Fortnite med ny dator, ospelbart!?

Permalänk
Medlem

Något antivirusprogram igång? Tex Norton?
Testa stängd in Windows spel acceleration, eller vad det nu heter.
Om det gör någon skillnad.

Testat något annat spel?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awsmkiid:

Kan HDR vara igång då?

HDR kostar i regel ingen mätbar prestanda alls, förutom med RTX HDR som måste gå igenom bilden och skapa om den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipsmonstret:

Hejsan alla experter!

Har byggt ihop en dator åt min systerson som älskar Fortnite, det är typ det enda han och hans polare spelar.

Tidigare hade han en dator han fick av mig med intel 4790k CPU och 2 st Nvidia GTX 980Ti gpu (om jag minns rätt) via SLI, 16 GB ram som han lirade på en 144hz 1080p skärm kopplad med displayportkabel hela vägen. Med bara SSD hårddiskar, Fortnite gick däremot inte att lira över 5 FPS på alla dom sämsta inställningarna och vi hade mjukvara som visade 100% på CPU och GPU.

Så han bestämde sig för att köpa en ny dator, i den köpte han en RTX 4070 gpu, Ryzen 5 5600X cpu, och allt på SSD samt 32 GB ram. Han har samma skärm, men fortfarande är Fortnite även på upplösning lägre än 1080p runt 5 FPS och hackar så in i bomben. Jag har testat i princip alla inställningar och försökt ändra och isolera problemet, men icke, det blir ingen skillnad.

Som exempel kunde han lira the hunter call of the wild på maxade inställningar redan på den gamla datorn han hade.

Är det någon som vet vad felet är och hur jag löser det åt honom? (Ja, skärmsladden är inkopplad i grafikkortet) För det måste vara omöjligt att Fortnite ska kräva bättre hårdvara än detta. Datorns geforce experience programvara känner också igen grafikkortet och vill ställa in Fortnite på maximala inställningar. Det är en ny version av Windows 11. Jag har också testat att skippa high-res texture paketet men det gör ingen skillnad.

Tack på förhand!

Men alla andra spel ni testar fungerar?

Jag skulle iaf testa DDU , se om det hjälper.

https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

HDR kostar i regel ingen mätbar prestanda alls, förutom med RTX HDR som måste gå igenom bilden och skapa om den.

Sannolikt.
Kan problemet kanske vara att man kör window mode jänfört med fullscreen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Men alla andra spel ni testar fungerar?

Jag skulle iaf testa DDU , se om det hjälper.

https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Även fast de installerat om Windows helt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Även fast de installerat om Windows helt?

värt o testa.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Kan HDR vara igång då?

Det påverkar inte prestandan på det sättet, dessutom tror jag inte den skärmen har stöd.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Löste det sig sen?

Min son kör Fortnite på min gamla setup, vilket består av en Intel 5820K (6-kärnor), SSD, 32Gb RAM och ett GTX 970.
Efter en del tweakande med inställningarna så fick jag till 100-150fps. (Jag överklockade grafikkortet litegrann).

Kör i 1920x1080 och DX 12 (kör INTE med DX11, för då laggar det som fasen) men du kan köra med "DX11 Performance" om du vill.
Sen kör vi low på det mesta förutom texturer, där kör vi high, och även high på view distance.
Vi kör utan någon form av antialiasing.
Med dessa inställningar så ligger han oftast alltså på 100fps+ med den gamla datorn.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Ominstallera Fortnite?

Permalänk

Vi installerade om Fortnite och prövade med olika inställningar tills en blev hyfsat okej. DX12 funkade absolut inte med hans dator av någon anledning, stora frekvanta frysningar och hack då. DX11 gick bättre, jämnare och vi drog ner de flesta inställningar några snäpp som effekter och skuggor, men maxade view distance och lite annat. Nu är det hyfsat stabilt mellan 100-144 fps och hackar bara ibland när det händer mycket på skärmen och andra spelare är med, är han i kreativt läge där man bara är själv kan han maxa allt och bygga som en galning utan att det blir ett enda hack eller fps drop. Men i matcher så måste det dras ned även om det bara är en annan spelar. Jättekonstigt, men nu kan han lira i alla fall! Tack för alla tips och svar!

Permalänk
Medlem

Ah vad bra!!

Lustigt att ni har de problemen med DX12,!? Det är exakt så det blir om jag kör DX11 på sonens maskin 😂

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Fast han har ett 4070? Hade han haft ett säg 3060 och försökt spela i 1440p eller 4k så har du helt rätt men dlss som lösning för ett 4070 i 1080p är bara löjligt, speciellt om han får 5 fps i dagsläget så kommer dlss som bäst ge han 7-8 vilket inte kommer hjälpa honom.

Jag kör 7800x3d med rtx 3060. Har satt 120 fps i direct x 12 och jag har inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipsmonstret:

Vi installerade om Fortnite och prövade med olika inställningar tills en blev hyfsat okej. DX12 funkade absolut inte med hans dator av någon anledning, stora frekvanta frysningar och hack då. DX11 gick bättre, jämnare och vi drog ner de flesta inställningar några snäpp som effekter och skuggor, men maxade view distance och lite annat. Nu är det hyfsat stabilt mellan 100-144 fps och hackar bara ibland när det händer mycket på skärmen och andra spelare är med, är han i kreativt läge där man bara är själv kan han maxa allt och bygga som en galning utan att det blir ett enda hack eller fps drop. Men i matcher så måste det dras ned även om det bara är en annan spelar. Jättekonstigt, men nu kan han lira i alla fall! Tack för alla tips och svar!

är inte det mest optimerade spelet och de bara lägger till saker.
4790k är en gammal processor.

Man kan få hög genomsnittlig fps men det hackar rejält. Måste uppgradera cpu för bättre

Med dx12, förutom att det presterar sämre på äldre gpun antar jag att även raytracing (lumen) var på. Förklarar "5fps"

Jo, det är absolut "rimligt" då gtx 980ti inte har officiellt stöd för raytracing och är numera gammla kort också.