Alla fyndtips från mellandagsrean

Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem

Jag håller mig kvar till Firefox fortfarande, men ibland kan den kännas seg. Det som håller mig kvar är det mycket bra utbudet av tillägg som gör att man kan ställa in browsern precis som man vill.

• Adblock, Bookmarks Menu Toolbar, Download Statusbar, Breif (RSS läsare), Tab Mix Plus

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peite:

Firefox: eftersom jag är beroende av add-onet Rikaichan (direkt översättning på tecken man markerar på skärmen) har jag inte lyckats gå över till Safari eller Chrome som trots allt är snabbare.

https://chrome.google.com/webstore/detail/jipdnfibhldikgcjhfn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Jag har aldrig haft problem med att flash drar med sig FF4 i en krasch. Däremot är FlashPlayer i sig det mest instabila skitprogram som existerar i hela min datormiljö. Jag blir så förbannad bara jag tänker på flash. Finns inget som kommer i närheten av detta. Har säkert 10-15 flash-krascher om dagen. Jag har upptäckt att när flash kraschar i Firefox kraschar det även i Chromium och tvärt om. (Fast båda webbläsarna överlever ju detta nu för tiden.) Men hallå! Har Adobe inte lärt sig någonting om att isolera processerna? Snälla, snälla, snälla webben - ge oss HTML5 nu!

Håller med. Flash är ett otyg som inte har något existensberättigande ö.h.t. Tråkigt att det finns idioter till webbdesigners som använder det till annat än reklam (video är det enda som flash kan erbjuda webben, och det borde vi som sagt fixa med HTML5).

Får väl se till att pröva firefox 4 Den kör väl åtminstone flash som egen process (men delar inte upp tabbar/fönster? Skeptisk till att det skalar med ett par hundra sidor i minnet).

Permalänk

Var inbiten Firefox användare ett bra tag, men körde Chrome i tandem tills alles nyss när Chrome 10 kom ut, då gick jag över helt till Chrome, varför? Innan hade jag synkroniserat lösenord och bokmärken med Xmarks, även mellan Chrome och Firefox, men när Google integrerade det och t.o.m. synkronisering av teman, addons och inställningar så var jag helt synkfrälst på Chrome ;P

Tidigare har jag varit en addon- och customization-galning, men efter att tag med mkt flyttande mellan datorer, nya browser-versionen som bröt kompabilitet, etc så blev jag utbränd på att migrera inställningar och installera alla addons hela tiden, ungefär lika frustrerande som när en ny WoW-patch kom när jag spelade det och hade miffat upp hela interfacet med 200 addons. Jag fick jobba massor bara för att upprätthålla interfacet jag ville ha.

Sen är jag helt inne på samma filosofi som Chrome kör. Slimmat och funktionellt. Att ha ett enda fält för både sökningar och adresser känns väldans vettigt och hur tabbarna fungerar har jag vant mig vid. Jag har en del kompisar som stör sig på att flikarna ligger ovanför adressfältet men det lider inte jag av alls, jag har oftast hackat sönder interfacet ändå så jag är kanske inte lika låst :x

Andra saker jag gillar med chrome. Då jag knarkar Google-produkter i övrigt så känns det ju vettigt bara ur den synvinkeln. Jag kör Gmail, Google Reader, Google Docs och annan bröte som analytics, webmaster tools bla bla. Det som är smidigt är att man kan lägga till application shortcuts, i princip genvägar som öppnar en hemsida i en egen instans av Chrome utan navigationsinterface så det blir som ett vanligt program. Egentligen kan man lägga vilken sida som helst som en applikation, men som exempel är det fantastiskt om man är van att ha en email-klient och har migrerat till webmail, som jag gjorde för några år sedan. På samma sätt använder jag Reader och Docs, väldigt smidigt tycker jag...

Så uh, det jag ser som störst fördel för min egen del just nu är synkroniseringen, detta då jag dagligen cirkulerar mellan 3-5 datorer. (jobb, hemma, htpc, laptop etc bla bla)

Sen går det säkert att få till allting lika smidigt i andra browsers, men när allt jag vill ha kommer med i paketet med zero configuration (förutom synkronisering) kommer jag nog inte byta ut Chrome på ett bra tag :x

Permalänk
Medlem

Adblock fungerar bättre till firefox än till chrome, annars är det lite strunt samma

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Har kört firefox ett bra tag, och provade nu internet explorer 9.
Måste säga att det verkligen är väldigt snabbt, och känns "lättare" då man flyttar runt fönster.
Jämfört med firefox får jag inte lika mkt Partypoker etc.

Dock saknar jag några funktioner.
I firefox kan man skriva in typ "wiki elderscrolls" i adressfältet, så plockar den nästan alltid rätt vad man menar.
Sen då man ska ladda ner saker, så har IE9 nån störig grejj som man ska klicka på längst ner på skärmen. Mkt obekvämt jämfört ett popup i mitten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heande:

Adblock fungerar bättre till firefox än till chrome, annars är det lite strunt samma

Har du jämfört det senaste året? I början var det lite skakigt, men nu är väl skillnaden minimal?

Permalänk

Firefox och Safari på datorn.
Safari och Atomic Web på iPhonen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Jag har kört IE i flera år, bytte sedan till Firefox, körde de i flera år, nu har jag chrome, haft det i ca 1-2år

Chrome är perfect för mig, det är minimalistiskt och snabbt, jag använder inga addons eller dylikt, vill bara ha en snabb och smidig webläsare.

Enda sättet du kan se om det finns ett bättre alternativ för dig är ju om du testar dem i en vecka eller så, jag fatsnade för chrome men i slutändad som så handlar det rätt mycket om personligsmak

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Kör på chromiumbaserade Rockmelt, är i princip chrome med några härliga tillägg, såsom att det är anslutet till facebook och synkar allt på ens konto, så man har alltid sina extensions, feeds och bokmärken. Samtidigt som feed-baren är underbar.

Och för alla som inte verkar fatta att adblock plus finns till chrome så har ni fel, men det heter bara adblock.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Jag kör opera för att firefox tog upp för mycket ram i förhållandevis till opera när jag har 4 youtubefilmer på samtidigt.

Permalänk
Medlem

Har kört FF väldigt länge, men testade nya chrome och kom fram till att jag inte saknade någonting. Jag blev lite smått förvånad.

När jag sen körde FF på min andra dator så kunde jag inte längre leva med att det starta upp så långsamt i jämförelse.

Är numera chromare.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Avstängd

Firefox p.g.a. addons och generell funktion. Dock så har den blivit sämre på senare tid eftersom den blir oerhört seg efter någon timmas användning och måste startas om.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Firefox
+Treestyle tabs
+Firebug
+About:config

Hade det inte varit för detta hade jag kört chrome

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag kör firefox eftersom jag vill ha mina bokmärken på rätt ställe. Jag har provat de andra alternativen och där gick det inte eller så var det en annan form. Eftersom jag är en sån som har svårt att byta mellan två olika versioner av ett program som har olika teman, så har jag väldigt svårt att bli bekväm med ett nytt program där allt är annorlunda.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Har du jämfört det senaste året? I början var det lite skakigt, men nu är väl skillnaden minimal?

testade senast för några dagar sedan med senaste Chrome, men visst det är ju bättre nu än för ett år sedan men fortfarande tillräckligt dåligt för att köra med bägge webläsarna.

Edit: la dit lite mer text

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

alltid kört IE. så man tog hem IE9 när den släpptes nu som skarp version. trevlig var den. dock så tyckte jag att den inte kändes snabbare mot 8an. kändes bra på alla sättovis..sen efter två dagar elr nått så börjar den med att kraschar sidor som aldrig vart problem med förut..sidorna slutar funka. så man tog hem crome..den var grymt mkt snabbare! och den krånglar inte nånstans. till utseende ser Crome och IE9 likadana ut sågott som.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Körde tidigare Firefox väldigt länge, men gick över till chrome när det kom ut och jag blev helt såld. Chrome är det som gäller.
Det har inte funnits någon tid då IE har varit ett alternativ.

Permalänk

Min webbläsare of choice är Surf http://surf.suckless.org

Jag vill helt enkelt ha en minimal webläsare som inte käkar miljarder minne i onödan, inte har en massa onödigt tjafs som urlbar och som renderar korrekt.

Permalänk
Medlem

Jag har testat både Chrome och FF 4 RC, dock så gillar jag FF mera. Vet inte exakt varför, kanske bara för att det är firefox. Men det som jag ogillar väldigt mycket är att man inte kan spara flikar, typ om man stänger ner flera tillsammans så vill man ha upp samma flikar när man startar upp firefox igen.
Finns det något sätt att fixa detta? Visst, man kan använda "återställ föregående session" men det tycker jag är opraktiskt. Hjälp någon?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Jag har testat både Chrome och FF 4 RC, dock så gillar jag FF mera. Vet inte exakt varför, kanske bara för att det är firefox. Men det som jag ogillar väldigt mycket är att man inte kan spara flikar, typ om man stänger ner flera tillsammans så vill man ha upp samma flikar när man startar upp firefox igen.
Finns det något sätt att fixa detta? Visst, man kan använda "återställ föregående session" men det tycker jag är opraktiskt. Hjälp någon?

Jag undrar samma sak men jag går in i privat surf och stänger ner så är flikarna kvar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Opera för snabbheten , gillar även popupblockern som finns och snygga teaman om man inte gillar standard, sedan alla favoriter på snabbval.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 pro Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Har alltid kört IE då jag tycker att man smidigast laddar ner filer utan DL manager.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Jag har historiskt kört Firefox men gick över till Chrome i min nya dator. Sedan några veckor kör jag Chrome även i surf datorn.
Jag märker ingen skillnad i prestanda vare sig på laddningstider eller bellastning på cpu'n i någon av dem. Har även explorer installerat och den funkar lika bra som de andra.
Vilken webbläsare man väljer i dag är en ren smaksak om man har en hyfsat modern rigg med hyfsat bredband.

Jag gillar enkla webbläsare då jag har under tio bokmärken. Vad har alla människor dessa bokmärken till?

Kan konstatera att jag i chrome inte saknar en enda av de addons jag hade i firefox

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Jag kör med internet explorer på min dator i signaturen och safari på min MacBook. Jag tycker att det är överskattat att byta webbläsare. Chrome är kanske snabbare men det är ju för att programet är så "litet". Man får alltid kompensation åt ena eller andra hållet. Och att byta från IE på windows 7 känns faktiskt ganska meningslöst. Windows 7 använder ju explorer till nästan allt. Skulle man lyckas avinstallera IE så skulle man ju ta bort halva operativsystemet. Så varför inte använda IE som webbläsare också?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Options -> General -> When firefox starts: Show my windows and tabs from last time. Är ju den absolut första inställningen i options menyn

Själv brukar jag växla mellan chrome och firefox. Brukar byta till chrome efter att precis ha startat om datorn eftersom den startar lite snabbare, men sen blir det tillbaks den Firefox när chrome buggar med någon hemsida, eller visar onödigt mycket ads.

Märker inte av någon hastighetsskillnad mellan dem, men enligt sunspider så har firefox lite snabbare javascript.

Permalänk
Medlem

Varför är FF den ända (tror jag) webbläsaren som har inställningar om att spara historik ???? Jag menar, jag vill inte att någon annan person t.ex. får upp de sidorna jag har varit inne på innan, när de söker i sökfältet.... Jag vill heller inte ha någon lista med vilka sidor jag har varit inne på..... Jag ska inte behöva ta bort detta manuellt.... Alla lösenord och annat frösvinner då också.....

Ni kanske tycker det är löjligt att vilja ha dessa inställningarna, men jag tycker det är viktigt, och hur svårt kan det vara att ha inställningar för det ?!?

Detta är nog den ända anledningen jag har till att inte ge någon annan Webbläsare en chans.....

Okej, förutom det, så tycker jag:

FF 4: Ganska snabb, bra addons etc.. Gillar menyerna, bokmärksfältet osv.. Har bra inställningar (som t.ex. det jag nämnde)

Chrome: Väldigt snabb, fungerar allmänt bra, inte lika bra med addons och annat som FF....

IE9: Väldigt snabb också, kanske till och med snabbare än Chrome.... Tycker inte riktigt om hur de har gjort med bokmärksfältet/bokmärkslistan.... Finns knappt några addons, och man kan inte ändra utseendet på något...... Det är synd att 64-bitars versionen inte stödjer Flash och annat, för den är extremt snabb....

Så just nu tycker jag FF 4 är bäst, (även om jag inte räknar med inställningen).... Men om IE9 får fler och bättre addons, och inställningar eller olika teman för att ändra utseendet, så blir IE9 den bästa....... Ännu bättre om Flash och annat börjar stödja 64-bitars versionen.....

Permalänk
Skrivet av krukan6:

iPhonen gäller Safari. Finns det alternativ där tro?

Jag tycker faktiskt att det finns alternatic som är mycket bättre än safari. Det jobbigaste är dock att man inte kan sätta någon annan webläsare som standard (fy Apple), utan alla länkar du trycker på i andra program öppnas i safari.
Min rekommendation är i alla fall Atomic Web. Kostar sju kronor men det är väl värt det, den har MÄNGDER av funktioner som safari inte har. Dessutom känns den rappare att arbeta med. Se till att kolla upp hur man lägger till ett speciellt bokmärke i safari, vilket om man trycker på det öppnar Atomic med den sida som safari har uppe.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Men det som jag ogillar väldigt mycket är att man inte kan spara flikar, typ om man stänger ner flera tillsammans så vill man ha upp samma flikar när man startar upp firefox igen.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Använder du inte flikgrupper?

Permalänk
Medlem

Kört explorer även den gamla netscape samt opera sen den kom ut, provat firefox chrome mm, men alltid fallit tillbaka på opera då den alltid varit snabb, sen har den en inbyggd mailklients som jag gillar och alltid använder, att byta teman i opera har man kunna gjort länge vilket är bra.
Samt Download biten är bra att se vad man laddar/laddat att kunna styra var man spara filerna, har funnits ett tag och är i min smak.
Dock testar jag då och då lite andra läsare men faller alltid tillbaka itll opera då det är den bästa läsaren i mina ögon..

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D