Återställa M2 SSD vid försäljning

Permalänk
Medlem

Återställa M2 SSD vid försäljning

Tänkte såklart formatera denna via kommando tolken så alla partioner försvinner och inget filsystem är förvalt.

Nu till min fråga behöver jag allokera utrymmet och välja filsystem innan försäljning om den nya ägaren ska använda denna som system disk.

Men kan säkert också användas som sekundär hårddisk och detta man inte vet i förväg.

Hur brukar ni göra med system diskar när ni återställer dessa till försäljning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kan nämna att om du haft data på den du inte vill säljaren ska få fingrarna på så bör du köra en zero erase som nollar disken också utöver att ta bort partitioner.

Personligen hade jag nog sålt den utan filsystem då man inte vet vad de kommer göra med den, fast beror nog kanske på vem man säljer den till. Kan vara värt att fråga köparen vad de föredrar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att bara köra en secure erase på den, är det t.ex. en Samsung SSD du har så kan du göra det i Samsung Magician. Och sen bara låta den vara tom utan några partitioner, som den är från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag skulle rekommendera att bara köra en secure erase på den, är det t.ex. en Samsung SSD du har så kan du göra det i Samsung Magician. Och sen bara låta den vara tom utan några partitioner, som den är från fabrik.

Är en Samsung disk men vad är skillnaden på Magican mjukvara vs att köra clean disk i kommando tolken som formaterar disken och tar bort alla partioner som från fabriken.

När ni säger secure erase hur gör ni detta ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Är en Samsung disk men vad är skillnaden på Magican mjukvara vs att köra clean disk i kommando tolken som formaterar disken och tar bort alla partioner som från fabriken.

När ni säger secure erase hur gör ni detta ?

Att bara ta bort partitionerna tar inte bort datan, så det finns då risk att nästa ägare kan återskapa data. Det går att välja att skriva över hela SSDn för att se till att allt verkligen försvinner, men det är onödigt slitsamt på en SSD.

Secure erase är istället ett kommando som SSDn kan utföra för att se till att all data försvinner på ett säkert och skonsamt sätt, så det rekommenderas därför för att rensa SSDer. Jag vet inte exakt hur det fungerar i Samsung Magician, men det borde bara vara att välja Secure Erase och följa instruktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Att bara ta bort partitionerna tar inte bort datan, så det finns då risk att nästa ägare kan återskapa data. Det går att välja att skriva över hela SSDn för att se till att allt verkligen försvinner, men det är onödigt slitsamt på en SSD.

Secure erase är istället ett kommando som SSDn kan utföra för att se till att all data försvinner på ett säkert och skonsamt sätt, så det rekommenderas därför för att rensa SSDer. Jag vet inte exakt hur det fungerar i Samsung Magician, men det borde bara vara att välja Secure Erase och följa instruktionerna.

Tänkte inte på att man tar bort partioner i diskmanager som du förklarar och förstår om datan inte försvinner på detta tillvägagångssätt.

Cmd alt kommando tolken med clean disk både formaterar och tar bort alla partioner till fabriks inställningar.

Jag som började tidigt med data fick starta allt eller göra ändringar i Cmd istället.

Därför jag undrade vad skillnaden emellan mitt tillvägagångssätt vs Samsung Magican är för både formaterar och tar bort partioner som jag förstått.

Eller går det att återskapa datan via mitt tillvägagångssätt.

Ska testa och kolla hur Samsung Magican mjukvara fungerar också

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Du måste köra diskpart clean all för att nolla den den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänkte inte på att man tar bort partioner i diskmanager som du förklarar och förstår om datan inte försvinner på detta tillvägagångssätt.

Cmd alt kommando tolken med clean disk både formaterar och tar bort alla partioner till fabriks inställningar.

Jag som började tidigt med data fick starta allt eller göra ändringar i Cmd istället.

Därför jag undrade vad skillnaden emellan mitt tillvägagångssätt vs Samsung Magican är för både formaterar och tar bort partioner som jag förstått.

Eller går det att återskapa datan via mitt tillvägagångssätt.

Ska testa och kolla hur Samsung Magican mjukvara fungerar också

Formatering och att ta bort partitioner gör diskutrymmet tillgänglig för att skrivas över. Det innebär att datat fortfarande finns kvar på den. Vad du ska göra är att använda programvara för att skriva över datat och där har du redan fått några förslag.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Du måste köra diskpart clean all för att nolla den den

Tackar för denna information att Clean enbart tar bort partioner som Diskmanager & Clean all istället nollar den.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Är en Samsung disk men vad är skillnaden på Magican mjukvara vs att köra clean disk i kommando tolken som formaterar disken och tar bort alla partioner som från fabriken.

När ni säger secure erase hur gör ni detta ?

Samsung Magician nollställer krypteringsnyckeln för SSDn vilket sliter betydligt mindre på SSDn jämfört med att skriva över den med nollor.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas79:

Tänkte såklart formatera denna via kommando tolken så alla partioner försvinner och inget filsystem är förvalt.

Nu till min fråga behöver jag allokera utrymmet och välja filsystem innan försäljning om den nya ägaren ska använda denna som system disk.

Men kan säkert också användas som sekundär hårddisk och detta man inte vet i förväg.

Hur brukar ni göra med system diskar när ni återställer dessa till försäljning.

Det enda rätta är att använda secure erase som går snabbt och inte sliter på disken. Går att göra i bios i de flesta moderna moderkort men även via tillverkarnas verktyg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag har en SSD WDC 1TB som jag haft ca 25-30 GB (glassbolaget?) på, detta i VeraCrypt-format. Det borde betyda att informationen inte går att packa ihop någonting alls. Så jag läste ner hela disken med Macrium Reflect (såg till att inte ta intelligent sector copy), fick en fil på 1 terabyte på min snurrdisk. Denna packade jag ihop med 7zip´s lzma i snabbaste möjliga, vilket resulterade i en 7z-fil på 3 megabyte.

EDIT: Innan Macrium formaterade jag disken med vanliga NTFS utan VeraCrypt eller Bitlocker.

  • DIR

  • 2024-04-30 00:42 1 000 309 549 030 C423F50FE9CE26EA-00-00.mrimg

  • 1 000 319 234 010 bytes in 2 files and 0 dirs 1 000 319 287 296 bytes allocated

  • 7zg a -t7z -m0=lzma:fb=256:d=64m -m1=lzma:fb=273:d=64m mrimg.lzma *.mrimg

  • DIR

  • 2024-04-30 08:18 3 382 384 mrimg.lzma

  • 3 382 384 bytes in 1 file and 0 dirs 3 407 872 bytes allocated

Jag har även gjort liknande med en SSD samsung 830 på 250GB som har innehållit windows med lite annat, även där blev avbildningen efter 7z´s lzma någon/några megabyte. Var något år sedan så jag minns inte exakt.

EDIT2: samsung 830 fick DiskPart Clean innan avbildning

Så jag tror att om man inte läser av minneskretsen med specialutrustning kommer våra vanliga datorer inte kunna läsa av vad som funnits på en SSD efter man gjort DiskPart Clean (utan "all").

Bör också tilläggas att när windows skrev i fulla muggar till min snurrdisk (+200 megabutt per sekund) visade båda SSD-diskarna ingen läsaktivitet alls (förutom när den läste av filtabell och partitionsdata, vilket gick på nolltid).

Jo, båda dessa SSD är vanliga SATA men jag antar att det borde vara likadant på M.2.

suck...
Permalänk
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Jag har en SSD WDC 1TB som jag haft ca 25-30 GB (glassbolaget?) på, detta i VeraCrypt-format. Det borde betyda att informationen inte går att packa ihop någonting alls. Så jag läste ner hela disken med Macrium Reflect (såg till att inte ta intelligent sector copy), fick en fil på 1 terabyte på min snurrdisk. Denna packade jag ihop med 7zip´s lzma i snabbaste möjliga, vilket resulterade i en 7z-fil på 3 megabyte.

EDIT: Innan Macrium formaterade jag disken med vanliga NTFS utan VeraCrypt eller Bitlocker.

  • DIR

  • 2024-04-30 00:42 1 000 309 549 030 C423F50FE9CE26EA-00-00.mrimg

  • 1 000 319 234 010 bytes in 2 files and 0 dirs 1 000 319 287 296 bytes allocated

  • 7zg a -t7z -m0=lzma:fb=256:d=64m -m1=lzma:fb=273:d=64m mrimg.lzma *.mrimg

  • DIR

  • 2024-04-30 08:18 3 382 384 mrimg.lzma

  • 3 382 384 bytes in 1 file and 0 dirs 3 407 872 bytes allocated

Jag har även gjort liknande med en SSD samsung 830 på 250GB som har innehållit windows med lite annat, även där blev avbildningen efter 7z´s lzma någon/några megabyte. Var något år sedan så jag minns inte exakt.

Så jag tror att om man inte läser av minneskretsen med specialutrustning kommer våra vanliga datorer inte kunna läsa av vad som funnits på en SSD efter man gjort DiskPart Clean (utan "all").

Bör också tilläggas att när windows skrev i fulla muggar till min snurrdisk (+200 megabutt per sekund) visade båda SSD-diskarna ingen läsaktivitet alls (förutom när den läste av filtabell och partitionsdata, vilket gick på nolltid).

Jo, båda dessa SSD är vanliga SATA men jag antar att det borde vara likadant på M.2.

Varför kör du Macrium ?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Varför kör du Macrium ?

Ber om ursäkt för "off topic". :-S

Det kom en tid då Norton Ghost var precis vad jag ville ha för att ta backup på windows i syfte att kunna återställa efter en krash, vilket var vanligt förr i tiden.

Om jag minns rätt: När Windows blev från MBR till GPT dög inte Norton Ghost längre, så när jag hittade Macrium Reflect blev den ersättaren. Sedan några år tillbaka har jag dock bara gjort backup men ej återställt.

Den duger också till att kopiera från en disk till en annan och kan samtidigt göra Resize på partitionerna.

Jag har, förutom att blivit äldre, ändrat mitt beteende och intresse samt att windows har ändrats också så behovet har nästan försvunnit.

Men det kvarstår alltid att nästan allt i windows måste ändras till min personliga önskan och det är mycket som jag ändrar som inte finns som en "flipp-switch" i windows. Tar några veckor till månader innan jag verkligen är "som hemma" i en nyinstallerad windows.

Permalänk
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Jag har en SSD WDC 1TB som jag haft ca 25-30 GB (glassbolaget?) på, detta i VeraCrypt-format. Det borde betyda att informationen inte går att packa ihop någonting alls. Så jag läste ner hela disken med Macrium Reflect (såg till att inte ta intelligent sector copy), fick en fil på 1 terabyte på min snurrdisk. Denna packade jag ihop med 7zip´s lzma i snabbaste möjliga, vilket resulterade i en 7z-fil på 3 megabyte.

EDIT: Innan Macrium formaterade jag disken med vanliga NTFS utan VeraCrypt eller Bitlocker.

  • DIR

  • 2024-04-30 00:42 1 000 309 549 030 C423F50FE9CE26EA-00-00.mrimg

  • 1 000 319 234 010 bytes in 2 files and 0 dirs 1 000 319 287 296 bytes allocated

  • 7zg a -t7z -m0=lzma:fb=256:d=64m -m1=lzma:fb=273:d=64m mrimg.lzma *.mrimg

  • DIR

  • 2024-04-30 08:18 3 382 384 mrimg.lzma

  • 3 382 384 bytes in 1 file and 0 dirs 3 407 872 bytes allocated

Jag har även gjort liknande med en SSD samsung 830 på 250GB som har innehållit windows med lite annat, även där blev avbildningen efter 7z´s lzma någon/några megabyte. Var något år sedan så jag minns inte exakt.

Så jag tror att om man inte läser av minneskretsen med specialutrustning kommer våra vanliga datorer inte kunna läsa av vad som funnits på en SSD efter man gjort DiskPart Clean (utan "all").

Bör också tilläggas att när windows skrev i fulla muggar till min snurrdisk (+200 megabutt per sekund) visade båda SSD-diskarna ingen läsaktivitet alls (förutom när den läste av filtabell och partitionsdata, vilket gick på nolltid).

Jo, båda dessa SSD är vanliga SATA men jag antar att det borde vara likadant på M.2.

Låter imponerande (men omöjligt) att du lyckas komprimera en 250GB SSD avbild med Windows installerat på ner till några enstaka megabyte.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Låter imponerande (men omöjligt) att du lyckas komprimera en 250GB SSD avbild med Windows installerat på ner till några enstaka megabyte.

Jo, jag missade att skriva att den disken också hade fått en DiskPart Clean innan jag läste ner den. Det betyder att all data låg kvar på minnes-chippet men windows fick inte något av det när läsning begärdes. Så de som har specialutrustning kan säkert läsa av allt på minnes-chippet men inte vi vanliga dator-användare efter en snabb tömning med DiskPart Clean (som tar några sekunder).

Permalänk
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Jo, jag missade att skriva att den disken också hade fått en DiskPart Clean innan jag läste ner den. Det betyder att all data låg kvar på minnes-chippet men windows fick inte något av det när läsning begärdes. Så de som har specialutrustning kan säkert läsa av allt på minnes-chippet men inte vi vanliga dator-användare efter en snabb tömning med DiskPart Clean (som tar några sekunder).

Förstår inte din poäng. Det är väl klart att om man haft en krypterad fil/container på disken så kan man ju såklart göra en icke-säker radering av disken utan risk för att man ska kunna återskapa den krypterade datan?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Förstår inte din poäng.

Poängen är att jag är en idiot som försöker... Kanske någon moderator kan radera min användare och sedan radera alla inlägg jag gjort samt alla inlägg som har gjort quote på mig.

Disken läser inte av datat om den tror att det är tomt på sektorerna.

Prova själv, ta en ssd eller m.2 med en massa på, gör DiskPart Clean på den, skapa en ny partition, försök sedan läsa av det som fanns tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det enda rätta är att använda secure erase som går snabbt och inte sliter på disken. Går att göra i bios i de flesta moderna moderkort men även via tillverkarnas verktyg.

Tackar så mycket blir Samsung Magican secure erase.

Men är det legacy eller uefi bios man ska välja när man skapar usb stickan

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas79:

Tackar så mycket blir Samsung Magican secure erase.

Men är det legacy eller uefi bios man ska välja när man skapar usb stickan

Spelar nog ingen roll i ditt fall om det rör sig om "Gigabyte Aorus X570I", mest sannolikt är att UEFI fungerar.
Inget kommer gå sönder om det blir fel men stickan kommer inte boota, bara göra om med andra varianten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tackar så mycket blir Samsung Magican secure erase.

Men är det legacy eller uefi bios man ska välja när man skapar usb stickan

beror på om dator/bios startar på MBR eller kräver UEFI när USB-stickan senare skall bootas - därför finns båda alternativen när USB-stickan skapas. Ta bort alla andra inkopplade lagringar i datorn utom den du skall radera - så att du inte raderar fel lagring av misstag...

Det som läggs in på stickan från samsung magician är en bantad Linux med smartctrl och några verktyg till samt att ett script körs när det bootas upp.

Tänk på att du skall kunna ta bort strömmatningen till SATA-SSD, vänta några sekunder och sätta tillbaka den igen utan att stänga av datorn eller behöva boota det hela igen när du gör en secure erase - det kräver nämligen en sådan power cycle på lagringen i eskaleringsstegen för ATA-secure erase skall starta. Och när det väl startar så fins det inget som kan stoppa denna - blir det strömavbrott så fortsätter det igen så fort strömmen kommer tillbaka (gäller främst snurrdiskar, medans på SSD är det klart inom några sekunder till enstaka minuter)

Att säkerhetsradera NVMe-lagring är helt annan process och andra program än smartctrl involverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Spelar nog ingen roll i ditt fall om det rör sig om "Gigabyte Aorus X570I", mest sannolikt är att UEFI fungerar.
Inget kommer gå sönder om det blir fel men stickan kommer inte boota, bara göra om med andra varianten.

Tackar för detta och kolla systeminfo och var uefi och fungerade bra och boota och köra secure erase så disken är återställd nu och klar.

Tack för all hjälp

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.