Permalänk
Medlem

Borttagning av två komponents lim?

Inget behov av det just nu, men kan komma att ha i framtiden. Har limmat fast flänsar på grafikkortet och det här två komponents limmet sitter BRA. Instruktionerna säger två ton per cm2 och jag har provat förut med att få bort på mitt gamla geforce sdr kort, jag satte fast det i skruvstycket och försökte bryta bort med polygrip det enda som hände var att jag spräckte kärnan (vilket iofs inte gjorde något eftersom att kortet skulle kasseras men ändå) vore kul att veta om någon vet hur man enklast får bort det?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

om du använder artic silver kan du på deras hemsida läsa att det står att limmet sitter för alltid dvs dom har då inte nån bra lösning på att ta bort limmet

Permalänk
Medlem

har du limat över allt på coren? de bästa skulle varit om du satta små klyttar i hörnen bara. brukar vara små gropar i hörnen.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T'nT
om du använder artic silver kan du på deras hemsida läsa att det står att limmet sitter för alltid dvs dom har då inte nån bra lösning på att ta bort limmet

Det är inte artic silver, det är super epoxy.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
har du limat över allt på coren? de bästa skulle varit om du satta små klyttar i hörnen bara. brukar vara små gropar i hörnen.

Nej jag har inte limmat överallt på coren utan bara lite på hörnen, men somsagt var det är super expoxy 2 komponents permanent metall 2 ton per cm2. Nu gör det inget för jag skulle inte ha limmat fast det om jag ville ta bort det men jag är bara nyfiken om det finns lösningar.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Kungsvatten??? (Löser typ allt utom glas....

Visa signatur

"Gee Bender, how are you going to get past those bars?" "I don't now, I guess I just have to BEND them! Moron!" -Bender

Permalänk
Hedersmedlem

In i frysen är ju alltid en klassiker.

Edit: Btw, det står [Seagate Barracuda ATA 133 40GB] i din sign men dom finns väl bara i ATA100 väl?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Saxat från http://home.swipnet.se/Restaurering/rest/lim.htm om tvåkomponentslim:

"Att lösa upp en limfog är svårt, ibland omöjligt. Limmet förlorar limeffekt och blir sprött när det utsätts för mer än cirka +150 grader C. Man kan få limmet att släppa , t.o.m. på keramik och glas, om man försiktigt värmer fogen med en tunn gaslåga. Metoden bör dock inte provas på gamla, värdefulla föremål. Det krävs rutin och känsla för materialet."

Lycka till...

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
In i frysen är ju alltid en klassiker.

Edit: Btw, det står [Seagate Barracuda ATA 133 40GB] i din sign men dom finns väl bara i ATA100 väl?

Ja det är sant, men den där signaturen är ändå för gammal jag har inte orkat ändra den bara.

Frysen funkar INTE, detta är permanent metall vi pratar om, det tål bensin samt alla andra kemiska ämnen jag kan tänka mig det torkar även under vatten samt kompression. Så vitt jag förstår så fogar den nästan samman två ytor till en näst intill omöjligt att bryta av (ungefär lika omöjligt som att bryta stål iallafall) så det måste finnas en kemisk lösning på någotvis eller så går det helt enkelt inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror du läst fel i instruktionen för jag råkar ha en flaska här och det är faktiskt "bara" 200 kg / cm2.

Där står också att härdat lim ej kan lösas eller tvättas bort. Men det tål enligt instruktionen bara utspädda syror så det borde väl gå med tex kungsvatten som någon föreslog. Nackdelen är ju att även det man limmade ihop förmodligen också löses upp

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion

Frysen funkar INTE, detta är permanent metall vi pratar om, det tål bensin samt alla andra kemiska ämnen jag kan tänka mig det torkar även under vatten samt kompression. Så vitt jag förstår så fogar den nästan samman två ytor till en näst intill omöjligt att bryta av (ungefär lika omöjligt som att bryta stål iallafall) så det måste finnas en kemisk lösning på någotvis eller så går det helt enkelt inte.

Du säger att "det tål bensin samt alla andra kemiska ämnen jag kan tänka mig" men tror samtidigt "det måste finnas en kemisk lösning på någotvis eller så går det helt enkelt inte".

ALLT blir ju sprödare när det blir kallt, så frysen tror jag på. Även om det var ett stycke alltså ingen limfog eller så, så skulle det nog vara enklare att få bort skiten då det är kallt och relativt sprött.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ungsrengörare.
japp.

läste om det, för jag behöver få bort mitt också! stod på nån knepig sida att ungsrengörare tar bort det efter nåra minuter. det intnehåller juh frätande medel som tar på det mesta, så jag ska pröva det när jag kommer hem igen.... hoppas bara skiten inte löser upp skyddsytan på mitt graffe...

lycka till!

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk

hmm när jag skulle ta isär en grej som jag limmat så lät jag det ligga ett tag i frysen.. sen snabbt ut och ett välriktat slag på det gorde så att det lossade,,

en annan favorit är ju rakblad!

Visa signatur