Uppgradera INTE till (K)ubuntu 25.04 (just nu)

Permalänk
Medlem

Uppgradera INTE till (K)ubuntu 25.04 (just nu)

Mitten av april och mitten av oktober är julafton för många linuxanvändare, då kommer nya versioner av Ubuntu med flavours/redux och Fedora med spins.

Det brukar tyvärr också vara höjdpunkten för årets buggar; det är massor med nya saker i de nya versionerna och ibland slinker någon bug förbi utvecklarnas granskande ögon.
Så också i år.

Den här gången (som så många andra gånger) är det Ubuntu som har problem, INTE Fedora, och utvecklarna har dragit i nödbromsen.

Det är uppgraderingar från 24.10 till 25.04 som har problem, inte nyinstallationer.
Det är främst de som använder Qt (Plasma i Kubuntu, LXQt i Lubuntu, Ubuntu Studio som bygger på Kubuntu) som har problem.
Men även de som har tredjepartinstallationer, via PPA har rapporterat problem, samt alla som har Steam installerat oavsett installationssätt.

(En av många) källor:
https://ubuntuhandbook.org/index.php/2025/04/ubuntu-25-04-upg...

Jag upprepar mitt råd som jag alltid ger:
Vänta alltid en dryg månad med att installera något nytt så utvecklarna hinner hitta och fixa de värsta buggarna i en ny version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag upprepar mitt råd som jag alltid ger:
Vänta alltid en dryg månad med att installera något nytt så utvecklarna hinner hitta och fixa de värsta buggarna i en ny version.

Håller med! För mig som kör Gnome, så ställer även ofta Gnome Extensions till det.

Så frågan är även vad man vinner på en uppgradering i sig. Hittills har jag mest förlorat både prestanda och funktionalitet.

Min resa från 18.04 -> 20.04 -> 22.04 -> 24.04 var inte helt smärtfri, trots att jag var flera år sen med ett par av hoppen.

Gäller dock LTS vilket innebär större hopp vid varje uppgradering.

I många fall nöjer jag mig med att bara hålla kärnan uppdaterad (stable).

Permalänk
Medlem

Det här är en anledning till att jag vill köra rolling release alltid. Hellre att man hittar små problem här och där då och då än att få en massa problem på en gång när hela systemet ska hinna ikapp ett halvårs utveckling. Gentoo väntar ändå med att markera saker som stabila så att om man inte medvetet väljer att köra specifika paket som mer bleeding edge så är det extremt sällan det är något som krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det här är en anledning till att jag vill köra rolling release alltid. Hellre att man hittar små problem här och där då och då än att få en massa problem på en gång när hela systemet ska hinna ikapp ett halvårs utveckling. Gentoo väntar ändå med att markera saker som stabila så att om man inte medvetet väljer att köra specifika paket som mer bleeding edge så är det extremt sällan det är något som krånglar.

Det är en smaksak.

Ett alternativ som jag funderat på är OpenSUSE Tumlbeweed.
Det är en rolling release, men de håller lite på paketen och ligger någon månad efter Arch just för att fånga upp den här typen av buggar.
Hade det inte varit för att OpenSUSE är så litet och deras paketerare Zypper är så trög, hade jag nog kört dem.

Permalänk
Datavetare

Här får man ändå ha med sig att Ubuntus icke-LTS releaser är ur alla praktiska hänseenden beta-versioner inför nästa LTS.

Kan ju vara kul att testa och har man väldigt ny HW kanske man måste köra något efter senaste LTS, men stabiliteten blir ibland lidande. Personligen kör jag enbart Ubuntu LTS. Tycker det har fungerade väldigt bra både för eget bruk och framförallt har det fungerat bra för professionellt bruk, vilket det lilla jag testat rullade distron känts mer "det här är som att be om problem...".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Här får man ändå ha med sig att Ubuntus icke-LTS releaser är ur alla praktiska hänseenden beta-versioner inför nästa LTS.

Kan ju vara kul att testa och har man väldigt ny HW kanske man måste köra något efter senaste LTS, men stabiliteten blir ibland lidande. Personligen kör jag enbart Ubuntu LTS. Tycker det har fungerade väldigt bra både för eget bruk och framförallt har det fungerat bra för professionellt bruk, vilket det lilla jag testat rullade distron känts mer "det här är som att be om problem...".

Både Ubuntus och Fedoras halvårsreleaser kan ses som någon form av beta.
Faktum är att Fedoras förhållande till RHEL är ungefär detsamma som Sid till Debian.
(både Fedora och Sid är upstream)

Den stora skillnaden och främsta anledningen till att Ubuntu har fler buggar än Fedora/Debian, är att Ubuntu envisas med fasta release datum (tror det är 14 april / 14 oktober), medan Fedora och Debian kör med "a wizard is never late, nor is he early, he arrives precisely when he means to" och skjuter på release datum om de hittar buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Både Ubuntus och Fedoras halvårsreleaser kan ses som någon form av beta.

Inte bara halvårsreleaser, utan alla som inte är April, jämna år, men det vet du säkert redan.

Skrivet av anthra:

Faktum är att Fedoras förhållande till RHEL är ungefär detsamma som Sid till Debian.
(både Fedora och Sid är upstream)

Ubuntus förhållande till Sid menar du antagligen.

Skrivet av anthra:

Den stora skillnaden och främsta anledningen till att Ubuntu har fler buggar än Fedora/Debian, är att Ubuntu envisas med fasta release datum (tror det är 14 april / 14 oktober), medan Fedora och Debian kör med "a wizard is never late, nor is he early, he arrives precisely when he means to" och skjuter på release datum om de hittar buggar.

Håller helt med. Jag anser att Ubuntus utvecklingsmodell är minst sagt bristande. Jag som paketansvarig i Debian, för paket som i Ubuntu hamnar i "universe", ser hur dessa paket - 1. plockas från Debian unstable vid en godtycklig tidpunkt, vilket innebär att massvis med buggar kan finnas i det vid det tillfället. 2. Iom att dom befinner sig i universe, så får dom inga uppdateringar, iom att det inte finns en dedikerad utvecklare i Ubuntu för dem (utan bara ett gäng som tar han om Universe i allmänhet). Och då förväntas det att jag (som kanske inte ens kör Ubuntu) ska fixa dom buggarna (som nu har trillat ner i Ubuntus LTS-version). Och buggarna är redan rättade i Debian, och i paketets upstream. Det jag tror skulle hjälpa Ubuntu vore om det fanns en paketansvarig för varje paket, men det lär ju inte hända.

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Det jag tror skulle hjälpa Ubuntu vore om det fanns en paketansvarig för varje paket, men det lär ju inte hända.

Det är väl i princip detta de hoppas kunna finansiera med sitt ESM-program, antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är väl i princip detta de hoppas kunna finansiera med sitt ESM-program, antar jag?

Så kan det kanske vara - Men håller dom koll på säkerhetsfixar (och allmänna buggfixar) i universe också? Eller lämnas det helt till "gemenskapen"?

Permalänk
Skrivet av gusnan:

Så kan det kanske vara - Men håller dom koll på säkerhetsfixar (och allmänna buggfixar) i universe också? Eller lämnas det helt till "gemenskapen"?

Jag tror poängen med ESM är att finansiera fixar för just Universe. Resten får du väl som del av operativsystemet, så att säga. Men hur bra det går, om pengarna de faktiskt får in räcker för att göra ett bra jobb med det, och så vidare, har jag ingen koll på själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror poängen med ESM är att finansiera fixar för just Universe. Resten får du väl som del av operativsystemet, så att säga. Men hur bra det går, om pengarna de faktiskt får in räcker för att göra ett bra jobb med det, och så vidare, har jag ingen koll på själv.

Ok, i sådana fall tycker jag definitivt att pengarna inte räcker.

Permalänk
Medlem

Oops, jag var lite för snabb.

Tydligen finns problemet med att Steam inte fungerar i nya KDE, både i Kubuntu 25.04 och Fedora 42 KDE:
https://discussion.fedoraproject.org/t/steam-wont-launch-on-f...

Permalänk
Medlem

Vi fortsätter basha fedora 42.

Många av oss lite mer avancerade användare använder Ventoy på USB:er för att kunna ha fler linux-iso på samma USB.
Ventoy is awsome!

En av nyheterna i Fedora 42 är en ny installer som gör Fedora-installationer lättare.

Om man installerar Fedora 42 från en Ventoy-USB så raderar installationsprogrammet GRUB på USB:n, så man förlorar allt innehåll på USB:n.

Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=dAmr6ukRIj4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Aha, kanske det är det jag skall gå efter som ett råd till en som mig som egentligen "avancerad" användare men van på Windows och ny på Ubuntu. är på 24.04 i alla fall men och har ju lite småproblem här och där.

Men å andra sidan lär jag ju mig hantera Linux bara därför...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k