Spel vägrar starta, jag hittar inga lösningar

Permalänk
Medlem

Spel vägrar starta, jag hittar inga lösningar

Hej!
Jag har knåpat ihop en dator som jag tänkte kunde bli bra till polarens sambo som gärna vill ha en.
Enda kravet typ är att hon ska kunna spela CoD.

Tog resterna av sonens gamla speldator
i5 6600k
ASUS Strix b250i Gaming (senaste BIOS)
16GB DDR4 3000Mhz cl15
Fractal Effekt 600W
Köpte en ny Kingston m.2 NVMe 1Tb
Mitt gamla AMD Vega 56
Och givetvis en fräsch Win 10 USB installationsmedia. Dock inte aktiverat Windows med någon produktnyckel än.

När man försöker starta CoD. Eller Bf2042 för del delen, händer följande.
https://youtu.be/ELH-9GJ5CUE?si=LDCqUswl8fIERcEU
https://youtu.be/mKwYAsdjYlo?si=JyAiBtNZmypsAiio

Komponenterna verkar funka bra var för sig. 3dmark funkar. Furmark snurrar på, gpun drar bra med kräm och håller sig med fina temperaturer. Prime95 tuggar på. Memtest86 utan problem.
Har testat med ett GTX980 också (mha DDU) för att utesluta Gpun, och det blir likadant med det grafikkortet.
Har testat båda minnesstickorna var för sig i båda slottarna. Med och utan XMP.
CPUn går inte över 62 grader ens i Prime95.
Har installerat om Windows. Och installerat om och verifierat spelfilerna ett antal gånger. Alla drivrutiner är uppdaterade.
Win Update har installerat allt som den kan hitta.
Har testat både med wifi och ethernet.

När grabben använde datorn...för kanske 1,5 år sedan funkade den. Han hade visserligen en annan SSD och ett Gtx1080. Allt annat 100% lika.
EVENTUELLT uppdaterade jag till senaste BIOS innan jag testade något spel...för att minimera framtida problem.
Jag kom på det precis nu. Nytt BIOS borde ju inte innebära en sämre upplevelse dock tycker jag.
Felkoden i CoD är 0x00001338 (någonting) N.
Google har gett mig olika förslag på lösningar så som att köra som admin, i kompatibilitetsläge, ändra i registret så att cod körs med hög prio, osv.
Jag har nog testat allt jag kunnat hitta så när som de förslag som kräver överklock eller underklock eftersom moderkortet inte tillåter det.

Jag kan verkligen inte begripa vad som är fel.

Please help! 🤯

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

Kolla så att TPM är påslaget i BIOS. Antifusket kräver det i COD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Kolla så att TPM är påslaget i BIOS. Antifusket kräver det i COD.

Ska kolla det vid nästa omstart!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethMolund:

Kolla så att TPM är påslaget i BIOS. Antifusket kräver det i COD.

Hittar ingen inställning för TPM i BIOS. Moderkortet har en TPM header, men ingen TPM modul installerad.
i5 6600k är en Cpu som dessutom inte stöds av Windows 11, i alla fall inte utan en separat TPM modul. Vilket är anledningen till att jag kör Win 10 istället.

Nu testar jag att nedgradera BIOS till näst senaste versionen. Den senaste som var installerad var visst en beta version såg jag. Förhoppningsvis hjälper detta. Men det känns som ett långskott!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Hittar ingen inställning för TPM i BIOS. Moderkortet har en TPM header, men ingen TPM modul installerad.
i5 6600k är en Cpu som dessutom inte stöds av Windows 11, i alla fall inte utan en separat TPM modul. Vilket är anledningen till att jag kör Win 10 istället.

Nu testar jag att nedgradera BIOS till näst senaste versionen. Den senaste som var installerad var visst en beta version såg jag. Förhoppningsvis hjälper detta. Men det känns som ett långskott!

För Intel var det först med 8000-serien som det fanns TPM inbyggd i cpu. Kräver spelet TPM så behöver du nog införskaffa en separat sådan och koppla in i TPM-headern.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Hej!
Jag har knåpat ihop en dator som jag tänkte kunde bli bra till polarens sambo som gärna vill ha en.
Enda kravet typ är att hon ska kunna spela CoD.

Tog resterna av sonens gamla speldator
i5 6600k
ASUS Strix b250i Gaming (senaste BIOS)
16GB DDR4 3000Mhz cl15
Fractal Effekt 600W
Köpte en ny Kingston m.2 NVMe 1Tb
Mitt gamla AMD Vega 56
Och givetvis en fräsch Win 10 USB installationsmedia. Dock inte aktiverat Windows med någon produktnyckel än.

När man försöker starta CoD. Eller Bf2042 för del delen, händer följande.
https://youtu.be/ELH-9GJ5CUE?si=LDCqUswl8fIERcEU
https://youtu.be/mKwYAsdjYlo?si=JyAiBtNZmypsAiio

Komponenterna verkar funka bra var för sig. 3dmark funkar. Furmark snurrar på, gpun drar bra med kräm och håller sig med fina temperaturer. Prime95 tuggar på. Memtest86 utan problem.
Har testat med ett GTX980 också (mha DDU) för att utesluta Gpun, och det blir likadant med det grafikkortet.
Har testat båda minnesstickorna var för sig i båda slottarna. Med och utan XMP.
CPUn går inte över 62 grader ens i Prime95.
Har installerat om Windows. Och installerat om och verifierat spelfilerna ett antal gånger. Alla drivrutiner är uppdaterade.
Win Update har installerat allt som den kan hitta.
Har testat både med wifi och ethernet.

När grabben använde datorn...för kanske 1,5 år sedan funkade den. Han hade visserligen en annan SSD och ett Gtx1080. Allt annat 100% lika.
EVENTUELLT uppdaterade jag till senaste BIOS innan jag testade något spel...för att minimera framtida problem.
Jag kom på det precis nu. Nytt BIOS borde ju inte innebära en sämre upplevelse dock tycker jag.
Felkoden i CoD är 0x00001338 (någonting) N.
Google har gett mig olika förslag på lösningar så som att köra som admin, i kompatibilitetsläge, ändra i registret så att cod körs med hög prio, osv.
Jag har nog testat allt jag kunnat hitta så när som de förslag som kräver överklock eller underklock eftersom moderkortet inte tillåter det.

Jag kan verkligen inte begripa vad som är fel.

Please help! 🤯

Det står ju att Steam vill validera filerna, har du gjort det?

Har du klickat på supportlänken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

För Intel var det först med 8000-serien som det fanns TPM inbyggd i cpu. Kräver spelet TPM så behöver du nog införskaffa en separat sådan och koppla in i TPM-headern.

Enligt Activision är i5 6600k tillräckligt för att nå minimum kravet...det nämns inte någonstans att TPM behövs. Polaren kör med i7 4790k som absolut inte har någon TPM, och det funkar.
Jag hade för övrigt själv en 4790k på att z97-a moderkort + vega 56 fram till i höstas. COD hade jag inte köpt än då, men BF2042 spelade jag för glatta livet. Helt utan TPM.

Skrivet av Mordekai:

Det står ju att Steam vill validera filerna, har du gjort det?

Har du klickat på supportlänken?

Filerna är validerade minst 10 gånger. Gör ingen skillnad.
I början validerade jag filerna mellan varje försök, men det hjälpte inte. Nu gör jag det mer sällan, efter att jag testat något nytt knep.

Länken är klickad på, och där finns absolut 0 saker att läsa som har med mina symptom att göra.

Nu på morgonen har jag nedgraderat BIOS till version 1201, men det hjälpte inte.
Drog en runda Heaven benchmark och det startar upp och tuggar på utan anmärkning i över 150FPS. Både GPU och CPU verkar belastas som de ska.

Testade att dra igång spelet Death must die, det startade. Hann bara köra kanske 30 sekunder inne på kartan innan jag var tvungen att dra iväg till jobbet.
Ska testa med några andra spel ikväll. Vampire survivors och något mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/STRIX_B250I_GAM...

Ditt moderkort+cpu har firmware TPM, Leta upp PCH-FW Configuration, verkar ligga under Advanced-fliken.

Permalänk
Medlem

Ja precis den cpun stödjer ptt men de är troligen av som default , många kort nollar bios vid flash så säkert därför det lirade förut , på saker från innan 11 an kom så brukar de ligga djupt gömt och av som default i bios ( minns min gamla burk fick en bios upgrade som gjorde det 11 compatible genom i princip slå på ppt bara som default )

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/STRIX_B250I_GAM...

Ditt moderkort+cpu har firmware TPM, Leta upp PCH-FW Configuration, verkar ligga under Advanced-fliken.

Skrivet av mahava:

Ja precis den cpun stödjer ptt men de är troligen av som default , många kort nollar bios vid flash så säkert därför det lirade förut , på saker från innan 11 an kom så brukar de ligga djupt gömt och av som default i bios ( minns min gamla burk fick en bios upgrade som gjorde det 11 compatible genom i princip slå på ppt bara som default )

Ska kika på detta!
PCH-FW... snacka om att inte göra det enkelt.

Är det alltså så att om man har en CPU som på något sätt stödjer TPM så måste man ha det aktiverat?
Med tanke på att det funkar på CPUer som inte har TPM alls.

Kollade lite i Loggboken också. Hittar inget som har med COD att göra. Men BF2042 verkar ha genererat detta:

Någon som kan tolka det där?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Ska kika på detta!
PCH-FW... snacka om att inte göra det enkelt.

Är det alltså så att om man har en CPU som på något sätt stödjer TPM så måste man ha det aktiverat?
Med tanke på att det funkar på CPUer som inte har TPM alls.

Kollade lite i Loggboken också. Hittar inget som har med COD att göra. Men BF2042 verkar ha genererat detta:

<Uppladdad bildlänk>

Någon som kan tolka det där?

Ingen aning, spelar inte COD; jag bara flikade in om hur man aktiverade TPM

Permalänk
Medlem

Det verkar ju inte vara hårdvaran det är fel på, rent spontant...

Kollade runt lite och hittade detta om du inte redan testat det?

https://www.reddit.com/r/battlefield2042/comments/111wci2/gam...

Go to C:\Program Files\Electronic Arts\EA Desktop\EA Desktop, right click on EAdesktop.exe, properties, check on "Run this program as administrator." I didn't personally enable EALauncher.exe and found success.

Permalänk
Medlem

Ja samma här har inte koll på cod men ja hur man aktiverar ptt/tpm i cpu

Du har testat verifiera filerna i Steam va ?

Sen kan de ju vara något fel i launcher där som orsakar även om jag tycker du borde se ett fel från cod också då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Det verkar ju inte vara hårdvaran det är fel på, rent spontant...

Kollade runt lite och hittade detta om du inte redan testat det?

https://www.reddit.com/r/battlefield2042/comments/111wci2/gam...

Go to C:\Program Files\Electronic Arts\EA Desktop\EA Desktop, right click on EAdesktop.exe, properties, check on "Run this program as administrator." I didn't personally enable EALauncher.exe and found success.

Nä jag tror inte heller det är hårdvaran, men å andra sidan har jag inte hittat några fel någon annanstans heller...
Det känns som att det måste finnas någon slags gemensam nämnare i alla fall eftersom två "storspel" uppvisar samma beteende.

Har i ärlighetens namn inte felsökt Battlefield alls faktiskt. Eftersom båda spelen beter sig likartat har jag nog tänkt att om jag löser ena så löses det andra också. Men detta är såklart värt att testa!
Jag har dock inte BF på Steam, bara via EAs launcher. Men det kanske kvittar. Jag testat detta ändå sen ikväll.

Kan det annars ha något att göra med att windows inte är aktiverat? Kör på ett offline/lokalt konto nu. Tänker att det inte är värt att kasta ut pengar på en licens ännu när jag inte ens vet om jag kommer lämna ifrån mig datorn.
Får jag inte detta att funka tar jag nog SSDn till en annan dator istället.

Skrivet av mahava:

Ja samma här har inte koll på cod men ja hur man aktiverar ptt/tpm i cpu

Du har testat verifiera filerna i Steam va ?

Sen kan de ju vara något fel i launcher där som orsakar även om jag tycker du borde se ett fel från cod också då

Yes, filerna är verifierade många många gånger nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Nä jag tror inte heller det är hårdvaran, men å andra sidan har jag inte hittat några fel någon annanstans heller...
Det känns som att det måste finnas någon slags gemensam nämnare i alla fall eftersom två "storspel" uppvisar samma beteende.

Har i ärlighetens namn inte felsökt Battlefield alls faktiskt. Eftersom båda spelen beter sig likartat har jag nog tänkt att om jag löser ena så löses det andra också. Men detta är såklart värt att testa!
Jag har dock inte BF på Steam, bara via EAs launcher. Men det kanske kvittar. Jag testat detta ändå sen ikväll.

Kan det annars ha något att göra med att windows inte är aktiverat? Kör på ett offline/lokalt konto nu. Tänker att det inte är värt att kasta ut pengar på en licens ännu när jag inte ens vet om jag kommer lämna ifrån mig datorn.
Får jag inte detta att funka tar jag nog SSDn till en annan dator istället.

Yes, filerna är verifierade många många gånger nu.

Har du ändrat pagefile-storleken i Windows eller är den kvar på automatisk?
Har du någon överklockning på CPU (t.ex. Asus AI grej i BIOS)
Har du provat köra t.ex. memtest för att utesluta att det faktiskt är fel på hårdvaran (RAM)?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har du ändrat pagefile-storleken i Windows eller är den kvar på automatisk?
Har du någon överklockning på CPU (t.ex. Asus AI grej i BIOS)
Har du provat köra t.ex. memtest för att utesluta att det faktiskt är fel på hårdvaran (RAM)?

Har inte petat på pagefile. Ska den vara på auto eller rekommenderar du en annan storlek?
Ingen OC. Det är ett B250 moderkort, så det enda man kan göra i BIOS är att aktivera XMP. Och jag har testat med XMP både på och av.
Har kört memtest86 utan problem. inte i flera dygn, men en hel omgång utan att några fel rapporterades.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Nä jag tror inte heller det är hårdvaran, men å andra sidan har jag inte hittat några fel någon annanstans heller...
Det känns som att det måste finnas någon slags gemensam nämnare i alla fall eftersom två "storspel" uppvisar samma beteende.

Har i ärlighetens namn inte felsökt Battlefield alls faktiskt. Eftersom båda spelen beter sig likartat har jag nog tänkt att om jag löser ena så löses det andra också. Men detta är såklart värt att testa!
Jag har dock inte BF på Steam, bara via EAs launcher. Men det kanske kvittar. Jag testat detta ändå sen ikväll.

Kan det annars ha något att göra med att windows inte är aktiverat? Kör på ett offline/lokalt konto nu. Tänker att det inte är värt att kasta ut pengar på en licens ännu när jag inte ens vet om jag kommer lämna ifrån mig datorn.
Får jag inte detta att funka tar jag nog SSDn till en annan dator istället.

Yes, filerna är verifierade många många gånger nu.

Iom. att det stod EAdesktop.exe i felmedd. du skickade så sökte jag på det. Skulle nog följa upp det lite mer noggrant om inte ovan lösning fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Iom. att det stod EAdesktop.exe i felmedd. du skickade så sökte jag på det. Skulle nog följa upp det lite mer noggrant om inte ovan lösning fungerar?

Absolut!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tänkte på felmeddelandena som dyker upp på både CoD och BF, var spelen helt ominstallerade efter datorkonfigurationen ändrats eller "enbart" verifierade spelfiler?
Eller var klippen bara just imellan felsöknings-sessioner?

Såg på BF att den refererar till GTX 980 (tycker jag det står) och CoD får upp något meddelande om att datorkonfiguration ändrats (om jag inte läser fel).

Hittade denna annars: https://www.reddit.com/r/modernwarfare2/comments/12d25w6/comm...
Om att öppna upp OneDrive och att det löst boot-problem för CoD. Låter skumt, men kanske är något med o-aktiverat Windows då?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Kan det ha något med directx att göra? När jag skulle spela wow classic fick jag gå in i egenskaperna och sätta att det skulle köras på dx11 istället för 12. Vet inte riktigt vad DirectX är, men det hjälpte iallafall. Vet inte om det går till BF & COD? Jag har också ett AMD grafikkort som ställde till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Tänkte på felmeddelandena som dyker upp på både CoD och BF, var spelen helt ominstallerade efter datorkonfigurationen ändrats eller "enbart" verifierade spelfiler?
Eller var klippen bara just imellan felsöknings-sessioner?

Såg på BF att den refererar till GTX 980 (tycker jag det står) och CoD får upp något meddelande om att datorkonfiguration ändrats (om jag inte läser fel).

Hittade denna annars: https://www.reddit.com/r/modernwarfare2/comments/12d25w6/comm...
Om att öppna upp OneDrive och att det löst boot-problem för CoD. Låter skumt, men kanske är något med o-aktiverat Windows då?

När jag bytt GPU körde jag endast en verifiering av filerna. Du har rätt att just felmeddelandet där i för Battlefield verkar referera till GTX980. jag tror att det har att göra med att det kortet endast har 4GB VRAM. När jag testar med Vega 56 får jag inget felmeddelande alls när jag kör BF2042, det avslutas bara, som om att processen dödats helt plötsligt.

Jag kan ju testa med att logga in med mitt egna windowskonto och se om det hjälper. Eller lägga ut för en ny licens. Den kan väl alltid komma till användning någon gång antar jag...

Skrivet av Jikz:

Kan det ha något med directx att göra? När jag skulle spela wow classic fick jag gå in i egenskaperna och sätta att det skulle köras på dx11 istället för 12. Vet inte riktigt vad DirectX är, men det hjälpte iallafall. Vet inte om det går till BF & COD? Jag har också ett AMD grafikkort som ställde till det.

Problemet är att jag inte ens kommer in till några inställningar... Det kanske går att mixtra med någon configfil visserligen. Via battle.net har jag för mig att man kan styra detta direkt i launchern för WoW exempelvis, eller man kunde det förr i alla fall.
Men Steam verkar inte erbjuda någon liknande funktion. Inte EA-appen heller för Battlefields räkning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

När jag bytt GPU körde jag endast en verifiering av filerna. Du har rätt att just felmeddelandet där i för Battlefield verkar referera till GTX980. jag tror att det har att göra med att det kortet endast har 4GB VRAM. När jag testar med Vega 56 får jag inget felmeddelande alls när jag kör BF2042, det avslutas bara, som om att processen dödats helt plötsligt.

Jag kan ju testa med att logga in med mitt egna windowskonto och se om det hjälper. Eller lägga ut för en ny licens. Den kan väl alltid komma till användning någon gång antar jag...

Problemet är att jag inte ens kommer in till några inställningar... Det kanske går att mixtra med någon configfil visserligen. Via battle.net har jag för mig att man kan styra detta direkt i launchern för WoW exempelvis, eller man kunde det förr i alla fall.
Men Steam verkar inte erbjuda någon liknande funktion. Inte EA-appen heller för Battlefields räkning.

Tror ev personen ovan är något på spåret.

Vill minnas att libGles.dll har något att göra med opengl.

Testa att lägga -d3d11 eller -d3d12 som en launch parameter i steam.

Vet inte om de stöds av just de spelen men de brukar för det mesta va standard för att definera vad spelet ska använda.

Antar att grafikkortet stödjer iaf dx11

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror ev personen ovan är något på spåret.

Vill minnas att libGles.dll har något att göra med opengl.

Testa att lägga -d3d11 eller -d3d12 som en launch parameter i steam.

Vet inte om de stöds av just de spelen men de brukar för det mesta va standard för att definera vad spelet ska använda.

Antar att grafikkortet stödjer iaf dx11

Ska testa! Vega 56 stödjer DX12. men jag ska se om det går att tvinga antingen 11 eller 12 och se vad som händer.
Har flera olika uppslag att testa nu ikväll.
Aktivera TPM Firmware
Köra bf2024 som admin
online windowskonto
flaggor i Steam

Har säkert missat något, men jag kommer gå igenom tråden igen när jag har tillgång till datorn.

Tack alla för ert engagemang hittills!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/STRIX_B250I_GAM...

Ditt moderkort+cpu har firmware TPM, Leta upp PCH-FW Configuration, verkar ligga under Advanced-fliken.


Det är skitskumt, men PCH-FW finns inte att hitta någonstans i Bios... Har gått in i varenda undermeny. Kan det kräva någon särskild version av BIOS tro?

Jag är blind

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Hmm, bara gissar men kan det ligga några configfiler för grafik och sånt i mina dokument kanske, som du har kvar sen du hade annat grafikkort?
Dvs du kanske behöver blåsa mer än att bara installera om själva spelfilerna för att få spelen att helt initialisera om sig helt från början.

(ska erkänna att jag inte har koll på de här specifika spelen om så är fallet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, bara gissar men kan det ligga några configfiler för grafik och sånt i mina dokument kanske, som du har kvar sen du hade annat grafikkort?
Dvs du kanske behöver blåsa mer än att bara installera om själva spelfilerna för att få spelen att helt initialisera om sig helt från början.

(ska erkänna att jag inte har koll på de här specifika spelen om så är fallet)

Du har helt rätt. Både CoD och BF skapar mappar i Mina Dokument med profilinställningar osv.
För att en sådan mapp ska skapas behöver spelet starta dock.
I samband med att jag gick online med Windowskontot igår så fick jag tillgång till mina spelmappar från min vanliga dator.
Att enbart vara online och ha tillgång till Onedrive hjälpte dock inte. Så jag kopierade mina speldata mappar så att de fysiskt ligger på datorn jag försöker få ordning på. Men det hjälpte inte heller....

Faktum är att INGET jag provade igår fungerade.
TPM Firmware mode aktiverat.
Aktiverat Windows med tillgång till Onedrive.
Olika launch settings i Steam.
Köra Bf2042.exe som admin.

Även testat att köra minnena i olika frekvenser. De vill inte köra i någon frekvens över 2600Mhz dock. Så jag har testat olika frekvenser under detta. Men det gjorde ingen skillnad.

Vid ett tillfälle crashade AMDs grafikdrivrutin igår. Det är inget som händer varje gång men det har nog hänt två gånger nu totalt, på åtskilliga försök att starta spelen.

Vampire Survivors rullade på fint. Likaså Death must die.
Detta är ju spel i 2D dock...
Klockan blev mycket och jag hade inte ork att vara uppe hela natten så jag gav upp till slut.

Nästa steg är nog att installera något annat 3D spel att testa. För att se om man kan framkalla någon mer felkod att gå på.

Annars vet jag inte vad mer man kan göra... Köpa en beggad i7 6700 eller i7 7700 kanske? Eller nya minnen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst tråden men av ren princip kan du väl prova installera ett annat operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Du har helt rätt. Både CoD och BF skapar mappar i Mina Dokument med profilinställningar osv.
För att en sådan mapp ska skapas behöver spelet starta dock.
I samband med att jag gick online med Windowskontot igår så fick jag tillgång till mina spelmappar från min vanliga dator.
Att enbart vara online och ha tillgång till Onedrive hjälpte dock inte. Så jag kopierade mina speldata mappar så att de fysiskt ligger på datorn jag försöker få ordning på. Men det hjälpte inte heller....

Ok, så första gångerna du testade är du säker att du inte hade tillgång till några gamla profilinställningar?
För att vara övertydlig så menar jag att ev gamla filer kan vara ett problem dvs du ökar chansen att få det att funka om du tar bort dem. (Du verkar kämpa för att återställa dem?)

*Edit*
Har du gjort load optimized default i bios o stängt av ev övercklockning förresten?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har du provat något så enkelt som att installera directx paketet?

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Om du bytt gpu Nvidia -> AMD, så kan det nog behövas köras en rejäl rensning av gpu-drivers via DDU.
https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Testa att rensa bort både NVIDIA och AMD drivers i felsäkert läge. Installera sen senaste AMD driver igen.

Sen kanske även spelen måste installeras om om de har körts med Nvidia i samma installation (tänker att de kanske ligger shader cache sparat i spelen också)