Snabbtest: Högre spelprestanda med Intel APO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

OM cpu klarar 300 fps i 720. Men ditt grafikkort klarar 120 i 1440p JA då vet du att smäckar du i en GPU som klarar 350 FPS i 1440p så vet du att du blir cappad vid 300 av CPU:n om du testar allt i en upplösning som bara visar vad GPU klarar blir det MENINGSLÖST detta berättar vad cpun klarar av....... EN cpu kan överleva flera GPUS DÄRFÖR är det relevant. GUD!

Så du menar att folk om flera år kommer behålla sin cpu, köpa bättre gpu och sen välja att köra i 320 fps istället för 300 fps. Eller kommer de att sätta på högre inställningar och upplösning och lira i 120 fps? Jag vet vilken jag tycker låter mer trolig.

(Ps, jag kan ha missförstått dig då du skrev hela ditt stycke i en enda mening så blir lite syftningsfel)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

På vilket sätt är denna ökning positiv i ett verkligt scenario?

Jag vet inte varför du citerar mig. Jag skrev att APO var kasst. Däremot är det väl värt att testa och göra en artikel av.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Testet visar en ökning av cpu prestanda i upplösningar som inte spelar roll för de som sitter på dessa cpuer och kommer inte göra så dessa cpuer är mer relevanta om ett par år.

På vilket sätt är denna ökning positiv i ett verkligt scenario?

Testet isolerar CPU prestandan och är lika relevant som vilket CPU test som helst i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Jag vet inte varför du citerar mig. Jag skrev att APO var kasst. Däremot är det väl värt att testa och göra en artikel av.

Kan du förklara lite mer vad du vet om APO. Sen att du är säker på att det är kasst. Har du själv testat ?
För mig var det skit bra i ett spel. Så vad är kasst ?🤦‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Kan du förklara lite mer vad du vet om APO. Sen att du är säker på att det är kasst. Har du själv testat ?
För mig var det skit bra i ett spel. Så vad är kasst ?🤦‍♂️

Har bara läst testet som den här tråden handlar om och är inte imponerad av resultatet som det specifika testet visar. Inget annat.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Har bara läst testet som den här tråden handlar om och är inte imponerad av resultatet som det specifika testet visar. Inget annat.

Du kan gå in och kolla mitt test på Metro. Så får du se. Men nu är det på en plats jag vet är mycket dålig. På Just Tåget. Får se sen hur det blir nära man spelar igenom spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Du kan gå in och kolla mitt test på Metro. Så får du se. Men nu är det på en plats jag vet är mycket dålig. På Just Tåget. Får se sen hur det blir nära man spelar igenom spelet.

Jag tror tyvärr vinsterna du får i Metro säger mer om Metro än Intel men det vore ju bra om APO kan byggas in i OS som andra varit inne på så användare själva slipper trixa med att stänga av HT, E-Cores och annat i jakt på maximal prestanda.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Nu klämmer dom ur det sista av de bästa kärnorna och det känns som att plockning är rätt dött idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Så en totalt meningslös funktion som ger ökad prestanda i 720p men inte i 1080p...

Hade inte detta test varit bättre att utföra med säg en 14400f där det kanske gör skillnad? Eller i som det ser ut nu med 14700k iom att stödet för detta saknas där det faktiskt skulle kunna göra skillnad...

Verkar bero mycket på spel. Tittar man på Metro Exodus så blev prestandaökningen nästan 9% i 1080p. Men i det stora hela så är skillnaden nog väldigt minimal, vilket är att förvänta sig av E-cores.

Funktionen ger åtminstone ingen prestandaförlust, så även om man bara tjänar 1 FPS på att aktivera APO så är det i alla fall 1 FPS extra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Och blir det raka staplar med RTX 4090 i 4K med 1 eller 2 generationer AMD CPUer ?
https://tpucdn.com/review/intel-core-i9-14900ks/images/relative-performance-games-38410-2160.png

Skillnader mellan cpuer i 4k är oftast min fps, vilket är det viktigaste som finns när man spelar. Det syns inte så bra i tester

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Verkar bero mycket på spel. Tittar man på Metro Exodus så blev prestandaökningen nästan 9% i 1080p. Men i det stora hela så är skillnaden nog väldigt minimal, vilket är att förvänta sig av E-cores.

Funktionen ger åtminstone ingen prestandaförlust, så även om man bara tjänar 1 FPS på att aktivera APO så är det i alla fall 1 FPS extra.

Yes med ett 4090, har man ett 4090 så lär man inte sitta på en 1080p skärm, och i 1440p är skillnaden förmodligen mer eller mindre noll.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes med ett 4090, har man ett 4090 så lär man inte sitta på en 1080p skärm, och i 1440p är skillnaden förmodligen mer eller mindre noll.

Tror nog du ska kolla lite och få ren fakta hur det blir när man har APO aktiv.
För det hjälpte mig i ett spel. Typ dubbla FPS ökning. Där spelet är CPU krävande. Så var får du mer eller mindre noll från. Har du själv testat ?

Permalänk
Medlem

Tja. Intressant ändå. Finns ju många test som inte är direkt relevanta för min setup (se sig) men är kul läsning ändå.

De som tycker detta är ointressant kan ju trösta sig med att det kanske uppväger prestandahiten som kommer nästa gång Intel patchar en bug.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Tror nog du ska kolla lite och få ren fakta hur det blir när man har APO aktiv.
För det hjälpte mig i ett spel. Typ dubbla FPS ökning. Där spelet är CPU krävande. Så var får du mer eller mindre noll från. Har du själv testat ?

Enligt DETTA test så är APO meningslöst, sen självklart kan det finnas spel som är extremt dåligt optimerade och som med hjälp av detta får en riktigt fin boost.
Men enligt detta test som sweclockers gjort med ett fåtal spel ur listan så är APO meningslöst förutom om man spelar metro i 1080p med ett 4090.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tack för artikeln! Hade inte ens sett att detta fanns
Skall aktivera detta på min 14700kf på z690 bräda

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Det är tekniker som detta som gör att jag inte längre spelar PC-spel utan håller mig till konsoler. Orka lägga ner massa energi på att effektivisera PC-spel.

Permalänk

hade velat se hur mkt extra detta hjälper i miljöer i ff14 i stor städerna där det är 50+ folk onscreen. mitt 4090 går ned till 40-50% i de lägena oftast

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®