LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Och jämför med den första (?) 'superbilen' från Technic, 8880, som släpptes 1994.
https://imgur.com/wQd93pV.jpg

Det där var det sista jag satte ihop (och har fortfarande stående här hemma) innan jag slutade bygga lego fram tills precis nyligen när jag fick den här i födelsedagspresent av sambon:

Det har hänt lite på den tiden, även om jag ändå tycker att den gamla bilen är väldigt charmig.

Permalänk

äntligen en tråd som pratar mitt språk
jag gav bort allt mitt LEGO när jag flyttade.
jag hade så gott som allt inom pirat och medeltida kategorierna.
pirat skeppet som postades längre bak i tråden, jag har aldrig tjatat så mycket på mina föräldrar som jag gjorde den gången då jag ville ha den i julklapp, och jag fick den, oerhörd lycka :).

"robin hood" krigen kommer man väl ihåg, de laglösa mot riddarna, hade 2 stora bord i mitt rum, ett där jag hade lagt blått aluminium folie över hela bordet som representerade havet, sen ställde man ut alla forten och pirat öarna samt skeppen.
på det andra bordet så försökte jag iaf att bygga sherwood forestm fick bli palmer granar och de där smala buskarna, sen den där stora svarta borgen som fick vara nothingham castle, sen de laglösas gömställe i sherwood.
många roliga år med dessa

försökte i dagsläget att köpa tillbaks lite, men det är ju snordyrt med LEGO idag =/, speciellt det som fanns på 80-90 talet.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag har gott om lego (tack till mamma som sparade allting inklusive alla instruktioner) dock är inget av mitt barndoms lego byggt just nu...
Dock som vuxen har man ju lite disponabel inkomst att spendera på lego länkarna går till album med byggandet i olika stadier.

Lego Discovery:

Lego Treehouse:

Lego Lighthouse:

Pyramid at Giza

jag är medveten om hur äcklig min Sweclockers musmatta är på bilderna den är numera tvättat och ren.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wittwang:

Du har skaffat den alltså!? Fantastiskt, och lite galet. Är tyvärr väldigt sugen själv, särskilt eftersom jag har en hylla som är exakt en Titanic lång

Nöjde mig med en liten stuga den här gången, så får vi se om jag kan rättfärdiga något större till nästa examen!
<Uppladdad bildlänk>

Var på ett studentfirande förra året när jag fick höra att Lego Titanic fanns, och bestämde omedelbart att jag skulle skaffa den. Den var slutsåld överallt då, och försvann på några ögonblick när den väl kom in i lager, så jag skrev en bot som kollade lagerstatus var 30:e sekund och meddelade mig via Telegram. En månad senare (och två månader efter nämnda studentfest) lyckades jag knipa ett exemplar! Byggandet lät jag ta sin tid, och sista biten sattes förstås på plats lagom till 10:e april.

Faktum är att Titanic med god marginal är det dyraste jag köpt (eller fått) i Lego-väg sedan 2002, när jag blott åtta år gammal hade sparat ihop tillräckligt med födelsedags- och julklappspengar för att köpa 8458 Silver Champion för 1999 kr (ej justerat för inflation).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Byggt färdigt min Saturn V raket, har varit liggande länge men nu klart. Tyvärr saknades det en svart "platt 2:a" men hade en blå över från ett annat bygge sedan tidigare och sedan ersätta någon som ej var synlig utifrån.

Permalänk
Medlem

gammal lego crossbow helt fungerande

gemmal project men det är det har liggandes hos mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hahaha, det går ju inte att undvika att höra menylåten!

Jag förstår faktiskt inte kopplingen?

Permalänk
Medlem

Min lilla retro-samling har växt till sig rejält.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Min lilla retro-samling har växt till sig rejält.

<Uppladdad bildlänk>

Den med röda segel hade min granne när jag var liten, minns att jag var sjukt avis. Tror han hade fortet också.

Jag fick dock denna av mormor julen 1996 och den var inte så pjåkig https://www.amazon.com/Lego-6769-Wild-West-Legoredo/dp/B00112...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Vilken trevlig tråd!
Självklart har jag kvar allt mitt 80-talslego som har tagits över av mina barn. mycket rymdskepp är det som gäller, men även riddarlegot går varmt.
Var på Dreamhack i helgen. Blev positivt överraskad att Legot letat sig in även där. Träffade till och med en kändis inom legobyggandet ^^

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Den med röda segel hade min granne när jag var liten, minns att jag var sjukt avis. Tror han hade fortet också.

Jag fick dock denna av mormor julen 1996 och den var inte så pjåkig https://www.amazon.com/Lego-6769-Wild-West-Legoredo/dp/B00112...

Gamla goa västern-temat!

Synd att de inte släpper sådant längre, eftersom det inte är PK.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Lego och mer lego

Nu är den äntligen klar efter många år i låda... Letar nu plats att ställa den på.
Påbörjades under julen 2021, tog lite tid.

Nästa bygge blir Doc browns DeLorean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Mozart:

Byggt färdigt min Saturn V raket, har varit liggande länge men nu klart. Tyvärr saknades det en svart "platt 2:a" men hade en blå över från ett annat bygge sedan tidigare och sedan ersätta någon som ej var synlig utifrån.

Om du skriver in till Lego skickar dom en ny bit gratis med posten.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ajn:

Jag förstår faktiskt inte kopplingen?

Captain Redbeard hälsar en välkommen när man startar Lego Racers första gången.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Någon som lagt vantarna på Rivendell och kan berätta/visa lite?
Blir faktiskt sugen på att bygga något stort när jag ser alla byggen...gäller bara att få godkänt av chefen...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Klurar på om man skulle sälja sin Saturn V (gen 1) och köpa nåt annat. Porsche 911 och DeLorean finns redan i samlingen. Gillar saker man kan ha framme och som inte ser "alltför" mycket ut som leksaker. Någon annan pjäs som passar den beskrivningen? Såg att det kommer film-lego, typ Jaws - men det blir lite som ett diorama som inte passar här. Men kul!

...äh, kommer säkerligen sakna den. Jag BEhåller den. Men något annat skoJ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillz89:

Nu är den äntligen klar efter många år i låda... Letar nu plats att ställa den på.
Påbörjades under julen 2021, tog lite tid.
<Uppladdad bildlänk>

Nästa bygge blir Doc browns DeLorean.

Har ett par kandidater jag är sugen på att skaffa men just denna är nog den jag helst vill ha. Lite för snål för att slå till men vore iofs fin att bygga på semestern...

Minns inte vilket år det var men eBrix hade en kampanjkod under 4 maj där man kunde köpa den för 5200kr eller något sådant. Såg det först dagen efter när det var slut.

Samtidigt, får en rejäl lön nu när jag går på semester + bonus, börsen har gått bra och spelat in en del mindre pengar på travet. Kanske skulle köpa något kul istället för att investera dom för en gångs skull. Samt Lighthouse av bara farten.

Skrivet av Markusas:

Någon som lagt vantarna på Rivendell och kan berätta/visa lite?
Blir faktiskt sugen på att bygga något stort när jag ser alla byggen...gäller bara att få godkänt av chefen...

@Gavelinus ska ha en iallafall, postade en bild i "senaste köp" tråden för typ en månad sedan.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har ett par kandidater jag är sugen på att skaffa men just denna är nog den jag helst vill ha. Lite för snål för att slå till men vore iofs fin att bygga på semestern...

Minns inte vilket år det var men eBrix hade en kampanjkod under 4 maj där man kunde köpa den för 5200kr eller något sådant. Såg det först dagen efter när det var slut.

Samtidigt, får en rejäl lön nu när jag går på semester + bonus, börsen har gått bra och spelat in en del mindre pengar på travet. Kanske skulle köpa något kul istället för att investera dom för en gångs skull. Samt Lighthouse av bara farten.

@Gavelinus ska ha en iallafall, postade en bild i "senaste köp" tråden för typ en månad sedan.

Stämmer! Har dock inte börjat bygga den pga mycket annat som kommit mellan (och har prioriterat annat Lego också). Så snart den är byggd så kommer jag visa den men vet inte alls när det blir.

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillz89:

Nu är den äntligen klar efter många år i låda... Letar nu plats att ställa den på.
Påbörjades under julen 2021, tog lite tid.
<Uppladdad bildlänk>

Nästa bygge blir Doc browns DeLorean.

Lite inspiration kanske, soffbord:

Skrivet av Gavelinus:

Stämmer! Har dock inte börjat bygga den pga mycket annat som kommit mellan (och har prioriterat annat Lego också). Så snart den är byggd så kommer jag visa den men vet inte alls när det blir.

Nice! Du har att bygga när det väl blir dags.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Bra idé

Bra idé, får försöka övertala sambon.
Hon kanske inte är så sugen dock, har precis bytt vårt tråkiga soffbord till detta:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ajn:

<Uppladdad bildlänk>
Kändes nästan tvunget när man var på lego house

Va avis jag är .... nästan värt att åka till Lego Land bara för den :).
Själv var jag inne i legos butik i London och skulle gärna köpt med mig typ massor men ekonomin plus brist på väskplats stoppade mig. Blev bara en liten röd Londonbuss.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillz89:

Bra idé, får försöka övertala sambon.
Hon kanske inte är så sugen dock, har precis bytt vårt tråkiga soffbord till detta:
<Uppladdad bildlänk>

Håller tummarna!
Läckert soffbord redan nu!

Jag slog själv till på en Millennium Falcon. Får se om den dyker upp före eller efter långhelgen. Men har jag suktat efter den i flera år redan så vad är då en dag eller fyra.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Har monterat ihop min falk och ställt den på ett stativ tills vidare. Den är stor... och jag som hade tänkt skaffa Imperial Star Destroyern (75252) också. Men då den verkar ha utgått och priserna på den nu dragit iväg rejält så får det bli att skjuta på framtiden.

Har fått rensa av lite. Hadde tidgare även en Mercedes-Benz Arocs ( https://www.lego.com/sv-se/product/mercedes-benz-arocs-3245-4... ) på hyllan men eventuellt plockas den isär och får hamna i garderoben med blandannat sin gamla kompis Mack Anthem (https://www.lego.com/sv-se/product/mack-anthem-42078 ) i väntan på mer utrymme.

Den lilla vita Porschen som syns i hörnet är för övrigt en liten Kyosho Mini Z RC-bil men agerar i dagsläget mest modell ( https://rc.kyosho.com/en/32321w.html ). Annars är det bara Lego på just den hyllan, även om Gripen inte är officiell förstås.

Börjar nog bli dags att slå till på ett hus med ett rymligt Lego-rum kanske.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har monterat ihop min falk och ställt den på ett stativ tills vidare. Den är stor... och jag som hade tänkt skaffa Imperial Star Destroyern (75252) också. Men då den verkar ha utgått och priserna på den nu dragit iväg rejält så får det bli att skjuta på framtiden.

https://i.imgur.com/RhyO4MN.jpg

Har fått rensa av lite. Hadde tidgare även en Mercedes-Benz Arocs ( https://www.lego.com/sv-se/product/mercedes-benz-arocs-3245-4... ) på hyllan men eventuellt plockas den isär och får hamna i garderoben med blandannat sin gamla kompis Mack Anthem (https://www.lego.com/sv-se/product/mack-anthem-42078 ) i väntan på mer utrymme.

Den lilla vita Porschen som syns i hörnet är för övrigt en liten Kyosho Mini Z RC-bil men agerar i dagsläget mest modell ( https://rc.kyosho.com/en/32321w.html ). Annars är det bara Lego på just den hyllan, även om Gripen inte är officiell förstås.

Börjar nog bli dags att slå till på ett hus med ett rymligt Lego-rum kanske.

Vad är det för ställ? Såg ut som technic på den andra bilden i andra tråden

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

Jag har gott om lego (tack till mamma som sparade allting inklusive alla instruktioner) dock är inget av mitt barndoms lego byggt just nu...
Dock som vuxen har man ju lite disponabel inkomst att spendera på lego länkarna går till album med byggandet i olika stadier.

Lego Discovery:
<Uppladdad bildlänk>

Lego Treehouse:
<Uppladdad bildlänk>

Lego Lighthouse:
<Uppladdad bildlänk>

Pyramid at Giza
<Uppladdad bildlänk>

jag är medveten om hur äcklig min Sweclockers musmatta är på bilderna den är numera tvättat och ren.

Färjan hade matchat min Saturn V (gen 1). Någon som kollat på den där månlandaren? Har så himla svårt för figurerna som hänger med bara...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Min lilla retro-samling har växt till sig rejält.

<Uppladdad bildlänk>

jag är fan 42 bast, men för guds skull, jag föredrar allt det där över allt annat vuxen tjafs, gimme gimme!!!
du kan vara glad att du har en sån fin samling, jag är inte ett dugg avis, nejdå, inte ett jäkla dugg.......

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag är fan 42 bast, men för guds skull, jag föredrar allt det där över allt annat vuxen tjafs, gimme gimme!!!
du kan vara glad att du har en sån fin samling, jag är inte ett dugg avis, nejdå, inte ett jäkla dugg.......

Haha! Instämmer kompis!

Såg att LEGO släppt ett nytt Eldorado fortress, och min reaktion är bara att rycka på axlarna. Tycker det är tok för mycket detaljrikedom på moderna byggsatser. Det ska banne mig vara blockigt!!!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Haha! Instämmer kompis!

Såg att LEGO släppt ett nytt Eldorado fortress, och min reaktion är bara att rycka på axlarna. Tycker det är tok för mycket detaljrikedom på moderna byggsatser. Det ska banne mig vara blockigt!!!

blockigt ska det vara som du säger.
följer vissa LEGO fantaster på youtube där de recenserar allt nytt som släpps, såg en enorm riddarborg som kom i 3 delar, varje del kunde användas separat så det blev 3 mini borgar eller en gigantisk. borgen hade inredning, en massa rum och hemliga gångar, såg faktiskt helt ok ut, trotts det detaljerade. skiljer sig lite från min tids lego borgar där det typ bara var en fängelse cell och några ställ för vapen och annat, men priset, ho ho ho, priset fick en att nästan falla baklänges ur dator stolen.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det för ställ? Såg ut som technic på den andra bilden i andra tråden

Precis, det är en vanligt förekommande lösning för ett stativ. Bitarna är inte officiellt lego även här iofs men fungerar som vanligt. Även instruktionerna ser väldigt lika ut de Lego själv tar fram.

Den jag köpte var denna men finns massor av varianter på egentligen samma sak: https://www.amazon.se/-/en/dp/B093K546D6

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ja dessa kanske inte går hem om - det blockiga är det man gillar och kanske nuförtiden saknar med "den gamla goda tiden"..
Jag är +40 nu och även om jag har väldigt fina minnen av legot från barndomen - tycker jag tvärtom att det är skitkul med det allt större utbudet av bitar vilket möjliggör helt nya byggtekniker och högre detaljrikedom.

Min 242:a från i vintras har nu äntligen fått sällskap av en 245: också.

Lite info om byggena och tankarna bakom - saxat från flickr.

Citat:

Volvo 242 H for the Street

Volvo B230 2.5 liter Evo engine with 531 head and dual Weber 50.
Typically used in 240s/940s Grupp-H (Group H) rallying in Sweden.
Nothing beats the sound of N/A redblock.

Also features:
Group A rear wing
Full leather interior
Opening hood
Opening doors
Opening trunk

Volvo 245 T6 Turbo

Volvo 245 slightly modified with a turbocharged 2.8liter T6 engine.
The perfect combination of practicality, performance and unbeatable 80s style in one car.

Also features:

Optional rear wing
Full leather interior
Opening hood
Opening front doors
Opening trunk

Volvo242.1-2 by Stephan Jonsson, on Flickr

Volvo242.1-3 by Stephan Jonsson, on Flickr

Volvo245 by Stephan Jonsson, on Flickr

Volvo245-2 by Stephan Jonsson, on Flickr

Volvo240s-5 by Stephan Jonsson, on Flickr

Volvo240s by Stephan Jonsson, on Flickr

Samtliga bilder på dessa (och en del andra byggen) finns på Flickr för den som är intresserad.
https://www.flickr.com/photos/107288644@N07/

Stavning.