro till musikproduktion?

Jag försöker bestämma mig för om jag ska köpa en ny iMac när den nya versionen släpps "snart" eller om jag ska hitta någon bra Mac Pro på blocket som kanske har 2-3 år på nacken för en lite mindre peng och mer kraft.

Skulle jag köpa iMacen idag hade den med Mecenat-rabatt kostat mig 13.495:- för den modellen jag vill ha.

De på blocket verkar kosta runt 10.000:- och har antingen lika mycket RAM som iMacen har - eller t.o.m. mer - och har dessutom quad-core.

Här är två annonser jag hittat: http://www.blocket.se/alvsborg/Apple_Mac_Pro__Quad_Core__2_66...
http://www.blocket.se/varmland/Mac_Pro_2_66_GHz_Quad_Core_313...

iMacens spec:
i3 3.2GHz
4 GB RAM
1 TB HDD
ATi 5670

Jag ämnar använda datorn främst för Logic och behöver därför så mycket kraft det bara går.

Jag behöver er hjälp eftersom jag inte riktigt vet vad som är bäst.

+pros iMacen
-Helt ny
-Full garanti
-Snygg

-cons iMacen
-Inte fullt lika snabb
-Eftersom jag vill använda mig av min Windows dator också är det smidigt med en Mac Pro eftersom jag kan koppla in båda datorerna på samma skärm.

Vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd

Skulle valt Imacen, utan tvekan.
Garanti är ett måste på såna dyra grejer.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk

Jag skulle säga Mac pro, det är mitt personliga val om du kankse i framtiden vill installera andra komponenter osv.

iMacen är iofs. ett bra val, och du kan installera windows via BootCamp om du vill.
Tänk bara på vad du behöver i framtiden, en Mac håller för många år.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Skulle valt Imacen, utan tvekan.
Garanti är ett måste på såna dyra grejer.

Precis. Garanti vore inte fel

Med Mac Pron måste jag själv byta ut delarna om något pajar vilket är väldigt enkelt men kan bli dyrt antar jag.

Aldrig bytt delar i en Mac Pro förut.

Skrivet av 4everapple1:

Jag skulle säga Mac pro, det är mitt personliga val om du kankse i framtiden vill installera andra komponenter osv.

iMacen är iofs. ett bra val, och du kan installera windows via BootCamp om du vill.
Tänk bara på vad du behöver i framtiden, en Mac håller för många år.

Med Windows menade jag mest att jag vill behålla min Windows-speldator

Jag har tänkt precis det att Macar håller väldigt länge, och att en Mac Pro skulle ge mig betydligt mer datorkraft men det är ett svårt val.

Satan..

Permalänk
Skrivet av Prophan:

Precis. Garanti vore inte fel

Med Windows menade jag mest att jag vill behålla min Windows-speldator

Jag har tänkt precis det att Macar håller väldigt länge, och att en Mac Pro skulle ge mig betydligt mer datorkraft men det är ett svårt val.

Satan..

Kör på en Pro tycker jag, är själv extremt nöjd med min för videoredigering och lite extra uppgraderingsmöjligheter har väl aldrig varit fel?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte valt en mac alls.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Kör på en Pro tycker jag, är själv extremt nöjd med min för videoredigering och lite extra uppgraderingsmöjligheter har väl aldrig varit fel?

Vill väldigt gärna ha en Mac Pro, problemet är dock pengabrist. Är student så jag har inte råd med en ny sådan, dock möjligtvis en begagnad.

Skrivet av Jezpur:

Om du läst tråden ordentligt så skrev jag att jag ska använda datorn till Logic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Vad gör du i den här delen av forumet då? Jag är så trött på folk som MÅSTE göra varenda mac-hjälp-tråd till mac vs windows-tråd...

Nu vet jag inte vad en sådan Mac Pro kostar, men det kanske är värt med en i5-quad-iMac? I vissa tester är de lika bra som en lite äldre Pro.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

förstår inte varför du ens tvekar på att ha en 2x2 kärnig istället för 2 till musikproduktion. Mac pro utan tvekan. Vi har en med exakt samma spec förutom att vi kör med större hårddiskar. Förstår mig inte heller på dom som säger att du ska köpa en imac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vad gör du i den här delen av forumet då? Jag är så trött på folk som MÅSTE göra varenda mac-hjälp-tråd till mac vs windows-tråd...

Nu vet jag inte vad en sådan Mac Pro kostar, men det kanske är värt med en i5-quad-iMac? I vissa tester är de lika bra som en lite äldre Pro.

Frågade ju vad vi tyckte.

Sen är det ju alltid lite kul att skriva en sån sak eftersom alla mac människor nästan alltid tar så illa upp

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Sen är det ju alltid lite kul att skriva en sån sak eftersom alla mac människor nästan alltid tar så illa upp

Men stod valet mellan en iMac och en Mac Pro och inget annat, och det var mellan dessa han tyckte vilken vi hade valt. Dvs du har fel, igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Men stod valet mellan en iMac och en Mac Pro och inget annat, och det var mellan dessa han tyckte vilken vi hade valt. Dvs du har fel, igen.

Ja jag vet, men om du läste hela så var jag sarkastisk och jag gjorde det för att jag visste att ni skulle ta illa upp för inget. -.-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Skrivet av Jezpur:

Ja jag vet, men om du läste hela så var jag sarkastisk och jag gjorde det för att jag visste att ni skulle ta illa upp för inget. -.-

Vet du vad? Jag ska ge dig ett tips:
Eftersom du verkar ha tillräckligt mycket tid för trams som du bevisade genom din kommentar så kan du ägna iaf 10 min till att läsa igenom trådar i mac-forumet och se hur många som förstörs genom att förvandlas till mac vs windows. Då borde du fatta att vi inte lackar ur för "inget" utan för att vi har fått stå ut med så mycket skit att vi blir spyfärdiga varje gång. Tyvärr tänker jag inte sänka mig till den nivån att jag börjar skriva om mac i alla windows-trådar för då skulle jag antagligen bli bannad. Jag vet en kille här på swec som blev just det för att han började göra så.

Slutdiskuterat från min sida ang detta. Fattar du inte vad jag menar nu så är det ditt problem. Fattar du så kan jag bara säga grattis och hoppas på att det får dig att tänka om och ägna dig åt nåt bättre än att göra livet surt för andra. Over and out.

Visa signatur

The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

förstår inte varför du ens tvekar på att ha en 2x2 kärnig istället för 2 till musikproduktion. Mac pro utan tvekan. Vi har en med exakt samma spec förutom att vi kör med större hårddiskar. Förstår mig inte heller på dom som säger att du ska köpa en imac...

Ja absolut vore det trevligt med 2 x dual core istället för en, men som sagt är det lite läskigt att inte ha garanti. Det kan bli riktigt dyrt om jag har otur och jag är student så jag har inga sådana pengabuffertar jag kan ta ifrån.

Dock vill jag mer än gärna ha datorkraften..

Skrivet av Jezpur:

Skrivet av Piece of Cake:

Vet du vad? Jag ska ge dig ett tips:
Eftersom du verkar ha tillräckligt mycket tid för trams som du bevisade genom din kommentar så kan du ägna iaf 10 min till att läsa igenom trådar i mac-forumet och se hur många som förstörs genom att förvandlas till mac vs windows. Då borde du fatta att vi inte lackar ur för "inget" utan för att vi har fått stå ut med så mycket skit att vi blir spyfärdiga varje gång. Tyvärr tänker jag inte sänka mig till den nivån att jag börjar skriva om mac i alla windows-trådar för då skulle jag antagligen bli bannad. Jag vet en kille här på swec som blev just det för att han började göra så.

Slutdiskuterat från min sida ang detta. Fattar du inte vad jag menar nu så är det ditt problem. Fattar du så kan jag bara säga grattis och hoppas på att det får dig att tänka om och ägna dig åt nåt bättre än att göra livet surt för andra. Over and out.

Jag håller med dig. Fruktansvärt löjligt att alla trådar ska bli Mac vs. Windows.

Alltså, jag gillar både Windows 7 och Mac OSX. Jag spelar spel på min Windowsdator och vill skaffa mig en Mac eftersom jag vill jobba med Logic på en professionell nivå. För de som inte vet är det ett s.k. DAW - Digital Audio Workstation.
Därav är det ännu mer löjligt av Jezpur att komma med en sådan kommentar - eftersom det inte ens finns någon möjlighet att köra Logic med Windows.

Jag är fortfarande osäker på hur jag ska göra. Jag får mer kraft men ingen garanti med en Mac Pro, dessutom är de minst 2 år gamla och vem vet hur de har behandlats? Jag har som sagt inte råd (ekonomimässigt) med några fel.

Bleh.

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte använt Logic, men följande saker kan vara värda att tänka på:

Om du köper en begagnad Mac Pro, kontrollera om den har AppleCare. Det ger kanske inte ett helt års garanti, men åtminstone några månader. Det går att kontrollera längden på eventuellt kvarvarande serviceavtal på https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do.

En annan variant kan vara att köpa av Macrent (hyrcentralen.se) eller motsvarande. Då får du tre månaders garanti. Just nu har de bara G5-varianter inne, men det skadar nog inte att fråga.

Min erfarenhet är att iMacarna är ganska känsliga kreatur. De använder mycket mobila komponenter, och konstruktionen gör att de utsätts för mycket värme. Det är också troligare att en Mac Pro varit ansluten till renare el (jordade uttag, överspänningsskydd, jordfelsbrytare med mera), och hela konstruktionen är robustare.

Permalänk
Medlem

Skulle tagit iMacen utan tvekan, i3:an i den är dubbelt så snabb som mac prons gamla quad. Mac pron har marginellt snabbare grafikkort men allt annat är iMacen snabbare på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Inte värt att köpa begangnade Mac'ar.

Andrahandsvärdet är högt, samt att portabla datorer oftast utsätts för mycket vibrationer etc så garanti är ett måste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simoneinbeigi:

Inte värt att köpa begangnade Mac'ar.

Andrahandsvärdet är högt, samt att portabla datorer oftast utsätts för mycket vibrationer etc så garanti är ett måste!

Portabla? Sedan när är en stationär dator portabel?

Visa signatur