Nvidia Geforce RTX 4070 är kanske den sämst bevarade hemligheten i hårdvaruvärlden och redan på förhand var min inställning mest en axelryckning. Efter testperioden är jag dock positivt överraskad – spelprestandan i 1440p kombinerat med den otroliga energieffektiviteten är imponerande. Tar jag därtill med DLSS 3 i beräkningarna och ett pris som ger de flesta modellerna i segmentet på marknaden i dag en match landar jag i att utmärkelsen "Utmärkt" är rättvis att dela ut.
Nykomlingen från Nvidia riktar sig främst till spelande i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar och rastreringsprestandan uppgavs på förhand att vara motsvarande det som Geforce RTX 3080 presterar. De siffrorna stämmer ganska exakt med vad jag upplevt under testperioden. Det finns ett par avstickare upp eller ned, men generellt är de båda modellerna inom några få procent från varandra i de uppmätta testerna.
Här skulle man enkelt kunna dra ett streck och proklamera att det är ett Geforce RTX 3080 till samma pris som den säljstartade för under andra halvan av 2020. Det är dock inte riktigt hela sanningen. Framstegen som Nvidia gjort med arkitekturen Ada Lovelace är flertaliga och en av alla dessa är energieffektiviteten. I PCAT-mätningarna är snittet över alla spel vi testat det relativt låga 182 watt, en siffra som är anmärkningsvärt låg, och till och med lägre än vad RTX 3060 Ti uppmättes till.
Nästa framsteg med RTX 4000-serien som bör lyftas är DLSS 3, som på riktigt börjar bli ett argument för. Tidigare har vi avstått från att testa funktionen, då stödet bland spel var begränsat, men med RTX 4070 känns det som att funktionen är tillräckligt mogen för att granskas och tas med i beräkningarna på riktigt. Det är givetvis så att funktionen inte är perfekt, och inte är implementerad i alla spel, men den gör skillnad.
Plötsligt är det möjligt att spela Cyberpunk 2077 med väldigt höga inställningar och nå en bildfrekvens över 100 i snitt. Jag är medveten om att inmatningslatensen ökar något med funktionen aktiverad, dock råder Nvidia Reflex bot på detta till stor del och användarupplevelsen vid singleplayer-spel blir påtagligt bättre med funktionen aktiverad. Det är också där en begränsning i funktionen gör sig synlig – det är inte en lösning på problemet för alla användare och om du mestadels spenderar din tid i skjutspel online är DLSS 3 kanske inte en funktion som bör aktiveras.
Det är enkelt att hitta brister i grafikkortet när individuella delar bedöms var för sig, men sammantaget är produkten riktigt imponerande. Effektiviteten är bäst i klassen, spelprestandan är utmärkt och oavsett vilka åsikter du har gällande "fejkade bildrutor" är DLSS 3 en funktion som i många scenarion gör skillnad.
Geforce RTX 4070 riktar sig tydligt mot de som i dagsläget sitter på en rigg bestyckad med ett kort från Geforce GTX 1000-serien, RTX 2000-serien eller Radeon RX 5000-serien. Som ägare av ett kort ur RTX 3000-serien är det dock ingen självklar uppgradering.
Priset är den sista punkten jag vill beröra, för oavsett hur energieffektivt kortet än är eller vilka nya funktioner som än bakas in spelar det ingen roll om produkten inte är rimligt prissatt. Här tycker jag att Nvidia har hittat en relativt bra balans, för visst håller jag med om att nästan 8 000 kronor är väldigt mycket pengar men efter att ha tittat runt hos flera större återförsäljare är det just nu svårt att få mer grafikkort för pengarna än med Geforce RTX 4070.