ShowCase: Prestanda för pengarna med Nvidia Geforce RTX 4060

Permalänk
Melding Plague

ShowCase: Prestanda för pengarna med Nvidia Geforce RTX 4060

Hur god spelupplevelse går egentligen att uppnå med en lite billigare mellanklassare? Emil optimerar inställningar i titlar som Horizon: Forbidden West och Dragon's Dogma 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Blev just ett 4060 – för endast 3290 kr – när jag nyligen hjälpte en polare att uppgradera från sin Core i5-760(!) och GTX 970. Resonemanget var enkelt:

  • Han hade en 1080p-skärm (förvisso med 360 Hz) som han avsåg behålla länge till.

  • Vad vi än valde skulle vara en gigantisk uppgradering.

  • Orka lägga typ 10 lax på ett grafikkort som man tydligen förväntas göra nu för tiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ryser när jag ser hur suddigt allt blir så fort det rör sig på skärmen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Här gick man och köpte ett 3070 TI för 11k under grafikkorts bristen T.T vill gråta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visceral3D:

Här gick man och köpte ett 3070 TI för 11k under grafikkorts bristen T.T vill gråta.

3070 TI är dock mycket mer kraftfullt än 4060. Det slår 4060 TI och är inte långt ifrån 4070. Nu när man kan köra DLSS3 -> FSR3 via en mod finns det i princip inget säljargument alls för något kort i 40-serien utom 4080 och 4090, som är de enda korten som är märkbart snabbare än 3090/TI.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Visceral3D:

Här gick man och köpte ett 3070 TI för 11k under grafikkorts bristen T.T vill gråta.

19 bananer för 3080Ti här. Skulle hållt mig till 4090-släppet..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Nvidia och prestanda för pengarna går inte riktigt ihop, men visst RTX4060 är det minst överprisade hos Nvidia.
Edit:
1999Kr (REA javisst, normalt kostar det strax över 3k) för ett A750 förra året och det spöar RTX4060 i 1440p strålspårning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Nvidia - prestanda för pengarna?!

Bästa skämt för dagen.

Permalänk
Medlem

Kan man inte lira den där sortens söltitlar med typ geforce now etc?
Känns onödigt att köpa hårdvara för att lira 30fps-spel/gångsimulatorer. Enda anledningen att jag köpte 3070 var för att jag tävlade i Quake Champions. Annars hade jag antagligen suttit kvar på i7 2600K/3770 och nån gammal mellanklassare från 2013-2016 och tweakat inställningar, kört FSR 3.1 och frame generation, plus inbyggd frame generation i TVn och använt handkontroll. 😅

Mitt tips är att inte köpa ny hårdvara förrän priserna ligger på samma nivå som för 10-15 år sen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

kört FSR 3.1 och frame generation, plus inbyggd frame generation i TVn och använt handkontroll. 😅

Då hinner man klara spelet innan det syns på skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ryser när jag ser hur suddigt allt blir så fort det rör sig på skärmen.

Ja, hur mycket var pga videon och hur mycket syns det på riktigt? Jag har svårt för låg FPS, men så fort han ändrade till DLSS FG så såg det ju för hemskt ut trots det bättre flytet. Helt ospelbart som det ser ut i videon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kul artikel, gillar uppslaget med att se vart man når i vanliga livet och inte bara en graf. Sen är väl just det kortet inte så upphetsande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Då hinner man klara spelet innan det syns på skärmen.

Det är så AAA-spelen känns utan framegeneration ändå så det blir ju knappast nån nämnvärd skillnad. 🫣

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Mitt tips är att inte köpa ny hårdvara förrän priserna ligger på samma nivå som för 10-15 år sen.

Kommer det någonsin hända? Jag är tveksam till det. Även om vi bortser från inflation (och alltså tänker oss typ 4000 för GPU då motsvarar omkring 5500-6000 kr nu) så är ju tillverkningskostnader osv högre nu, och kommer bli ännu högre i framtiden.
Om en dollar blir långt billigare finns väl en chans att åtminstone närma sig, men då skulle den nog behöva gå ner till typ 5-6 SEK...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Alltså off topic men nu blev jag förvirrad. Klippet är sponsrat av Nvidia och Komplett, men det är en Inet-anställd som leder klippet på Kompletthårdvara? Hur fick ni till det?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Alltså off topic men nu blev jag förvirrad. Klippet är sponsrat av Nvidia och Komplett, men det är en Inet-anställd som leder klippet på Kompletthårdvara? Hur fick ni till det?

Hahaha förstår förvirringen men jag är inte längre anställd hos Inet utan kör frilans nu mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_FreeKill:

Hahaha förstår förvirringen men jag är inte längre anställd hos Inet utan kör frilans nu mera

Då förstår jag, tack för förtydligandet!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ada 107.... laptop chip nej tack, så länge Nvidia tjuras på att inte ge kunderna dom chippen som historiskt varit på 60,70,80 serierna så får det vara.

Visa signatur

Fractal Design XL R2, ASUS Sabertooth R2.0, AMD FX 8350@245x20=4.9ghz, Noctua D15, RAM 1866Mhz 8GB, Gigabyte Radeon R9 270X, Evga supernova g2 750.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LGZ85:

Ada 107.... laptop chip nej tack, så länge Nvidia tjuras på att inte ge kunderna dom chippen som historiskt varit på 60,70,80 serierna så får det vara.

Nu behöver man ju inte ta videon så himla literärt. På det stora hela är dert riktigt, man behöver inte det värsta för att köra lite nya PC Spel, och har man inget får man ju börja någonstans.

Sen exakt vad man köper får vara upp till var och en

Permalänk
Medlem

Nej tack kör amd och helnöjd köpte ett 7900xtx för 10000 och kommer inte stödja ockel priser som Nvidia har 25000-30000 tusen för spela dataspel nej tack och dlss å ray inget ja använder ska vara äkta fps inte uppskaling eller nerskaling ...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Putte9:

Nej tack kör amd och helnöjd köpte ett 7900xtx för 10000 och kommer inte stödja ockel priser som Nvidia har 25000-30000 tusen för spela dataspel nej tack och dlss å ray inget ja använder ska vara äkta fps inte uppskaling eller nerskaling ...

4080S (som har motsvarande prestanda som ditt kort) kostar iofs 13000 och inte 25-30.
Nerskalning (t ex rendera i 8K och visa i 4K) ger också bättre bildkvalitet än native så det kan du väl knappast vara mot.
Och ray tracing ger ju också mer "äkta" bild än utan... Hela syftet är att det ska vara fysikbaserad rendering.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Putte9:

[...] nej tack och dlss å ray inget ja använder ska vara äkta fps inte uppskaling eller nerskaling ...

Kan väl stänga av skuggor och reflektioner helt i alla dina spel också, för saker som Ambient Occlusion och Screen Space Reflections är minst lika mycket att fejka din bildrepresentation som DLSS/FSR är

Dessutom är strålspårning (RT/PT) mer äkta än någon annan metod som tidigare använts för ljus- och skuggsättning.. aldrig förstått och kommer nog aldrig förstå dessa typer av kommentarer kring "fejkade bilder" — särskilt inte när allt vi sett innan dagens tekniker är minst lika fejk (hack-lösningar som ämnar att lura ögonen till minsta möjliga prestandakostnad).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Putte9:

Nej tack kör amd och helnöjd köpte ett 7900xtx för 10000 och kommer inte stödja ockel priser som Nvidia har 25000-30000 tusen för spela dataspel nej tack och dlss å ray inget ja använder ska vara äkta fps inte uppskaling eller nerskaling ...

Så länge de prisklasser man är intresserad av har något bra att erbjuda från ett företag så gör det väl inte så mycket att de också har ohemult dyra grejer som inte är ett alternativ för en själv.

Jag tänker mig exempelvis att man kan ha ett par rimligt prissatta sennheiser-lurar trots att de också säljer lurar för 50.000$ 😅
https://www.digitaltrends.com/home-theater/senneheiser-reveal...

Sedan är såklart frågan om nvidia är rimligt prissatta i lägre segment. Har väl varit si och så där en vända. Men ja, det är väl det artikeln handlar om. Att man får rätt bra prestanda för pengen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja, verkligen prestanda för pengarna när man behöver DLSS för att kunna spela spelen och då med suddig bild som resultat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Makkusu:

Ja, verkligen prestanda för pengarna när man behöver DLSS för att kunna spela spelen och då med suddig bild som resultat.

DLSS kan faktiskt göra bilden skarpare än originalupplösning. Yes - really!
Kolla exempelvis på ordet hard i gul på planchen nedan:

https://www.pcmag.com/news/testing-nvidias-dlss-20-higher-fra...
Det här är från tidigare versioner av DLSS. Det har alltså utvecklats en hel del sedan dess.

Och aliasingproblem kan också bli bättre än spelets egna AA-lösningar. Exempelvis i death stranding blir slutresultatet faktiskt bättre med DLSS igång än med alla spelets AA-alternativ. Plus då att man får högre framerate.

Jag har sett fördelarna själv och kan intyga att det finns fördelar utöver FPS med DLSS.
Frame generation har jag däremot inte testat alls så där vet jag inte.

Aja.
En del titlar funkar sämre - andra bättre. En del inställningar ser kass ut -andra är bättre. Såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

DLSS kan faktiskt göra bilden skarpare än originalupplösning. Yes - really!
Kolla exempelvis på ordet hard i gul på planchen nedan:
https://i.pcmag.com/imagery/articles/07aVmzi5ZiBYzBVt0prWPU2-14.fit_lim.size_768x.png

https://www.pcmag.com/news/testing-nvidias-dlss-20-higher-fra...
Det här är från tidigare versioner av DLSS. Det har alltså utvecklats en hel del sedan dess.

Och aliasingproblem kan också bli bättre än spelets egna AA-lösningar. Exempelvis i death stranding blir slutresultatet faktiskt bättre med DLSS igång än med alla spelets AA-alternativ. Plus då att man får högre framerate.

Jag har sett fördelarna själv och kan intyga att det finns fördelar utöver FPS med DLSS.
Frame generation har jag däremot inte testat alls så där vet jag inte.

Aja.
En del titlar funkar sämre - andra bättre. En del inställningar ser kass ut -andra är bättre. Såklart.

Det kan, läs kan, göra så att t.ex. text ser lite skarpare ut, men det gäller endast när man inte rör musen och bilden visar något statiskt. Så fort man rör på musen, eller bakgrunden har rörelse i sig, så blir det suddigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Makkusu:

Det kan, läs kan, göra så att t.ex. text ser lite skarpare ut, men det gäller endast när man inte rör musen och bilden visar något statiskt. Så fort man rör på musen, eller bakgrunden har rörelse i sig, så blir det suddigt.

Jag har sett exempel på när det blir suddigare ja. Men jag upplever inte att det alltid gäller heller.
Det finns bättre och sämre implementeringar. Det är min upplevelse av det iaf.

Edit:
Men ja - det är en relevant poäng att det kan skilja ganska mycket på stillbild och rörlig bild

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled