Testlabbet byter ut skärmarna – nioårig trotjänare pensioneras

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av GuessWho:

Det finns något som heter "Förbud mot dold marknadsföring".
Men jag är inte säker på exakt var gränserna går för hur tydligt det behöver vara för att inte falla inom det.

Om du verkligen vill reda ut det så är det bättre att du anlitar en erfaren advokat än pratar med mig om det.

Om vi istället tar konceptet "att sträva efter att göra rätt" i ett bredare kontext.

Jag tycker inte att det bara handlar om att undvika fängelsestraff.

Jag vet inte vad du gör, om du driver eget företag, om du är anställd (i ett företag du inte äger), om du studerar, om du är arbetslös, frilansare eller vad.

Men om vi för argumentationens skull säger att du är anställd i ett företag som du inte äger och förutom dig så har företaget flera andra anställda.

Säg om en kollega till dig har som mål att "inte få sparken denna veckan heller".
Att de bara satsar på att göra minsta möjliga för att få behålla sitt jobb och sin lön.
Att de egentligen gör för lite och flera av de saker de faktiskt gör, gör de inte tillräckligt bra.
Vilket resulterar i att du och andra får göra saker de inte gjort eller fixa saker de inte gjort tillräckligt bra, vilket höjer arbetsbördan för dig.
Men de gör inte så lite eller dåligt att chefen omedelbart säger upp dem.

Vad tycker du om en sådan anställd?
De har inte gjort något olagligt. Inget de kan få fängelse eller böter för.
Men tycker du att det är en bra attityd och moral ?

Det är en sak att vissa människor kan vara mer drivna och andra mindre.
Men det är en annan sak att verkligen försöka hålla sig precis över "inte få sparken" och att kollegorna får lida.

Säger inte att det exemplet är direkt applicerbart i detta fallet.
Vad jag försöker göra är att illustrera att ha hög moral och sträva efter att göra rätt handlar om mer än att undvika fängelse.
Om ens ribba är "undvika fängelse" så har man satt ribban för lågt.

Crips skrev tidigare;

Jag tycker att det är en bra attityd.

Att undvika juridiska åtgärder är en sak.
Men att bygga förtroende handlar om mer än att bara undvika bötesstraff eller frihetsberövande.

"Sträva efter att göra rätt" handlar om mer än enbart undvika juridiska åtgärder.
Det handlar även om attityder.

"Transparens och tydlighet är två av de viktigaste egenskaperna för oss när det kommer till att bygga förtroende...
...förbättra vår kommunikation för att tydliggöra vad vi gör och inte gör"

Jag tycker det är bra om SweClockers är tydliga och förtroendeingivande.

Tycker du det är dåligt?
Varför tycker du det är dåligt?

Eftersom du tidigare hänvisat till olika lagar, tolkade jag din skrivning "sträva efter att göra rätt" som om det skett ett objektivt fel, men nu förstår jag att du menade vad som subjektivt är rätt. Och att vi tycker olika är ju inga konstigheter. Jag tyckte upplägget med SweC och det andra bolaget framgick jättetydligt i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Eftersom du tidigare hänvisat till olika lagar, tolkade jag din skrivning "sträva efter att göra rätt" som om det skett ett objektivt fel, men nu förstår jag att du menade vad som subjektivt är rätt. Och att vi tycker olika är ju inga konstigheter. Jag tyckte upplägget med SweC och det andra bolaget framgick jättetydligt i artikeln.

Om du läser texter från lagar och föreskrifter är det inte alltid helt glasklart var gränser dras, var något som är inom gråzon faller osv.

Om det handlar om något juridiskt och man verkligen vill dra det till sin spets så får man väl dra det till domstol och låta det avgöras där.

Men det finns det ingen anledning till här.

Dels....

1.
Säg att du tar parkeringsvakter/parkeringsbolag som exempel.
De verkar ha en "skjut först och fråga sen" approach.

Om de anser att du har parkerat fel så försöker de inte kontakta dig för att du ska flytta bilen.
De ger böter först och sen får du i så fall överklaga om du anser att de gjort fel.

Medan konsumentverket verkar att agera från andra hållet,

Som i skriften jag citerade tidigare;
"Det är Konsumentverket som har tillsyn över marknadsföringslagen och du kan därför få ett meddelande från oss om att du behöver ändra din marknadsföring för att den ska stämma överens med lagens bestämmelser."

Det verkar alltså att om de finner något som de anser inte faller inom vad som är tillåtet så är deras första åtgärd att kontakta företaget eller influencern eller vad för att få de att rätta till vad de anser vara fel.
Om företaget eller influencern eller vad är samarbetsvillig så sker alltså ingen juridisk åtgärd.

De verkar ha en "hellre fria än fälla" approach.
Även om man säkert kan råka ut för att det finns gränser för deras generositet om man vill dra saker till sin spets.

2.
SweClockers har redan gjort en ändring
2024-05-02 10:47 Postade Crisp inlägget om transparens och värderingar.
Vet inte exakt datum/tid som "I samarbete med AOC" lades till.

Men hur som, oavsett eventuell bedömning om tidigare utförande så har en korrigering skett.

Jag har inte klagat på deras korrigering.
Jag har inte sett någon annan heller klaga på korrigeringen.

Så oavsett tidigare läge så anser åtminstone jag att det är utrett.

Om vi ska diskutera historiska event.
Är då detta det mest intressanta ?

...

Angående objektivt

Som jag skrev;
"Om du läser texter från lagar och föreskrifter är det inte alltid helt glasklart var gränser dras, var något som är inom gråzon faller osv."

Ibland kan det finnas utrymme för olika tolkningar och gränsdragningar beroende på vem som är ansvarig för att ta beslutet, även om det är saker som är menat att vara objektiva.
Gråzoner är inte alltid helt tydliga och kan bedömas olika.

Filosofiskt skulle man kunna ifrågasätta om människan överhuvudtaget är kapabel att vara fullständigt objektiv.
Men det känns som en annan debatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Nu har ju dock inte AOC köpt någon sponsrad artikel utan bistått med skärmar till testriggarna. Lite på samma sätt som vi tackar Asus för moderkorten, Seasonic för nätaggen och Noctua för kylarna.

Utan möjlighet att låna exemplar av produkter för recension skulle väldigt få ha möjlighet att bedriva testverksamhet.

Det är just det som är sponsring..? Får ni något gratis av en tillverkare är det en sponsring.

Att skärmar här är inte samma sak som att få låna ett grafikkort. Ni kanske ska göra en artikel som förklarar er tolkning av sponsor, eller varför inte en krönika?

För får man något, kanske till och med relativt regelbundet, som man behåller, gratis av ett företag så är det sponsring.

Får man låna något så är det såklart inte det, förutsatt att man inte skrivit på kontrakt eller måste följa vissa riktlinjer.

Hur länge ska ni låna dessa skärmar? Behövs två?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Leiri:

Det är just det som är sponsring..? Får ni något gratis av en tillverkare är det en sponsring.

Att skärmar här är inte samma sak som att få låna ett grafikkort. Ni kanske ska göra en artikel som förklarar er tolkning av sponsor, eller varför inte en krönika?

För får man något, kanske till och med relativt regelbundet, som man behåller, gratis av ett företag så är det sponsring.

Får man låna något så är det såklart inte det, förutsatt att man inte skrivit på kontrakt eller måste följa vissa riktlinjer.

Hur länge ska ni låna dessa skärmar? Behövs två?

Vänligen läs svaret jag skrev på sida 2: #20455369