Playstation 5 får stöd för Dolby Atmos och större lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har fördröjning av ljudet med Dolby Audio, Dolby Atmos och DTS men inte med LPCM. Spel som t.ex. Horizon Forbidden West är extra tydliga i och med att alla attacker hörs genom kontrollen också. Med fördröjningen så hörs varje attack två gånger - en gång från kontrollen och sedan lite senare från högtalarna. Detta uppstår inte med LPCM och både högtalare samt kontroll är helt i synk med varandra. "Woosh-ljudet" hörs tydligt två gånger med Dolby Atmos (även Dolby Audio och DTS).

Edit:

Med fördröjning:
https://youtu.be/YtLAcncGago

Utan fördröjning:
https://youtu.be/EMU3F061FDM

Märkligt, har du testat utan eARC? det brukar spöka (koppla PS5 direkt till ljudkällan). Jag har inte Forbidden West installerat så jag kan inte jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Märkligt, har du testat utan eARC? det brukar spöka (koppla PS5 direkt till ljudkällan). Jag har inte Forbidden West installerat så jag kan inte jämföra.

Efter denna uppdatering har jag inte anslutit PS5 direkt till soundbaren. Däremot har jag tidigare testat med en TV från 2020 toppmodell från Samsung (Q95T) och även ett helt annat ljudsystem som endast tog emot ljud via toslink. Det var då exakt likadant som det är nu.

Man kan testa själv i alla spel som använder handkontrollens högtalare men Forbidden West är smidigt i och med att det är varje attack. I Demon's Souls kan du slå vapnet mot en vägg, då "plingar det till" från både handkontroll och högtalare. Detta ljud ska också vara helt i synk, men med Dolby/DTS så hörs det dubbelt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

På min Lenovo laptop med Atmos hör man en stor skillnad mot det bättre om man har Dolby Atmos aktiverat.

Hur det är med större högtalare vet jag ej.

Har du "Atmos" i hörlurarna också? 🙂

"Atmos" står för Atmos-fär och för att få någorlunda bra effekt krävs det 9 fysiska högtalare (5.1.4 system): 5 bed layer & 4 height speakers (antigen högt uppe på väggen som front/rear hights eller i taket som overhead speakers). Det sägs att en bild säger mer än 1000 ord så here we go (7.1.4 system):

1 eller 2 fysiska subwoofers (för basens skull diagonalt placerade) rekommenderas också. Samt en receiver eller processor + förstärkare som kan avkoda Atmos signalen och skicka det vidare till själva högtalarna.

Atmos i ljudlimpor, hörlurar, laptos, TV, mobiler, klockor & brödrostar skapar inte Atmos-fär utan är EQ eller simulering av bilden ovan. Not the real deal. 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av A1200:

Har du "Atmos" i hörlurarna också? 🙂

"Atmos" står för Atmos-fär och för att få någorlunda bra effekt krävs der 9 fysiska högtalare, 5 bed layer & 4 height speakers (antigen högt uppe på väggen som front/rear hights eller i taket som overhead speakers). Det sägs att en bild säger mer än 1000 ord så here we go (7.1.4 system):

https://www.dolby.com/siteassets/about/support/guide/setup-guides/7.1.4-overhead-speaker-placement/7_1_4_mounted_overhead.jpg?width=1440&quality=80

1 eller 2 fysiska subwoofers (för basens skull diagonalt placerade) rekommenderas också. Samt en receiver eller processor + förstärkare som kan avkoda Atmos signalen och skicka det vidare till själva högtalarna.

Atmos i ljudlimpor, hörlurar, laptos, TV, mobiler, klockor & brödrostar skapar inte Atmos-fär utan är EQ eller simulering av bilden ovan. Not the real deal. 🙂

Aha, som DLSS och FSR.

Fake saker.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Entusiast

Hoppas på Dolby Vision härnäst, som Xbox redan har stöd för.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

I Demon's Souls kan du slå vapnet mot en vägg, då "plingar det till" från både handkontroll och högtalare. Detta ljud ska också vara helt i synk, men med Dolby/DTS så hörs det dubbelt.

Låter som ett enkelt sätt att eliminera detta vore att helt enkelt stänga av handkontrollens högtalare - som ju ändå är av skruttkvalitet rent ljudmässigt. Batteri sparar man ju också isåfall.

Skrivet av A1200:

Atmos i ljudlimpor, hörlurar, laptos, TV, mobiler, klockor & brödrostar skapar inte Atmos-fär utan är EQ eller simulering av bilden ovan. Not the real deal. 🙂

Vi har ju bara två öron; med tillräckligt bra HRTF blir resultatet för exv en ljudlimpa oigenkänneligt jämfört med separata högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Låter som ett enkelt sätt att eliminera detta vore att helt enkelt stänga av handkontrollens högtalare - som ju ändå är av skruttkvalitet rent ljudmässigt. Batteri sparar man ju också isåfall.

Ljudet är har ju lika lång fördröjning oavsett om kontrollens högtalare är igång eller inte, det blir bara extra tydligt när ljudet hörs dubbelt UTÖVER att inte vara helt i synk med knapptryckningar osv.

Fördröjningen finns där oavsett så länge man inte väljer LPCM.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Fördröjningen finns där oavsett så länge man inte väljer LPCM.

Jo, men man blir ju inte konstant påmind om det på samma sätt om kontrollerns högtalare inte skapar "ekon" hela tiden. Det var det som var min poäng, beklagar om det framgick dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Låter som ett enkelt sätt att eliminera detta vore att helt enkelt stänga av handkontrollens högtalare - som ju ändå är av skruttkvalitet rent ljudmässigt. Batteri sparar man ju också isåfall.

Vi har ju bara två öron; med tillräckligt bra HRTF blir resultatet för exv en ljudlimpa oigenkänneligt jämfört med separata högtalare.

LOL, oigenkänneligt jämfört med bio också? 🙂

Ögon är ju bara 2 också. Med andra ord ingen skillnad på grafiken mellan ZX Spectrum och en modern PC utrustad med RTX 4090. 🙂