Inlägg

Inlägg som Barak har skrivit i forumet
Av Barak
Skrivet av marcusOCZ:

Du övertänker en processorinstallation å det grövsta.

Nope.
Det finns ingen anledning att klabba på ytorna med sina feta fingrar så det är bättre att låta bli.
Påverkar inte installationstiden ett dyft.
*bort/mod*

Av Barak
Skrivet av Sveklockarn:

Nu vet jag inte vilka applikationer du syftade på, men om vi pratar om halogenlampan i huvudstrålkastaren på en bil så förångas eventuellt fett på utsidan av glaset och deponeras på reflektorn, vilket mattar ner den och ger sämre ljus.

Jag syftade på det jag skrev alltså halogenrör. =P
Används främst till strålkastare. Vi talar om typ 150 till 2000 W.
Är väl inte jättevanliga idag då högtrycksnatrium var ett energieffektivare alternativ och numera är det LED som gäller.
Men det spelar ingen roll i detta fallet för man skall inte vidröra halogenlamporna i lyktorna på en bil av samma anledning och det är inga nyheter.
Oljan kommer inte att förångas utan att först försvaga lampan och den kommer även att brytas ner och lämna rester på glaset.

Från Osrams produktkatalog:
"Do not touch the
glass bulb; hold
the base when
inserting".

Exempel halogenrör:

https://www.kjell.com/globalassets/productimages/522678_63507_2p...

Av Barak
Skrivet av marcusOCZ:

Vad skall man med handskar till?

Man kontaminerar ytan/pastan för att man har oljor på huden som isolerar och försämrar värmeledningsförmågan.
Det är därför om man exempelvis vill använda aceton för att göra rent ytorna specifikt skall köpa en variant utan olja.

Det är lite samma anledning till varför man inte får röra vissa ljuskällor som exempelvis halogenrör.
Ett fingeravtryck på en sådan och du kan gå från 20 000 h brinntid till piss och ingenting då oljan man råkade applicera på röret via fingret skapar en hotspot som drastiskt minskar livslängden.

EDIT: Så det är inte för ens egen hälsa.
Ytorna skall helt enkelt vara rena.
Därför vidrör jag aldrig kontaktytan varken på processorn eller kylaren vid installation.

Av Barak
Skrivet av marcusOCZ:

Gjorde en del tester med olika mönster på att lägga på pasta på en 9900k. Testade också skillnaden genom att med flit slarva med ett ojämnt tryck när jag skruvade fast kylaren. Testade också helt utan pasta.

Som någon sade ovan: Den absolut största skillnaden är hur jämnt eller ojämnt trycket är ned mot mitten när man skruvar fast kylaren. Skillnaden mellan perfekt pasta och utan pasta var som mest 7 grader.

Kör alltid med en klick i mitten som jag smetar ut med fingret, sedan gnider jag in kylaren mot pastan samtidigt som jag trycker ned den ordentligt och till slut skruvar fast den med tryck nedåt.

Hoppas du har rena handskar om du smetar ut det med fingret...

Av Barak
Skrivet av Yoshman:

Som jag förstått det har Arc-seriens största akilleshäl varit prestanda i titlar som kör DX11 och tidigare samt OpenGL, DX12 och Vulkan fungerade OK redan från start.

Ser bara en DX11 titel i detta test, där är förbättringarna rätt stora, ~40 % högre prestanda i nya drivers om man använder ett "prestandaindex" baserad på geometrisk medelvärde av förbättring av genomsnittlig och lägsta FPS (den senare ökar mer)

Arc är en typisk 1.0 produkt...

Ja det känns som att detta test ger en lite orättvis bild av Intels drivrutinsförbättringar.
Sedan vet jag inte om det rör sig om generella förbättringar med dom äldre API:erna eller om majoriteten är spelspecifika?
Assassins Creed Unity är nog unikt med upp till ~300 % högre prestanda.

Av Barak
Skrivet av orginallinus:

Jag räknade visst lite fel... Men sen Biden signerade i förra året har privata aktörer flaggat för runt 200B USD ytterligare. Återstår då att se om företagen är lika sugna på Europa.

https://www.semiconductors.org/the-chips-act-has-already-spar...

Det följer ju per automatik med.
Byggs det en ny fabrik så tar andra aktörer som exempelvis underleverantörer tillfället i akt att investera i anläggningar runt nämnda fabrik.

Av Barak
Av Barak

Var rätt många av spelen jag inte hade spelat och andra som var alleles för länge sedan.

Av Barak
Skrivet av Dinkefing:

Jag blandade ihop det. Det är fem gånger snabbare i multitrådat i Geekbench och Cinebench och runt tre gånger snabbare i singeltrådat.

Men 2600K är en gammal processor och ganska förlegad idag.

PS5 och Xbox Series X är ett större steg men de håller fortfarande tillbaka prestandakraven. De är för svaga helt enkelt. Zen 2 kärnorna och en variant av RX 6700 XT som sitter i båda dem är för svaga idag. Dessa sexårsintervaller borde sluta och istället bli fyraårsintervaller.

Hårdvaran blir ju inte jämförbar ett till ett då det går att optimera bättre på konsol men förhoppningsvis har man passerat någon form av "tröskel" där primärt dom gamla jaguarkärnorna höll tillbaks utvecklingen.
Tänker då på eventuellt bättre AI, fysik och dylikt där kanske inte så mycket utveckling lades tidigare.
Sedan om utvecklarna skulle välja att gå all in med ray-tracing så lär ingen existerande dator vara tillräcklig. =P

Av Barak

Jag tror nog ändå vi kommer få se krav på bättre hårdvara framöver.
Xbone och PS4 höll tillbaks prestandakraven på PC i många år men den flaskhalsen är borta.
När det nu inte kommer att släppas massa spel till föregående generationen så hoppas jag det tar ett kliv.

Av Barak
Skrivet av mrSvamp:

Alla små delar var för sig är ju små delar. Men tillsammans är de mer än små delar.

Yes.

Av Barak
Skrivet av Boss302:

I genomsnitt visas en mer omfattande hänsyn än vad som krävs enligt skogsvårdslagens föreskrifter. Frivilliga avsättningar uppgår idag till 1,2 miljoner hektar.

Av Sveriges totalt 28 miljoner hektar skogsmark är ca 25 procent på olika sätt undantagna från skogsbruk. Därutöver lämnas ytterligare 8-10 procent av arealen i brukade skogar som generell hänsyn i samband med avverkning.

Mängden grova lövträd nära åttadubblats på hundra år.

Personligen skiter jag i vilket. Om det är någon hackspett som inte behövs längre så gör det mig inget om den försvinner. ~99.9% av alla arter som funnits är nu utdöda. Majoriteten av dem helt utan mänsklig påverkan.

Något positivt i alla fall.

Där räknas även improduktiv skogsmark in så det ser bättre ut på pappret än vad det är.
Tyvärr rör det sig också främst om arealer i Norrland.
Sedan så avverkas det i naturreservat med jämna mellanrum.
Sveaskog är skyldiga till detta och om det är för att dom inte kan läsa karta eller använda GPS låter jag vara osagt.

Vilket inte behöver betyda att mängden lövträd har ökat utan endast att yngre lövträd inte har huggits ned i samma utsträckning.
Samtidigt kan man undra från vilken nivå ökningen har skett...

99,9 % utslaget på några miljarder år.
Nu har vi en av dom snabbaste massutdöenden i planetens historia och det på grund av mänsklig påverkan.
Svenskt skogsbruk är dock en liten del i detta.

Av Barak
Skrivet av Svensktiger:

Om "urskogen" (väldigt svävande begrepp) var så extremt viktig varför köper vi hellre andelar av skog i amazonas än här i Sverige?
Och är det inte märkigt att skogen verkar vara en av få saker man kan äga utan att få använda den?
Japp, tro det eller ej så finns det skogsägare, som precis som att du äger din hallonhäck, så äger dom skogsmark.
Skillnaden är att även om din hallonhäck har stått på samma plats i 500 år så kan du ta bort den utan att vara tvungen att söka tillstånd.
Medans om skogsägaren vill avverka en yta så måste h*n vada genom byrokratin och stå ut med hot och sabotage från miljö"vänner".

FN har en definition av urskog.
Du syftar på att folk äger fonder med koppling till skövlingen av Amazonas eller?
Varför urskogen inte "är så viktig" i Sverige är pga lobbyismen från skogsnäringen.
Bara för att det är skit i Amazonas så behöver det ju inte vara det här också.
Två fel gör inte ett rätt och det är inget argument.
Skillnaden är att den där "hallonhäcken" inte tar upp flera hektar. Försvinner den så påverkar inte det omgivningen i någon större utsträckning.

Bara för att man äger en sak så får man inte göra vad man vill med den.
Jag får inte inrätta en bordell i min lägenhet och jag får inte överstiga hastighetsgränsen med varken bilen eller motorcykeln.

Av Barak
Skrivet av Svensktiger:

Lustigt hur en extremt energikrävande batteritillverkning får kallas "grön".
Medans annan otroligt viktig industri i Sverige som också är energikrävande (skogsindustri, stålindustri och betong) ständigt framhävs som miljöbovar.
Detta trots att många bruk är koldioxidneutrala sedan många år och deras produkter är extremt återvinningsbara.
Till skillnad från batteri industrin, där både tillverkning och slutprodukt är framtida tickande miljöbomber.

Just skogsindustrin är ju dock negativ ur den aspekten att våra skogar förstörs.
Finns nästan inga natur eller urskog kvar i landet och det som planteras är mer eller mindre uteslutande ful granskog.
Med dom lägsta virkespriserna i Europa så gynnas inte skogsägare heller utan dom göder endast drakarna.

Av Barak
Skrivet av [SH]:

Troligen inte eftersom det inte är ett körkort. Fast man tycks kunna slippa böter om ens identitet omedelbart kan fastställas. Källa.

Kommer fortsätta ha körkortet med mig tills det blir digitalt. Iaf som det känns nu.

Mig veterligen så kan polisen bara slå i databasen för att se om du har körkort eller inte.
Antar att dom ser hela handlingen (med foto) och det är nog därför det till och med kan räcka med att endast uppge sitt personnummer.
Med det sagt så kliver jag aldrig utanför dörren utan plånbok så körkortet är alltid med...

Av Barak
Skrivet av Daemon:

Lätt att bara fokusera på serierna Elder Scrolls och Fallout men de har släppt fler spel än dem.
Inte bättre spel nödvändigtvis (om det ens är möjligt), men flera titlar som inte direkt varit allt för plågade.

Bethesda Game Studios som detta primärt handlar om har inte pysslat med något annat sedan 2006.
Mellan Morrowind och Oblivion så utvecklade dom 2 st drag racing spel.

Skrivet av Sveklockarn:

Creation Engine är deras första egna motor, vilken användes i Skyrim (2011) för första gången. De flesta mjukvaror bygger på någon föregångare, och det finns inget egenvärde i att starta om från grunden. Att det står att ett spel använder Creation Engine innebär inte heller att det är exakt samma omodifierade kod från 2011 som används i t.ex. Fallout 4 eller Fallout 76. Att Bethesda nu går till att kalla det Creation Engine 2 kan man därför förstå är ett betydande steg från tidigare spelmotor.

Rekommenderar för övrigt denna artikel, som sammanfattar varför Creation Engine är nödvändig. TLDR, det finns ingen annan lämplig som har vad som krävs för ett Bethesda-RPG:
https://www.escapistmagazine.com/bethesda-doesnt-need-a-new-e...

Det var Gamebryo med några uppdateringar som fick ett nytt namn med Skyrim.
Dom gjorde en fork av motorn från Fallout 3 och det blev per definition en "egen motor".
Så just namnbytet hade jag inte brytt mig så mycket om.
Största uppdatering Creation Engine 1 har fått genom åren var antagligen inför Fallout 76.

Vad som är lämpligt eller inte i detta fallet låter jag vara osagt men jag har läst andra artiklar genom åren som hävdat att motorn är en del av problemet.
Men den röda tråden verkar ändå vara att problemet är Bethesda Game Studios mer än motorn i sig.

Av Barak
Av Barak

Hade en del flyt.

Av Barak
Skrivet av GuessWho:

Var inte Athlon 64 och Opteron samtida?
Bara att Athlon 64 riktade sig mer åt konsumentmarknaden, medan Opteron mer åt server och workstation.

Typ som när Athlon 64 använde Socket 939 och Opteron Socket 940.
Men har för mig Athlon använde en annan Socket innan 939.
Jag har byggt Athlon 64 system åt andra, men de var Socket 939 baserade.

Tänkte bygga ihop en Dual Socket 940 Opteron för en hemma server.
Skulle köpa begagnat moderkort.
Men jag lyckades inte hitta något intressant moderkort som inte antingen såldes för dyrt eller såldes av säljare som inte ville skicka till Sverige.

En av sakerna jag ville ha var ett moderkort med PCI Express.
Men det var inte så vanligt på singelcore Opteron tiden.
(vilket gjorde de modellerna dyrare, speciellt av de bättre märkena)
Att gå upp till 1-2 generationer nyare än vad jag tänkt mig hade nog underlättat det.

Jag har haft Dual Pentium III och Dual SGI Octane.
Så ändå haft ett par Dual maskiner.
Det var coolt.

Men idag när man kan få 4-16 kärnor eller ännu mer i en enda processor så känns det inte som att multisocket system fyller någon större funktion för 98% av användarna.

Opeteron var några månader före. Konsumentprodukterna baserades på dessa.

Athlon 64 var först ut på sockel 754.
Sockel 939 lanserades året därpå (2004).

Av Barak
Skrivet av Ryssfemma:

Inget unikt för Kina, skillnaden med de är att de inte försöker påstå att det är en demokrati.

Vi i väst har njutit i över 30 år av den billiga arbetskraften i Kina och så fort deras levnadsstandard pekat uppåt och de vill utveckla egna grejer så vill man inte behöva konkurrera med de. ”Fri marknad” jo tjena.

Fri marknad skall ju även innebära konkurrens på lika villkor.
Många bolag i Kina skulle inte existera eller överleva utan statliga bidrag.
Det möjliggör även prisdumpning. Har skett i exempelvis stålindustrin.
Detta motverkas i vissa fall av tariffer för att skydda inhemsk produktion där bolag inte har samma förutsättningar.
Sedan har vi Kinas syn på patent och immaterialrätt som knappt existerar.
Licenser för mjukvara som kan kosta ett västerländskt företag hundratals miljoner kronor om året undviks enkelt med piratversioner.
Det sistnämnda är hörsägen så ta det med en nypa salt...

Kina har rätt och slätt inte en fri marknad då den är kontrollerad av staten som för närvarande även håller på att utöka sin kontroll.
Detta är en anledning till att västerlänningar har dragit ner på sina investeringar i landet.
Framtiden var oviss redan innan USA började med sina sanktioner.