Alla fyndtips från mellandagsrean

2.1 ljud istället för soundbar

Permalänk
Medlem

2.1 ljud istället för soundbar

Hej hej.

Är på att köpa ny tv och till den vill jag ha ett 2.1 ljudsystem. Jag vill gärna ha tips om bra setup för detta med bra ljud i för ca 5000 kr. Det är viktigt att systemet går igång automatiskt av att tvn går igång likt en subwoofer samt reagerar på tvn hög och sänkning av volymen.

Hur ska jag gå till detta?
Mvh magnus

Permalänk
Medlem

@magjoh: Rekommenderar att du kollar begagnat på typ blocket eller liknande för den budgeten så kommer du inte få nåt bra nytt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

@magjoh: Rekommenderar att du kollar begagnat på typ blocket eller liknande för den budgeten så kommer du inte få nåt bra nytt.

Har tänkt det också, men har lite svårt att förstå vad funktionen heter som väcker förstärkare till liv om tvn går igång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magjoh:

Har tänkt det också, men har lite svårt att förstå vad funktionen heter som väcker förstärkare till liv om tvn går igång.

Du letar nog efter en förstärkare med ”ARC” funktionalitet, kräver också att du har en hdmi-utgång på tv:n som också stödjer det.

Kör själv med 2.1 för tillfället, är mitt 4e system och har faktiskt minskat ner det varje gång jag bytt (började med 5.1 med golvare). Väldigt nöjd för tillfället även om jag kan sakna centern från mitt senaste 3.1. Kör med nya sonos ampen nu, istället för stora hemmabioförstärkare. Tyvärr rätt dyr, men passar som ett 2.1 system för tv och musk perfekt.

Permalänk
Skrivet av magjoh:

Många aktiva högtalare har ju "auto on", som slår på när dom får signal. Kanske är det du ska leta efter istället för förstärkare + högtalare.

Aktiva med utgång för subwoofer. Alteenarivt lite större högtalare så kanske du slipper sub helt?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

CEC heter hdmi funktionen som du startar tv eller förstärkare med automatisk när andra hdmi enheter slås på eller av. ARC är en annan funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Många aktiva högtalare har ju "auto on", som slår på när dom får signal. Kanske är det du ska leta efter istället för förstärkare + högtalare.

Aktiva med utgång för subwoofer. Alteenarivt lite större högtalare så kanske du slipper sub helt?

Låter ju klockrent, inte tänkt så. Har du tips?

Permalänk
Skrivet av magjoh:

Inte på rak arm, ville bara ge en alternaiv tankebana.
Audio Pro's Addon finns ju i många varianter dock, kanske kan börja kika där?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog här du får leta i den prisklassen:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s405047669&catId=v239&...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av magjoh:

Det finns många modeller av aktiva monitorer med 8" are i den prisklassen, de klarar sig ganska bra utan basmoduler och så går det ju att få tag på ganska bra begsystem för 5000 kr om man letar lite och inte har jättebrottom att handla, då lär du kunna få en hembioreceiver och ett par golvare av skapligt bra slag och då har du en utmärkt grund att bygga vidare på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.