Fantasy Kortspel från Kärnan

Permalänk
Medlem

Fantasy Kortspel från Kärnan

Hej Gubbs... !

Tänkte introducera detta gamla nostalgi "super triumf" kortspel för min brorson, dock verkar det helt omöjligt att hitta att köpa ny som begagnat...

Saxxar lite text från annat forum:

Citera:
Det roligaste jag spelat vet jag inte vad det heter och skulle gärna vilja veta. Så om nån känner igen spelsättet kan ni inte vara så vänliga att berätta. Kortleken består av 32 kort (min i iaf) som är större/tjockare än ett vanligt spelkort och har alla samma motif av en drake helt tryckt i röd färg på baksidan. Framsidorna är uppbygda så här:

Namn
Bild (stor)
Styrka (värde)
Begåvning (värde)
Magisk Kraft (värde)
Skräckfaktor (värde)

Allt är i färg inte så vackert tecknat och värderna på egenskaperna varierar från 0-100. Hur många man kan spela vet jag inte men vi har kört från 2 till 5 ibland. Det går till så här.
1. Korten blandas och delas ut så jämnt som möjligt. Ingen av spelarna får kolla vilka kort de fått.
2. Man slumpar på nåt sätt om vem som börjar.
3. Den som vann slumpingen drar ett kort och kollar på det. Nu ska han nämna en egenskap och lägga kortet på bordet.
4. De andra spelarna drar också ett kort och lägger på bordet.
5. Spelarna jämnför attributerna och den som har det högsta värdet får alla de andra spelarnas. Om det blir oavgjort drar de oavgjorda parterna ingen med samma egenskap.
6. Vinnande spelare får dra kort och nämna egenskap.
7. Spelet fortsätter så här tills det bara är två spelare kvar då den förlorande spelaren inte ger kort vid förlust utan lägger dem vid sidan.
8. Vinnare är man när den andra spelaren inte har kort kvar.

Några kort som karaktiserar spelet (enligt mig) är Alf (alv), Människoätare, Kung, Lönnmördare och Häxmästare. Det bästa kortet var Demon som hade 100 i allt.

---
spelet heter "Super Trumfspel: Fantasy" och gavs ut av Kärnan.

Någon som sitter på denna gamla kortlek? Känner för att scanna in korten eller nåt åt mig? Eller faller det under piratkopieringslagen ?

Annars får jag gå på plan B, dvs göra egna kort med grabben, fast då försvinner ju nostalgin i det hela =/

Visa signatur
Permalänk

Hej!
Det här var mig en gammal tråd, men jag tänkte bara säga att jag har detta spel och det är en riktig goding som jag håller kär!

Här även hittat en lite info om spelet här t.ex.
https://speculativehorizons.blogspot.com/2009/10/fantasy-top-...