Alla fyndtips från mellandagsrean

Inlägg

Inlägg som anon75480 har skrivit i forumet
Av anon75480
Skrivet av pine-orange:

Nästa rubrik:
Intel fanboy och f.d. SweC medlem skapar konkurrerande verksamhet.

Med tanke på att jag beställer hw för mångmiljonbelopp årligen och har i princip styrt över allt som tidigare vart Intel-system till AMD där det är vettigt så kan jag lova dig att jag inte är någon Intel fanboy

Grundproblemet är att det är så otroligt hög andel av nyheterna nu som dels har sensation-rubriker, men framförallt att det är så låg kvalitet på innehållet att jag antingen måste hoppa runt bland källor och google för att ens få en korrekt bild av läget, eller snurra runt bland kommentarerna. Att en försöka använda sweclockers som någon form av nyhets/infromation-källa tar mer tid och energi än vad det är värt helt enkelt. Framförallt när man, som säkert många andra här och inom IT, har lätt asperger och svårt att släppa tekniska felaktigheter.

Sen kanske lite väl dramatiskt Och sjukt egentligen såhär efter 20år, men har skickat in ansökan om borttagning av konto iaf, så ja, det blir ett hejdå. Det var dags nu, och inte enbart för att jag blev triggad av en usel rubrik.

Av anon75480

Nä, nu får det var slut på den relationen, fyfan vad ni förstör den där webplatsen med dessa rubrilker och nyheter. Jag tackar för mig! Ajö.

Av anon75480
Skrivet av lumpa:

Jag kan ändå sakna den jämförelsen.
Den som exempelvis sitter med 5600X och ett RTX3080 och kör God of War Ragnarök i 4k kommer inte hitta den informationen i GPU-recensionen heller. För när RTX3080 testades fanns varken 9800X3D eller spelet.

Förstår att man testar på detta sätt och att man inte kan testa alla möjliga kombinationer som finns. Men någon förankring till verklig användning vore bra.

Techpowerup gör sina tester även i 4K, och det är såhär det i princip alltid ser ut, det är ingen relevant skillnad mellan dom flesta moderna modeller i mellanklassen och uppåt.

Annars, kan man även se det från ett annat håll, och fokusera mer på fps än upplösning. Som du ser är dessa modeller kapabla till att trycka ut enorma mängder FPS, du måste alltså upp i dessa nivåer innan det börjar bli relevant, t ex säg att du ser att 5600X klarar av 100fps+ i dom flesta titlar baserat på dessa lågupplösta tester, ligger du på dessa nivåer i 4K och är då nära att hållas tillbka av din nuvarande cpu? Kör du F1 22 i 200fps och har behov av 300fps? För det är inte förens du vill ha mer FPS än vad din modell är kapabel till i dessa tester med låg gpu-last som det är relevant med bytet,

Av anon75480
Skrivet av Chris_Kadaver:

Cpun presterar likadant i 4K som i 720p. Vill du veta när grafikkort blir flaskhals så får du kolla grafikkortsjämförelser och inte cpu-jämförelser. Här ser du bara vilka bildfrekvenser som cpun kan prutta ut.

Samtidigt, om man gör som sweclockers, och kör 720p testarna i medium, och tar bort så pass mycket last från GPU kan skapa andra problem. Dels så finns det många högre inställningar i spel som faktiskt ökar CPU-last och dels så kan det uppstå andra märkliga system-flaskhalsar vid så hög fps att resultaten inte nödvändigtivs representerar prestanda under "vanliga" förhållanden.

T ex kolla på lägsta fps staplarna i C2077, det är en sarlig blandning även 1080p/ultra vilket tyder på att det inte är GPU-dippar vi ser, men ordningen på dessa värden skiljer sig rätt rejält mellan 720p och 1080p testet!

Oavsett, gör man tester för bägge, som sweclockers gör så är det bara mer data, och det är knappast en dålig sak!

Av anon75480

Får väl ändå säga att det är strategiskt vettigare att göra som denna generation - att den dyrare X3D modellen har högre TDP än den "vanliga" och på så sätt även är snabbare mer över hela brädet.

Dock är det ju ändå sjukt att hur passmycket effektiviteten påverkas av högre tdp, t ex enlight techpowerup så drar 9800X3D dubbelt så mycket som 7900 ("CPU Only" 150W mot 75), och då är 7900 snabbare i multitrådade laster... Såklart annan tdp och trådantal, men ändå sjukt att man har modeller i föregående generation med mer än dubbla prestanda/w, och då känns inte direkt "120W TDP" så extremt att man borde vara så långt utanför den optimala prestanda/w kurvan.

Av anon75480
Skrivet av perost:

Nu har jag inte stenkoll på det tekniska, men eftersom emulatorer kan köra Switch-spel i högre upplösningar och frekvenser så kan man tycka att även Nintendo borde kunna lösa det på något sätt.

Blir ju fortfarande en utmaning, emulatorn kompilerar ju om alla shaders till disk, tar både rätt mycket utrymme och tid. Tveksamt om en Switch2 har samma möjligheter för att göra på samma, rätt resurstunga, sätt.

Av anon75480
Skrivet av ggustavsson:

Om 5070 i nått utförande släpps med mer än 12Gb kan det vara intressant, men misstänker att man får vänta på nån ti variant då.

Och jag hoppas att 5060 i princip är ett 4070 för 399USD. I vanliga fall tänker jag att det inte ens borde kännas oromligt, men med hur verkligheten ser ut så lär det väl bli 8GB-kort i den prisklassen den här gången också... Det blir liksom 5000kr här, då vill jag gärna inte köpa något som precis på gränsen klarar sig i dagsläget. Var iof på tok för länge sedan jag hade ett AMD-kort, kanske är nu det händer.

Av anon75480
Skrivet av Extol:

Hej

Har kommit igång ordentligt med träning nu och hållet mig frisk. Känner mig starkare än någonsin och börjar få upp konditionen också

Är dock extremt stel/osmidig i kroppen men har börjar komma igång med stretching (gör mellan reps istället för att smeka telefonen) och undrar om någon har bra tipps på en stretch/timer app?

Personligen, efter 10år av diverse problem med stelhet och skador som lagt en jävla massa timmar på sjukgymnaster, naprapater och stretching, så får jag ända säga att stretching inte funkar speciellt bra. Iaf inte för mig. Det blev mycket bättre när jag la mer fokus på dynamiska rörelseövningar istället för statisk stretch. Gör fortfarande vissa statiska övningar, men majoriteten är dynamiska, var en game-changer för mig iaf.

T ex började jag göra djupa side lunges/sidoförflytt, och kunde till en början inte ens göra det oassisterat utan att trilla bakåt pga av rörliget. Men tog nog bara någon månad tills det gick oassisterat utan problem, ingen stretchövning någonsin har gett mig sånna resultat i rörlighet och smidighet. Känner också att det funkade bättre att även göra reps med mindre vikt och fokusera på ROM, alltså försöka gå djupare i böj, eller i RDL som uppvärming eller som alternativa övningar.

Av anon75480
Skrivet av osgorth:

Jag uppgraderade nyligen från en 5950X till en 9950X som ju har stöd för AVX512. Skillnaden är helt galen, minst 400% snabbare. 9950X kan koda 2 videos snabbare än vad min 5950X gör 1 video - och det med ett långsammare preset (x265 slow vs x265 medium på den gamla - slow tar typiskt mer än dubbelt så lång tid som medium).

Kul för dig om du fick den förbättringen, men det är någon mer variabel som spelar in här än 5950X/9950X och avx512. För det första, har du aktiverat avx512? Det är inte enablat som standard i x265, utan det måste aktiveras manuellt. 9950X borde vara runt 50% snbbare i x265.

Nu har jag inte benchat just 9000-serien, men enligt detta test så är det under 10% förbättring, vilket jag tror stämmer rätt bra, då tester jag gjort med Xeon Sapphire Rapids har gett upp till 10% och Epyc Genoa runt 5%, så upp till 10% stämmer nog rätt bra för zen5.

Skrivet av Aleshi:

Streamingföretagen kör nog inte på CPU-baserad encoding/decoding. Men det är klart, blir det tillräckligt effektivt så kan man nog uppnå samma kvalitet på mindre bandbredd med bra CPU-encoding.

Det gör majoriteten av dom. hw-accelererad (asic/nvenc osv) används framförallt av live-encoders och för tjänster med användargenererat innehåll (youtube), där volym är viktigare än kvalitet. Annars för i princip alla premium tjänster är det mjukvaru-encoder som används, där ett flertal av dom större använder både x264 och x265 i stor utsträckning.

Av anon75480
Skrivet av HappyPie:

Låter intressant med dessa optimeringar, skulle vi kunna se lite snabbtester gjorda av er tro? Om möjligt förslagsvis se Zen 4, 5 och Intel 14, Arrow Lake. (skulle inte säga nej med ett utökat test inkluderat Intel 13 och Zen 3)

Nu orkade jag inte efterforska allt för mycket, hade vart trevligt om det stod i nyheten, men vad jag kan se så är det inte en decoder eller encoder som har optimerats här, jag gissar på att det är någon form av funktion/converter som troligen inte är någon nämnvärd flaskhalls så i praktiken för ffmpeg användare så kommer det nog inte märkas.

Som en fingervisning när det har implementerats i en video-encoder så har x265 AVX512 stöd, där ger det runt 10% på nyare Xeon och Zen5.

Av anon75480
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men nu vet vi att det är RDNA 3 krets med RDNA 4 AI accelerator som bör ge fp16 betydligt högre värde än så om amds egna påståenden skall ha någon substans

Det är ju en custom krets, det kan givetvis finnas ändingar i arkitekturen. Är fullt rimligt att man gjort en annan implementering och inte implementerat dubbla compute beräkningar. Det är väl lite som tidigare när Sony inte ens ville sätta en siffra på förra kretsen, utan det var väl mer någon 1.5 variant. Det är också rimligt att man helt enkelt inte tog hänsyn till detta när det skrevs till databladet i bilden.

Men poängen gäller fortfarande, tar du hänsyn till 7000-seriens dubbla FP32 prestanda så "stämmer" siffrorna och prestandanivåerna om du vill titta på tflops. Dvs du landar strax under 7700XT.

edit.
Tweaktown har gjort en teardown, där skriver dom exakt det jag nämner:

"The former data on the PS5 Pro had us expecting 33.5 TFLOPs of compute power, which is how AMD explains its RDNA Dual Issue compute performance (which works out to around twice the official numbers)."

https://www.tweaktown.com/news/101472/playstation-5-pro-detai...

Av anon75480
Skrivet av Swedishchef_90:

Tflops ökar ray tracing och AI beräkningar, inte ren raster.
Sen har jag påstått att man jämför i samma gpu generation, där borde dessa vara jämförbara

Läs vad jag skriver, RDNA3 i 7000-serien kan göra dubbla compute beräkningar mot RDNA2 vilket dubblar Tflops, antingen har man inte räknat med detta i databladet vi ser en bild på, eller så har dom inte implementerat den funktionen i PS5 Pro kretsen då den ansågs onödig (vilket den även var på PC för spel).

Enligt swelockers index är 6800XT 15% snabbare än 7700XT, exluderar vi dubbla compute beräkningarna (halverar tflops) så har... drumroll... 6800XT 15% högre tflops. Då pratar vi om 17.5Tflops för 7700XT och 20Tflops för 6800XT, så rätt nära kretsen här.

Av anon75480
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har ju påstått något så kom med en förklaring.

I deras video så säger han inte ens det du säger utan "jag tycker att tiden är förbi med tflops war" inte att det är missvisande.
Det kan vara missvisande mellan nvidia och amd men inte mellan SAMMA generation kretsar av samma tillverkare.

Jo tyvärr, deras ökade performance är nog tagen ur nvidia boken, med uppskalning.
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/gigabyte-rx-7700-xt-gam...

7700 xt har 32 tflops i prestanda... Med 54 CU.
Så hur nu ps5 lyckats halvera beräkningskraften med fler CU är ett under

7600 xt har 22 tflops

Bör poängteras att t ex RX6800XT endast har 20Tflops FP32 mot 35flops för RX7700XT, trots detta är 6800XT snabbare, vad jag vet beror det väl på att att RDNA3 har någon teknik för dubbla arbete för vissa beräkningar, vilket ökar tflops rejält, men som inte reflekterar i spelprestanda. Troligen, kan du dubbla tflops:en i nyheten här om du vill jämföra ps5pro med 7000-serien.

Tycer att DF har en poäng i att tflops är ett trubbigt instrument, vilket den här sidan av inlägg är ett tydligt exempel av.

Skrivet av ipac:

Nej, det är inget under. Det enda som är ett under hur du fortfarande inte begriper hur det funkar och blandar ihop FP16 och FP32 till höger och vänster och toppar det hela med ren rapakalja som "45% bättre prestanda av uppskalning".

Pro har 16.7 TFlops FP32. Vilket enkelt räknas ut via 60 CU × 2.17 GHz × 128.

7700XT har, om man räknar med dess Boost-klocka (den klockar faktiskt än högre i praktiken) 56*2.544G×128 = 18.3 TFlops FP32.

7600XT blir på motsvarande sätt 32×2.755G×128 = 11.3 TFlops FP32.

Även om du inte kan denna enkla matte så borde du väl ändå själv förstå att om PS5 Poor är cirka 6700 icke-XT så är det fullständigt orimligt att Poor landar på 7600XT?

Du får ta x2 på 7700XT så stämmer det med vad AMD skriver ut på sin sida, och gpudatabase.

pga:

https://substackcdn.com/image/fetch/f_auto,q_auto:good,fl_progre...

Av anon75480
Skrivet av EdvinR:

Men mängden clichér i rollspel skulle ju stå en upp i halsen om man bryr sig om dem på djupet. En elak ryss i inledningen av Diablo 4? Som festar och spetsar groggen med gift? En fallen krigare som ska bli "Elden lord"? Okej, cliché i kubik...

Men nu är varken elden ring eller diablo dialog och storydrivna.

Dom flesta av dom bästa rollspelen jag spelat har rent krasst haft rätt dåligt gameplay. Nu gillar jag förvisso både Diablo och Elden Ring, men är ju i princip en annan genre. Men när folk hyllar Kotor, Witcher, Planescape Torment (och andra CRPG) så är det knappast för deras otroliga gameplay.

edit.
Alltså vi pratar om spel där du ska lyssna igenom tiotals timmar av dialog, det är väl inte så svårt att förstå att det sätter helt andra måttstockar för kvaliten på skrivandet när det tar upp en sån stor mängd av spelet, och av ens tid.

Av anon75480
Skrivet av EdvinR:

Fånig dialog i spel? Okej, det är standard...jag spelar inte spel för dialog/story först och främst utan för gameplay. det finns många hyllade spel som har hur fånig dialog som helst. Story i spel håller nästan aldrig måttet.

Beror väl på vad vi pratar för spel, när vi pratar rollspel där en stor del av spelet faktiskt är dialog och handlingsdriven så håller jag inte med. För dessa typer av spel så är det A&O att spelen faktiskt är bra skrivna.

Mitt intresse för denna typ genre är iaf val, gott och ont, gråsoner och moraliska dilemman. Och det är just denna typer av konflikter som är styrkan i t ex Witcher och många andra bra rollspel. Och andra bra rollspel som jag har spelat, som kanske saknar detta, som t ex många jprg, har iaf en gripande handling och karraktärer.

Av anon75480
Skrivet av medbor:

Problemen är ganska många, men inte egentligen ’woke’ eller ’trans’ eller andra saker. Stora problemet verkar vara att man ska hantera alla andra i sitt gäng som dagisbarn och att deras känslor inte ska ta skada någonsin. Det går inte att vara elak eller döda folk. Spelet är fegt i det avseendet och det stör många, och allt detta i ett försök att matcha alla och inte störa någon

Bör noteras att jag inte spelat spelet, men efter en kväll på youtube så känns det iaf som att detta nog hade vart det största problemet för mig. Efter att ha sett väldigt mycket utdrag från dialoger så verkar det det vara precis som du säger; dialoger som skulle kunna utspela sig på ett dagis, har sett exempel som liksom är på Daniel Tiger nivå. Intresset för att skaffa spelet är nog nere på noll efter vad jag sett iaf.

Gillar citatet från Skill Up videon:

"Every interaction sounds like HR is in the room"

Dock, efter att ha sett DF - PC review, så får jag ändå säga att det är kul att alla spel inte använder Unreal, och att det är uppskattat iaf att det verkar vara teknisktkompetent, och en bra PC-version.

Av anon75480
Skrivet av Yoshman:

Högst relevant information här givet Arms och Qualcomms pågående fight är att Nvidia inte gick helt lottlösa ur deras misslyckade köp av Arm.

Dels är nuvarande VD på Arm väldigt bekant med Jensen. Rene Haas jobba på Nvidia fram till han gick till Arm 2013 och de verkar idag ha en väldigt nära relation. Dels verkar Nvidia fått en Architecture License (ALA) 20 år framåt i tiden.

Ur ett tekniskt perspektiv och för utveckling på CPU-sidan är jag övertygad att det var ett korkat beslut att inte låta Nvidia köpa Arm. Men ser rätt mycket ut som Nvidia ger de som hindrade dem fingret och löst de viktiga problem på andra sätt...

Sen är frågan om CPU-designen det handlar om här är designad av Arm på uppdrag av Nvidia, eller om det är en design gjort in-house hos Nvidia. Om det är det senare finns en del frågetecken, för även om Nvidia uppenbarligen är väldigt kompetenta på att designa GPUer har alla deras CPU-designer så här långt lämnar rätt mycket övrigt att önska...

Positiva här är att Arms senaste CPU, Cortex X925, ser ut att vara en fullträff. Likt Apples M4 är det en 10-wide design och Arm verkar också i stort sätt ha matchat M4:ans perf/MHz.

I nuläget är den högst klockade X925 @3,6 GHz medan Apple klockar M4 @4,4 GHz. Men då får man ha i bakhuvudet att enda stället X925 används så här långt är i Mediateks Dimensity 9400 designad för mobiler (men den är ändå klart snabbare än Intels/AMDs senaste mobilplattformar).

En lansering 2H 2025 betyder att man bör kunna använda kommande Arm design (de har lanserat en ny mikroarkitektur varje vår under väldigt många år nu). När AMD lyckas med 5 % på 2 år och Intel drar till med -5 % så kan det vara värt att ha i åtanke att Apple verkar toppa M3 med 20 % med M4 och Arm toppade Cortex X4 med hela 35 % med Cortex X925, båda med 1 års kadens!

Ja, nu har det har väl snackats på flera håll nu att det är ett sammarbete med Mediatek, och vad jag vet så utvecklar väl inte mediatek egna kärnor i något större utsträckning, så det känns väl ändå rimligast att det blir en kärna från Arm. Så Arm Cortex X925 eller uppföljaren baserat lite på hur ledtiderna ser ut är väl inget högoddsare.

Av anon75480
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är nog inte bara valutakursen utan också moms, kemikalieskatt, plus påslag för vinst hos dist i flera steg

Men det är fortfarande dyrt för oss i Sverige, med moms och kemikalieskatt "borde" den landat på 16999, och inte 18999.

Vinst för ÅF räknas självklart in i riktpris, och 1299 är ju dessutom vad den faktiskt säljs för i US och inte något papperspris utan vinster. Sen kan vi landa något högre här i norden beroende på hur snäva marginaler det har räknats på, men tycker ändå att det svenska priser är högre än vad man kan förvänta sig baserat på hur det brukar se ut för andra produkter.

Skrivet av SuperSverker:

Det är väl max 250kr eller något sånt.

Men ja, något lurt verkar det vara…

175Kr/kg, eller max 550kr.

Av anon75480
Skrivet av Yoshman:

Man får jämföra de produkter som finns, men det är absolut så att Intel nu har en nods fördel över både AMD och Qualcomm. Och det är en del av förklaringen till deras bättre perf/W.

Sen är 45 W total-power det lägsta som uppmätts i någon av alla modeller som testas för HX370, medianen är (för x86 tyvärr mer normala) 105 W(!).

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

I samma test drar Lunar Lake 258V 33 W

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

I vissa väldigt specifika fall, det jag kan komma på är visa film, slår Lunar Lake till och med Apple

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

men så fort man faktiskt använder CPU åker Apple upp i toppen men Lunar Lake är fortfarande mer marginal mest effektiva x86

Klicka för mer information

Noter att denna inte är normaliserad för batteristorlek, MBA har minst batterikapacitet men är ändå först. De två markerade modellerna har lågupplöst skärm, vilket är relevant då högupplöst skärm kan står för en signifikant del av strömförbrukningen när CPUn är väldigt effektiv
<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

Jag läste recensionen av Lenovo Yoga Slim 7 15 Aura och där såg det ut såhär:

Och Geekbench:
Lenovo Yoga Slim 7 15ILL9 Aura (Ultra 7 256V): MT: 10952, ST: 2680
Asus Zenbook S 16 UM5606-RK333W (AI 9 HX 370): MT: 13648, ST: 2785

Jag tänker också att eftersom just dessa modeller är konfigurerade för att dra ungefär lika mycket är det ju en relativt bra jämförelse, eftersom prestenda/w kan skillja sig så mycket vid olika effektklasser.

Däremot som jag sa, och som du är inne på, verkar effektiviteten under användning vara väldigt bra (alltså lång batteritid under "vanlig" använding), men det är väl egenltigen inte riktigt prestanda/w, utan det ska väl baseras på vad datorn drar under last/"prestanda".
edit.
Ändå roligt att alla dessa tidiga tester är på modeller med 70+Wh batterier, nu kan man väl iof hoppas att så stora batterier blir vanligare, men det gör ju också att det blir lite missvisande tider, för det är historiskt väldigt stora batterier för att sitta i relativt lätta modeller, man är ju mer van att se 50-60Wh.

Av anon75480
Skrivet av Yoshman:

Intel överraskade delvis med Lunar Lake, både sett till iGPU och framförallt i det enorma klivet i perf/W (men det krävde TSMC 3nm).

Jag har sett dig skriva detta några gånger nu, jag tvivlar inte alls på att Intel har gjort ett stort kliv i prestanda/w med Lunar Lake. Men det testen jag sett på notebookcheck så ligger Lunar Lake (Ultra 7 258V) runt 40W total system-användning vid full last, detta är ner eller mindre samma som HX370 (vi pratar alltså om dom modeller som testats). För dessa modeller får HX370 marginellt högre ST poäng i GB, och ganska mycket högre MT (iof ganska väntat då 258V bara har 8a trådar), i deras prestanda/w test baserat på din favorit Cinbench så ligger HX370 10% högre.

Sen i praktiken kan det mycket väl vara så att Intel ger bättre batteritid då dom brukar ha bättre strömhantering vid lägre laster, och prestandanskillnaden är nog inte relevant för många användare så är nog en bra produkt ändå. Men då är zen5 inte ens på 3nm, så vette fan om Lunar Lake verkar ha så imponerande prestanda/w, dom ligger väl fortfarande sämre till än AMD?