Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Euro har vi inte i sverige då vi inte vill ha sån skit. Vart bor du?

Kändes meningslöst att räkna om det till kronor. Jag bor i Barcelona

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niqlas
Vet faktiskt inte 100 hur det egentligen är då det är olika bud beroende på vem man frågar, vilket inkluderar norska skattetaten, och jag har bara bott här sedan hösten.

Men jag vet iallafall följande:

December har reducerad skatt, hälften av vad du betalat övriga månader. För oss svenskar innebär det ca 10% skatt. Anledningen till det är att sätta fart på julhandeln (kanske en av anledningarna att norrmännen spenderar mest pengar på julklappar i hela europa).

Feriepengarna (semesterersättningen), är skattefri, och baserar på förra årets totala intäckt (inklusive övertid, bonus osv). Vilket innebär att de flesta har riktigt bra utbetalt under semesterveckorna.

Däremot vilken skattetabell man som svensk får verkar snarare vara ett lotteri. Då det händer att man får olika skattetabeller trots samma inkomst, och ekonomiska situation, och arbete. Finns säkert en logik i det, men totalt utan min vetskap.

hur baseras den då? är det en viss % av allt? vet du va den siffran är?

jag såg nu att jag har 22%,jag har skattetabell 7350.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
hur baseras den då? är det en viss % av allt? vet du va den siffran är?

jag såg nu att jag har 22%,jag har skattetabell 7350.

Jag har faktiskt ingen aning, det vanligaste är att man har skattetabell 7350 eller 7300, och efter fyra år går man över till samma som en "vanlig" norrman har. Men jag jobbar med en svensk som varit bosatt i norge i 8år, och han betalar fortfarande endast enligt tabell 7350, dvs ca 20% skatt, men borde ligga runt 36-40% skatt. Han har dessutom påpekat detta till skatteetaten som gav beskedet att 7350 är korrekt tabell.

Skatten man betalar baseras även mer på ens tillgångar och skulder än ens inkomst. Har du lån på bostad etc, betalar du mindre inkomstskatt. Om ens inkomst förändras stort betyder ofta att man inte behöver ansöka om nytt skattekort. Medans tar du lån, eller ärver pengar osv, måste du ansöka om nytt skattekort.

Min uppskattade årsinkomst har ökat till det dubblam, än vad jag angav när jag fick mitt skattekort, och jag behöver inte ansöka om någon ny skattetabell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niqlas
Jag har faktiskt ingen aning, det vanligaste är att man har skattetabell 7350 eller 7300, och efter fyra år går man över till samma som en "vanlig" norrman har. Men jag jobbar med en svensk som varit bosatt i norge i 8år, och han betalar fortfarande endast enligt tabell 7350, dvs ca 20% skatt, men borde ligga runt 36-40% skatt. Han har dessutom påpekat detta till skatteetaten som gav beskedet att 7350 är korrekt tabell.

Skatten man betalar baseras även mer på ens tillgångar och skulder än ens inkomst. Har du lån på bostad etc, betalar du mindre inkomstskatt. Om ens inkomst förändras stort betyder ofta att man inte behöver ansöka om nytt skattekort. Medans tar du lån, eller ärver pengar osv, måste du ansöka om nytt skattekort.

Min uppskattade årsinkomst har ökat till det dubblam, än vad jag angav när jag fick mitt skattekort, och jag behöver inte ansöka om någon ny skattetabell.

tänkte mer på feire grejen.

men var bra att veta det där, tackr för infon.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd

För mycket, fick statlig skatt på min inkomst i år!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

19500kr brutto men min chef säger att jag ska få ett rejält lyft snart, jobbar på ett lager.
ofta är det ganska så soft, mkt surfande blir det

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

20k/månaden brutto, sedan tillkommer ca 40000:-/ år i domararvode.

Brutto.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

2500 ifrån csn. Extrajobb som medicintekniker 16700kr om jag hade jobbat heltid. Jobbar ca 30-40h i veckan så brukar få ut runt 4000kr netto med semesterersättning.

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Hedersmedlem

Jobb 1 (lärare) 80% tjänst = 19400

Jobb 2 (lärare) timanställd på "konsultbasis"; 400 sek/timma; Gör totalt 24 timmar per månad = 9600

Totalt: 27100 brutto/månad

Ska eventuellt börja plugga till hösten och kommer då att tappa 20k i månadsinkomst...
Rationellt? -Nej!
Smart? -Kanske...
Ångest? -Så in i helvete!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

35000 brutto som systemutvecklare på Logica.

Permalänk
Medlem

23.300:- brutto

Ekonomiassistent, jobbat i 11 månader efter universitetsstudier, skulle ha pluggat på industriell ekonomi eller systemvetenskap.....

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
23.300:- brutto

Ekonomiassistent, jobbat i 11 månader efter universitetsstudier, skulle ha pluggat på industriell ekonomi eller systemvetenskap.....

Nu kommer jag låta självgod - det duger egentligen inte i Sverige (i ärlighetens namn är det en otrevlig egenskap och ogillas säkert i de flesta kulturer) men jag skriver ändå, frågan är ju ställd. Jag läste just systemvetenskap och industriell ekonomi. Nu har jag en lön på lite drygt 50000 SEK i månaden, dessutom pernsionsparas det 7500 SEK utöver det. Skattar 13% (skrattar 87%). Fri bostad och bil/bensin. Moskva är hemorten. Saken är att det är småpotatis här bland välutbildade västerlänningar, det är verkligen så, jag ligger i botten. Men jämfört mot min lön i Sverige är det naturligtvis bra. Nästa mål är att lära mig språket, tar ett par år, sen söka vidare. Det jag gillar är inte primärt pengarna, det är pulsen i Moskva - så mycket energi!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Nu kommer jag låta självgod - det duger egentligen inte i Sverige (i ärlighetens namn är det en otrevlig egenskap och ogillas säkert i de flesta kulturer) men jag skriver ändå, frågan är ju ställd. Jag läste just systemvetenskap och industriell ekonomi. Nu har jag en lön på lite drygt 50000 SEK i månaden, dessutom pernsionsparas det 7500 SEK utöver det. Skattar 13% (skrattar 87%). Fri bostad och bil/bensin. Moskva är hemorten. Saken är att det är småpotatis här bland välutbildade västerlänningar, det är verkligen så, jag ligger i botten. Men jämfört mot min lön i Sverige är det naturligtvis bra. Nästa mål är att lära mig språket, tar ett par år, sen söka vidare. Det jag gillar är inte primärt pengarna, det är pulsen i Moskva - så mycket energi!

Frågan var aldrig ställd, utan det var ett påstående

Ni har inget behov av en IT-ekonom som har ryska som modersmål på ert företag?

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Nu kommer jag låta självgod - det duger egentligen inte i Sverige (i ärlighetens namn är det en otrevlig egenskap och ogillas säkert i de flesta kulturer) men jag skriver ändå, frågan är ju ställd. Jag läste just systemvetenskap och industriell ekonomi. Nu har jag en lön på lite drygt 50000 SEK i månaden, dessutom pernsionsparas det 7500 SEK utöver det. Skattar 13% (skrattar 87%). Fri bostad och bil/bensin. Moskva är hemorten. Saken är att det är småpotatis här bland välutbildade västerlänningar, det är verkligen så, jag ligger i botten. Men jämfört mot min lön i Sverige är det naturligtvis bra. Nästa mål är att lära mig språket, tar ett par år, sen söka vidare. Det jag gillar är inte primärt pengarna, det är pulsen i Moskva - så mycket energi!

Är det väldigt lätt att få bra jobb i Ryssland? Läser Nätverksteknik och IT-säkerhet just nu på högskolan. Ska dock börja på Data och Systemvetenskaps programmet nu till hösten.... hade ju varit bra ifall man hade en kontakt i landet redan från början.. även om det dröjer tre år till innan man är färdig..

Permalänk
Medlem

19000 efter skatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Nu kommer jag låta självgod - det duger egentligen inte i Sverige (i ärlighetens namn är det en otrevlig egenskap och ogillas säkert i de flesta kulturer) men jag skriver ändå, frågan är ju ställd. Jag läste just systemvetenskap och industriell ekonomi. Nu har jag en lön på lite drygt 50000 SEK i månaden, dessutom pernsionsparas det 7500 SEK utöver det. Skattar 13% (skrattar 87%). Fri bostad och bil/bensin. Moskva är hemorten. Saken är att det är småpotatis här bland välutbildade västerlänningar, det är verkligen så, jag ligger i botten. Men jämfört mot min lön i Sverige är det naturligtvis bra. Nästa mål är att lära mig språket, tar ett par år, sen söka vidare. Det jag gillar är inte primärt pengarna, det är pulsen i Moskva - så mycket energi!

Låter ju gött det där. Hur är det med arbetstider och fritid?
Själv är jag snart klar med första året på Chalmers så det börjar ju bli intressant det där med karriär etc.

För att följa topic så fylls mitt konto varje månad av det enorma studiemedlet som jag lever i lyx och överflöd på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
35000 brutto som systemutvecklare på Logica.

Ah, kul med fler från Logica. Själv sitter jag under windowsgrupperingen i Liljeholmen men jobbar mest natt. Kommer nog bli en fast dagtidsanställning snart.

BTT: Min lön varierar rätt starkt då jag har timanställning. Senaste var på ~29600 brutto, och det är rekord. Kan dock tilläggas att jag utnyttjar våra fria arbetstider och ofta är bortrest 1-2 veckor varje månad. Jag brukar få mellan 20-30000 kr, medel ligger väl på ca 23 000 men det kommer nog stiga lite.

Permalänk
Medlem

Grafiker 18700:- före skatt

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

Kundtjänstsäljare: 15500kr + OB och bonus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
När ska folk lära sig att det är bruttolönen man nämner?

Själv har jag en grundlön på 18k.
Utöver det har jag beredskapsersättning, OB och traktamente som ger några extra kronor på kontot.

Nu har jag bytt jobb

Börjar hos Telia Sonera i morgon som konsult. Ska övervaka nätverket.
Med en grundlön på 22k och en hel del OB utöver det.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Är man vanlig lagerknegare eller väktare whatever så är lönen efter skatt mest intressant men är man t.ex. konsult kan det vara helt annorlunda. Jag har en polare som jobbar på Logica, han har 28500 brutto + tillägg för arbete på annan ort, resor etc men på hans lönebesked står det 50000 netto. Varför? För att han har pröjsat 15k/månad för hotell som faktureras kunden och sen 5000kr/mån i bensin som också faktureras kunden. Sen får han milersättning etc av företaget. Att jämföra netto i hans fall är därmed värelöst.

Visa signatur

Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school /Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mogge
Är man vanlig lagerknegare eller väktare whatever så är lönen efter skatt mest intressant men är man t.ex. konsult kan det vara helt annorlunda. Jag har en polare som jobbar på Logica, han har 28500 brutto + tillägg för arbete på annan ort, resor etc men på hans lönebesked står det 50000 netto. Varför? För att han har pröjsat 15k/månad för hotell som faktureras kunden och sen 5000kr/mån i bensin som också faktureras kunden. Sen får han milersättning etc av företaget. Att jämföra netto i hans fall är därmed värelöst.

Då brukar man få det specat som tex:

Skattepliktig lön 25533,34
Summa lön & ers 29408,34
Preliminärskatt -6899,00

Nettolön 22509,00

I detta fallet är då bruttolönen utan alla utgifter "Skattepliktig lön".

Visa signatur

REFUSED

Permalänk

Precis, det är väl klart att man har koll på vad man tjänar i månaden. Knappast som att man får en klumpsumma på lönespecen...

Jag har också en massa traktamenten, ersättningar för utlägg osv men det är inte svårt att se vad som är vad.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

2400€ före skatt utan alla bonusar och tillägg.
Jobbar på en helpdesk i Amsterdam.

Visa signatur

>Amilo PA3553<

Permalänk
Medlem

Fick ut 13886kr efter skatt idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jobbar som redovisningsansvarig på ett försäkringsbolag. Nu är lönen inte helt klart men den landar nog på 34-38k innan skatt. Min chef vägrar inse att jag inte vill ha extra semester utan att jag vill ha extra pengar

Det är ju inte alls de summor ni datakillar tjänar men jag är väldigt nöjd. Det är ändå min ingångslön direkt efter min ekonomexamen. Får väl se om man gör en helvändning och hoppar in på KTH igen för att tjäna lite större pengar. Min enda tröst just nu är väl att jag bara jobbar effektivt 1 timme om dagen. Sen dricker jag mest kaffe och läser Swec

Känns iofs som om det kommer bli starta eget med ett par kompisar från skolan tids nog. Verkar vara enda sättet att tjäna riktigt bra.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Nu är lönen inte helt klart men den landar nog på 34-38k innan skatt.

Det är ju inte alls de summor ni datakillar tjänar men jag är väldigt nöjd. Det är ändå min ingångslön direkt efter min ekonomexamen.

Tror inte det är många "datakillar" som drar in 34-38k som första jobb. Inte om man ska tro statistiken. (Civilare får ~25k för sitt första jobb i den privata sektorn enligt något undersökning jag såg för någon månad sen)

Permalänk
Medlem

Ekonomerna har ganska dålig lön. Det examineras 5800 ekonomer årligen. Ganska kul att så många som inte alls gillar ekonomi studerar ekonomi för att de tror att ekonomi = fet lön.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

11000+provision. Har inte fått min första lön ännu, så vi får se hur mycket jag får ut.

Jobbar som telefonförsäljare.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk

17000 kr efter skatt.
Fabrik ftw

Har jobb där till augusti / september. Ska se om jag kan få förlängt..annars är det bättre än inget iaf.

EDIT: Nån annan här som jobbar på Kubal?

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan