Lysdioder på minne bränner mönster i grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Nja, skulle nog faktiskt hålla med dem om det, att de inte har någon större betydelse idag. Det är så små ljuskällor i sig och LEDs är ju väldigt energisnål av sig redan som allmänheten redan känner till

En LED för sig drar väldigt lite ja.
Men om vi börjar prata om alla LED´s som lyser/blinkar samtidigt överallt så handlar det däremot om mängder med ström.
Dvs LED i datorer/möss/tbord/tv/förstärkare/nätverksprylar/grenuttag/alla olika indikations LED´s på i stort sett varje pryl som finns,osv,osv,osv,osv...

Om alla onödiga LED´s skulle stängas av i sverige och koppla dessa till tex en knapp som man trycker på för att dom ska lysa upp i 5sek för att indikera det dom ska indikera.
Hur mycket ström hade vi sparat då?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En LED för sig drar väldigt lite ja.
Men om vi börjar prata om alla LED´s som lyser/blinkar samtidigt överallt så handlar det däremot om mängder med ström.
Dvs LED i datorer/möss/tbord/tv/förstärkare/nätverksprylar/grenuttag/alla olika indikations LED´s på i stort sett varje pryl som finns,osv,osv,osv,osv...

Om alla onödiga LED´s skulle stängas av i sverige och koppla dessa till tex en knapp som man trycker på för att dom ska lysa upp i 5sek för att indikera det dom ska indikera.
Hur mycket ström hade vi sparat då?

På ett år hade vi sparar lika mycket el som en normalstor villa gör av med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spengo:

LED-belysningen på 4 minnesmoduler, 3 fläktar och grafikkort kostar 5 kr per år att köra - om datorn är igång dygnet runt. Om det är en för stor kostnad är relativt.

Varför tror du det handlar om kostnad för elen med tanke på vad artikeln handlar om, det är den potentiella skadan som orsakas lokalt i form av ffa lokal värmeutveckling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Jag tror svaret på din fråga är att de flesta är totalt ointresserade om energiförbrukningen när det kommer till datorer. Jag är en av de som föredrar ett trevligt, upplyst chassi före klimatångest eller oro för några kronor på elräkningen?

Varför skulle det handla om elräkning eller klimat? Det handlar om lokal värmeutveckling och som synes fotoner som skadar beläggning på komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

POST (Power On Self Test) LEDs

Nja, skulle nog faktiskt hålla med dem om det, att de inte har någon större betydelse idag. Det är så små ljuskällor i sig och LEDs är ju väldigt energisnål av sig redan som allmänheten redan känner till

Det är en extremt koncentrerad energi som dessutom bevisligen skadar ytskikt på andra komponenter med fotoner. Det är inte bara en lysdiod, det är strömförsörjning (passiva och aktiva komponenter) för att dioderna skall lysa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Varför tror du det handlar om kostnad för elen med tanke på vad artikeln handlar om, det är den potentiella skadan som orsakas lokalt i form av ffa lokal värmeutveckling?

Jag citerar dig ”Jag fattar fortfarande inte att folk frivilligt ökar energiförbrukning i datorer med lysdioder, hör alltid kommentaren att det är så lite att det inte betyder något men det är helt enkelt inte sant och har aldrig varit.”

Ditt fokus i inlägget är energiförbrukningen, inte sekundära skador som lysdioder i extremt sällsynta fall skulle kunna orsaka. Att du nu försöker flytta fokus för att rädda ansiktet ändrar inte detta.

Permalänk
Medlem

Blå lysdioder har onekligen en frekvensomfång som tär på färgämnen som inte är av modellen 'sot' (kimrök) - det är blå ljuset som får det att blekna på tex, klassiska fotografier och kort - ger inbränning i OLED etc. för att materialet kring detta helt enkelt inte tål det i längden och sakta bryts ned, och onekligen också gäller ytlacker på kretskort som grafikkort och det blir flammigt.

så ett recept mot dessa fläckar i datorns komponenter är att ge fasen i att slå på den blåa delen i RGB-LED-arna och tänka tillbaka till 1980-1990 och tom. början av 2000-talet när man hade att välja mellan rött, grön och gult (av lika blandning rött och grönt - gul var en blandfärg - inte monokrom färg) i lysdiods-väg och blått var en 'dröm-färg' inom LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spengo:

Jag citerar dig ”Jag fattar fortfarande inte att folk frivilligt ökar energiförbrukning i datorer med lysdioder, hör alltid kommentaren att det är så lite att det inte betyder något men det är helt enkelt inte sant och har aldrig varit.”

Ditt fokus i inlägget är energiförbrukningen, inte sekundära skador som lysdioder i extremt sällsynta fall skulle kunna orsaka. Att du nu försöker flytta fokus för att rädda ansiktet ändrar inte detta.

Energi kan inte förstöras, bara byta form, slutformen är alltid värme. Jag förstår hur det kan se otydligt ut, jag utgick ifrån att man förstod att jag menade att det inte handlar om pengar eller miljö utan prestanda, hållbarhet och ljudnivå. Fel av mig. Sorry. Jag menar att som datorentusiast på Sweclockers trodde jag att absolut prestanda var målet, jag tänker på nördar i andra områden, kaffemaskiner, speciella bilmodeller etc, den riktiga nörden är enligt mig en purist. Lysdioder har inget med/i datorn att göra.

Permalänk
Medlem

Det mest otroliga med den här historien är att minnesmoduler med RGB LED är en grej i huvud taget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Energi kan inte förstöras, bara byta form, slutformen är alltid värme. Jag förstår hur det kan se otydligt ut, jag utgick ifrån att man förstod att jag menade att det inte handlar om pengar eller miljö utan prestanda, hållbarhet och ljudnivå. Fel av mig. Sorry. Jag menar att som datorentusiast på Sweclockers trodde jag att absolut prestanda var målet, jag tänker på nördar i andra områden, kaffemaskiner, speciella bilmodeller etc, den riktiga nörden är enligt mig en purist. Lysdioder har inget med/i datorn att göra.

Tja om lysdioderna på minnet visade nåt om hur det användes, som tex vilka adresser om accessades eller så kunde det vara ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spengo:

Jag citerar dig ”Jag fattar fortfarande inte att folk frivilligt ökar energiförbrukning i datorer med lysdioder, hör alltid kommentaren att det är så lite att det inte betyder något men det är helt enkelt inte sant och har aldrig varit.”

Ditt fokus i inlägget är energiförbrukningen, inte sekundära skador som lysdioder i extremt sällsynta fall skulle kunna orsaka. Att du nu försöker flytta fokus för att rädda ansiktet ändrar inte detta.

Det vore en konstig prestigefullhet, om du tror att jag sitter och ljuger på ett forum om vad jag menar för att rädda ansiktet så säger det nog mer om din egen inställning än min. Var energikonvertering sker sker spelar roll, i dagligt tal säger man energiförbrukning när man menar energikonvertering. Jag förstår dock hur man kan misstolka mitt inlägg om man inte tror att jag kan ett skit om energi och eller basal fysik.