Det tror jag är totalt felaktig spekulation. Tror många skulle uppskatta tester i 1920x1080 i "low/medium"!
Kan inte tala för andra, men gissar att alla de tester vi ser som körs med "ultra-inställningar" inte heller är super-relevant för den stora massan. Lite svårt att förstå trenden mot 2560x1440 skärmar med väldigt högre uppdateringsfrekvens annars, de flesta köper inte RTX 2080Ti...
Grabben kör men en milt överklockad i7-5775C ihop med ett RTX 2070, CPU-delen börjar allt oftare bli den primära flaskhalsen i 2560x1440. Det då han föredrar hög uppdateringsfrekvens (skärmen fixar 165 Hz) över att köra på "ultra". Ofta är den någon eller några enstaka GPU-inställningar man ta ner en nivå för att FPS ska öka rätt rejält.
En kritik mot att köra vettig upplösning i "medium/low" har varit att det skulle kunna göra att spelet skalar sämre med CPU-kärnor och på så sätt bli missvisande. Har gjorts ett stort test kring detta, och är snarare så att lägre GPU-inställningar (vid en viss upplösning) ger en svag ökning av skalning med CPU-kärnor.
Kan te sig lite ologiskt, men finns nog en hyfsat enkelt tekniskt förklaring: vid höga inställningar skickas med data till GPU och GPUn är en serialiseringspunkt. Även med DX12/Vulkan finns det fortfarande bara en enda grafikkö och all kommunikation till den måste serialiseras! I lägre upplösningar blir GPUn relativt sett en mindre Amndals-lag flaskhals!