LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Medlem

Hur skulle man gå tillväga att hitta instruktionerna till denna? Bilder räcker såklart ganska långt, men hade varit kul att kunna bygga den. Mekanismen är verkligen genial!

https://ideas.lego.com/projects/7d7f4e15-55e7-44c4-bb30-3a66b...

Permalänk
Medlem

Byggde mycket som liten, vilket var en bit över 30 år sen. Några år senare blev det även byggande med yngre kusiner.
Har en del trevliga minnen och har kvar Legot, men känns väl så barnsligt och vore ju som lite märkligt om man som fullvuxen skulle hålla på med det. Har inte heller barn el kontakt med några barn alls.

Permalänk
Medlem

Frun kunde inte låta bli att köpa denna till mig när jag fyllde år då det ändå är ”mitt” f1 team.

Permalänk
Medlem

Kika om de säljer instruktioner på https://rebrickable.com/

Skrivet av medbor:

Hur skulle man gå tillväga att hitta instruktionerna till denna? Bilder räcker såklart ganska långt, men hade varit kul att kunna bygga den. Mekanismen är verkligen genial!

https://ideas.lego.com/projects/7d7f4e15-55e7-44c4-bb30-3a66b...

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Porschen är under konstruktion ännu. Det är roligt att se hur stor skillnad det är i konstruktionen mellan Porschen som släpptes 2016 och Lamborghini Sián som släpptes 2020 🤩

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Wow! Funderar alltjämt på hur jag ska placera/visa min Titanic när den blir klar. Hur har du byggt din fina monter?

Den är byggd med hyllplan från Biltema i botten samt baksida, sedan har jag byggt ramar uppe och nere av golvlist.
Betsat allt med lackbets.
Sedan är det 3mm plexiglas och en wifi ledslinga.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Gevär som jag och grabben byggt, gick att skjuta technic-bitar tills en gummisnodd gick av inuti. Inte orkat plocka isär och byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Älskar hjälmarna, kom dock tillbaka till lego för sent för att köpa tie fighter pilot och storm trooper, och nu går dom inte få tag på för ens halv-vettiga priser

Har samma problem

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem

Bluebrixx USS Nimitz, kring 6000 bitar:
Den var spännande bygga då det levererades i påsar om "typ av bit" snarare än påse 1,2,3 osv. Fick spendera några kvällar sortera bitarna från bygginstruktionerna innan jag kunde börja bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jaaaa classic space är även min favorit. Den gråtonen finns ju inte kvar i nya sett heller. Jag höll på med rymdlego fram till Blacktron kom.

På äldre dar har jag inte köpt på mig riktigt lego men har blandat datorintresset med lego och byggt en hel del digitalt och renderat i Blender.

Finns i alla fall ett nytt grå/blått set som är riktigt nice 🙂
https://www.lego.com/sv-se/product/galaxy-explorer-10497

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Byggde mycket som liten, vilket var en bit över 30 år sen. Några år senare blev det även byggande med yngre kusiner.
Har en del trevliga minnen och har kvar Legot, men känns väl så barnsligt och vore ju som lite märkligt om man som fullvuxen skulle hålla på med det. Har inte heller barn el kontakt med några barn alls.

Det där sitter väl lite i våra huvuden för att vi är rädda över hur andra ska reagera. Trist egentligen att det blir så när man bara får chansen att leva en gång. Typisk grej att ångra på dödsbädden

Uttrycket AFOL (Adult Fans of LEGO) finns där som stöd Finns minst en riktigt stor grupp på FB för svenska AFOLs.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Byggde mycket som liten, vilket var en bit över 30 år sen. Några år senare blev det även byggande med yngre kusiner.
Har en del trevliga minnen och har kvar Legot, men känns väl så barnsligt och vore ju som lite märkligt om man som fullvuxen skulle hålla på med det. Har inte heller barn el kontakt med några barn alls.

Oroa dig inte. Tvärtom så är det idag statements att ha egna hobbys.
Jag har en drös lego hemma och mina dambesök har aldrig tyckt att det varit töntigt. Tvärtom.

Om man har folk som håller på och jiddrar om sånt runt en. Byt ut det tråkiga folket.
Det är nog samma som skulle ifrågasätta om man håller på med "data".

Upplever att folk generellt tycker att de som sitter och dricker öl och ser sportboll är tråkigare än de som bygger Lego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

<Uppladdad bildlänk>

Porschen är under konstruktion ännu. Det är roligt att se hur stor skillnad det är i konstruktionen mellan Porschen som släpptes 2016 och Lamborghini Sián som släpptes 2020 🤩

Och jämför med den första (?) 'superbilen' från Technic, 8880, som släpptes 1994.

Permalänk
Medlem

Handlade en del på lego.se i början av januari. Höll på att smälla av när jag sedan fick denna skönhet på köpet, en så kallad "gift with purchase." Kommer aldrig vilja öppna setet... 😂

Blacktron 4 ever!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Vattnadal kommer, vill-ha-faktor, men något dyrt...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Handlade en del på lego.se i början av januari. Höll på att smälla av när jag sedan fick denna skönhet på köpet, en så kallad "gift with purchase." Kommer aldrig vilja öppna setet... 😂

Blacktron 4 ever!

<Uppladdad bildlänk>

Så coolt!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Är själv ganska förtjust i lite retro-lego. Har denna skönhet ståendes ovanför datorskärmen. Har även lyckats lägga vantarna på en Skull's Eye Schooner, Renegade Runner och Caribbean Clipper.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Och jämför med den första (?) 'superbilen' från Technic, 8880, som släpptes 1994.
https://imgur.com/wQd93pV.jpg

Mycket snyggare om jag fick tycka, mycket mer vanliga standardbitar som skulle kunna byggas av många som har mycket lego

Många nya set tycker jag har lite känslan av ’den här nya unika biten måste säljas, stoppa in den centralt i någon modell så ingen kan bygga den hemma och släpp den’

Självklart är Lego ett företag, men skulle gärna se annat göras. Släpp gärna en samling instruktioner för byggen med vanliga bitar, eller en ny instruktion med en kombination av bitarna från två set i samma serie? Jag vet inte, men vissa gånger är det lite svårt

Permalänk

Har haft ett starkt lego intresse hela livet (finns ett antal plastbackar som står i förrådet och inväntar nästa generation). Men på senaste tiden så har intresset växt igen. Främst tack vare min fästmö som har köpt bilar i födelsedagspresent/julklapp 😊 så nu har jag mina favoriter framme på display! Tycker framför allt de nya bilarna har erbjudit mycket nöje när det kommer till byggandet.

Permalänk
Medlem

Har som sagt gjort en del digitala projekt (bygger modellerna i Mecabricks) och låter grafikkortet svettas med Blender.

Här är ett projekt där jag gjorde om brandkårs-roboten (Lego 70813) från LEGO Movie. Det blev ett temabyte till Classic Space

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Har lite lego från barndomen i ett skåp vid TVn

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Vattnadal kommer, vill-ha-faktor, men något dyrt...
<Uppladdad bildlänk>

Vet inte vad jag är mest peppad på, denna eller kommande delen till Ninjago City (har dom första 3 "kvarteren") Ninjago är inget jag någonsin sett eller haft intresse av men dom har varit otroooligt underhållande att bygga, speciellt senaste City Gardens som har så många olika roliga detaljer och tekniker i bygget Sen skadar det ju inte att dottern ÄLSKAR att leka med det och kan sitta i timmar med alla figurer och affärer mm som finns där! (för då FÅR man ju köpa mer lego för det är ju till henne främst Dock är dom första 2 modellerna i kvarteret idag GALET dyra å få tag i, 2-3 gånger priset när dom fanns i vanlig butik =(

https://youtu.be/z3m5gmjp7O0

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt största problem är utrymme ..... jag har alldeles för mkt lego köpt som nog aldrig komemr byggas p g a jag inte vet var jag ska ställa det ... I vårt hus på gotland har jag norpat åt mig ett par hyllor där främst bilar placerats men funderar nu på att packa ihop dom och byta till att bygga alla Lego Architect där (har redan pyramiderna uppställd där).

Jag blandar lite med att samla (sånt jag nog inte kommer bygga) och köpa sånt jag vill bygga. Just nu är Lego Space mitt fokus eftersom jag är född 1970 och alltså växte upp med första Lego Space. Har börjat köpa in gamla kit, samlingar med gamla bitar etc för att försöka kunna bygga det mesta igen och ställa upp på mitt begränsade hyll-utrymme hemma :). Behöver också krypa upp på föräldrarnas vind för att se om det verkligen inte finns en gammal stor kartong där med mitt gamla lego. De påstår de inte har slängt men också att de inte sett det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Spontanförvaring i barnrummet

Alltid en avvägning mellan tillgänglighet och lätt att städa, men det dammar såklart när det är öppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

<Uppladdad bildlänk>
Gevär som jag och grabben byggt, gick att skjuta technic-bitar tills en gummisnodd gick av inuti. Inte orkat plocka isär och byta.

Otroligt fin, fick Defendern sätta livet till?

Har även jag ett stort Legointresse och har så haft hela livet.
Dock så var det väl först i 30-årsåldern som kom ur min dark age (som varade från ca 15 årsåldern) och tog upp intresset på allvar igen.
Sedan dess har det gått i perioder. Just nu är jag ganska aktiv.
Köper sällan set för att bygga dem, utan mer som parts-pack. Sedan är man ju flitig kund på BrickLink.
Bygger mest bilar och motorcyklar då det alltid varit mitt allra största intresse. Men några Brickheadz har det också blivit.

Volvo 242-1 by Stephan Jonsson, on Flickr

68 Camaro-1 by Stephan Jonsson, on Flickr

BMW R nineT/GS 1200 Hybrid 4 by Stephan Jonsson, on Flickr

Wallace with Rambo and D-Fens by Stephan Jonsson, on Flickr

Finns lite fler byggen i Flickrkanalen.

Permalänk
Medlem

Defendern? Jag köpte helt kit på wish, finns massvis med roligt där som inte är "riktigt" lego
https://www.wish.com/search/brick%20toygun/product/5de71efa34...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Defendern? Jag köpte helt kit på wish, finns massvis med roligt där som inte är "riktigt" lego
https://www.wish.com/search/brick%20toygun/product/5de71efa34...

Aha, jag utgick ifrån att det var en MOC (My Own Creation) som du knåpat ihop och då använt Lego Technic Land Rover Defender - 42110 som parts pack.
Länk till Bricklink

En fråga, är denna tråd en tänkt att vara ämnat för Lego, eller också kloner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Aha, jag utgick ifrån att det var en MOC (My Own Creation) som du knåpat ihop och då använt Lego Technic Land Rover Defender - 42110 som parts pack.
Länk till Bricklink
https://img.bricklink.com/ItemImage/SN/0/42110-1.png

En fråga, är denna tråd en tänkt att vara ämnat för Lego, eller också kloner?

Jag bryr mig inte allt för mycket om jag ska vara ärlig, men det får väl de som skriver i den bestämma. Lite som Keso vs andra namn antar jag så länge man inte blandar, där går min gräns, haha

Några exempel som jag kan komma på är till exempel sop-bilen som jag länkade ovan (en inlämnad modell till Ideas som inte nådde målet) den finns att köpa som legoklon om man vill, men inte alls med riktigt lego, så hur ska man hantera sånt? Alla har dessutom olika förutsättningar, plast är plast i någon aspekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag bryr mig inte allt för mycket om jag ska vara ärlig, men det får väl de som skriver i den bestämma. Lite som Keso vs andra namn antar jag så länge man inte blandar, där går min gräns, haha

Några exempel som jag kan komma på är till exempel sop-bilen som jag länkade ovan (en inlämnad modell till Ideas som inte nådde målet) den finns att köpa som legoklon om man vill, men inte alls med riktigt lego, så hur ska man hantera sånt? Alla har dessutom olika förutsättningar, plast är plast i någon aspekt

Nej blanda - hemska tanke!

Tror man behöver problematisera lite. Som du säger går många av Lego Ideasbidragen som inte antas, att köpa hos klonmärkena.
Det man ska komma ihåg då är att kineserna gör allt för att profitera på andras ideèr.
Det är väldigt många otroligt fina och välbyggda MOCS som säljs, utan att skaparen får ett öre - kineserna snor dem utan att bry sig överhuvudtaget. Om detta specifikt gäller sopbilen vet jag dock inte, bara att det är en riktig huvudvärk för Legocommunityn.

Så med det sagt vet jag i alla fall hur jag väljer att att hantera det, aldrig ge en spänn att kineserna och deras klonmärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zion:

Nej blanda - hemska tanke!

Tror man behöver problematisera lite. Som du säger går många av Lego Ideasbidragen som inte antas, att köpa hos klonmärkena.
Det man ska komma ihåg då är att kineserna gör allt för att profitera på andras ideèr.
Det är väldigt många otroligt fina och välbyggda MOCS som säljs, utan att skaparen får ett öre - kineserna snor dem utan att bry sig överhuvudtaget. Om detta specifikt gäller sopbilen vet jag dock inte, bara att det är en riktig huvudvärk för Legocommunityn.

Så med det sagt vet jag i alla fall hur jag väljer att att hantera det, aldrig ge en spänn att kineserna och deras klonmärken.

Köpa begagnat lego ger ju inte pengar till upphovspersoner eller Lego själva heller. Man kan såklart köpa instruktionerna rakt av från upphovsmännen i vissa lägen, men inte Ideas för de äger Lego rättigheterna till

Jag kör väldigt lite kopior, hittade några dinosaurier till exempel för några tior, men det är helt enkelt en helt annan kvalitet och återanvändningsmöjlighet på de riktiga satserna

Begagnat och rea är mina bästa tips