8K möjligt på PC, ännu inte här för konsolerna

Kapacitet för 8K är ännu inte för spelande på konsolerna. Både Playstation 5 och Xbox Series X lanserades med 8K som en finess och kartongerna har även 8K-symboler. För spelande är det istället en mer rimlig och praktisk gräns på 4K/60 som hårdvaran är kapabel till.

Förstås kan spel som bygger på enkel grafik vara kapabla att rendera 7 680 × 4 320 pixlar (8K). Internt i spelkonsolen verkar rendering i 6K och 8K möjligt. Men bilden kommer då att skalas ned eftersom det inte möjligt att aktivera en 8K-signal ut från HDMI-anslutningarna på någon av spelkonsolerna.

8K från video codecs snarare än spel
Spelkonsolerna 8K syftar även på mer än endast spel, främst då möjligheten att avkoda 8K-video. Men då ingen bred kommersiell videotjänst för konsumenter ger 8K är därför även 8K-video fortfarande inaktiverat. När – och iom 8K-kapacitet för spel aktiveras till mer än enbart vara internt tekniskt möjligt i spelkonsolerna, är det troliga att det handlar om uppskalning och endast i ett specifika undantag är en rendering i faktisk 8K-upplösning.

Med PC är det som väntat andra möjligheter där den senaste generationen grafikkort kan rendera 8K även om det självklart varierar exakt från spel till spel hur användbart det är.

Plattform

8K-kapacitet per årsskiftet 2021/2022

PC

Möjligt i spel via senaste generationen grafikkort, typisk för 8K/60-signal med väldigt varierande FPS

Playstation 5

8K tekniskt möjligt i spel och avkodning av 8K-video. Ej aktiverat som signalformat

Xbox Series X

Avkodning av 8K-video och uppskalning till 8K är tekniskt möjligt. Ej aktiverat som signalformat

Xbox Series S

Ingen 8K-kapacitet

För att 8K-signal ska fungera behöver TV:n en Fixed Rate Link-kompatibel (FRL) HDMI-anslutning. Vilket så gott som samtliga 8K-TV idag använder på en eller två HDMI-anslutningar. 8K-signal i högre frekvenser än 60 Hz och utan 4:2:0-subsamplade färger bygger på att Display Stream Compression (DSC), används för att komprimera signalen. Det är TV:n som begär ifall DSC ska användas eller inte.

Signal

Subsampling

Bitdjup

FRL utan komprimering

DSC

8K/60

4:4:4/RGB

8, 10, 12

ej möjligt

24 Gbps

8K/60

4:2:2

8, 10, 12

ej möjligt

18 Gbps

8K/60

4:2:0

8, 10, 12

32, 40, 48 Gbps

18 Gbps

8K/120

4:4:4/RGB

8, 10, 12

ej möjligt

40 Gbps

8K/120

4:2:2

8, 10, 12

ej möjligt

40 Gbps

8K/120

4:2:00

8, 10, 12

ej möjligt

40 Gbps

Det är inte självklart att en 8K-TV använder DSC och då är 8K-signalen begränsad till 4:2:0 subsampling och max 60 Hz. Detta alltså även om TV:n har en 8K/120 Hz-panel. Information kring detta är svår att hitta och det måste därför testas TV för TV om de hanterar DSC eller inte. Det är däremot ett krav från HDMI 2.1-standarden att när en skärm begär att DSC används, då måste även källan kunna leverera signalen i DSC-form.

Notera också att dagens kraftfullare konsumentgrafikkort vanligtvis har en intern gräns som motsvarar 8K/60. De kan inte alltid processa 8K i högre frekvens än 60 Hz. Denna 8K-begränsning i både TV och GPU kan vara det vi diskuterar om ett par år framåt.