Permalänk
Avstängd

OCCT / CPU-Z visar olika värden?!

Jag har just testat att överklocka min proj i specs till ~3.8GHz.

Men OCCT och CPU-Z visar antingen 2.4GHz eller 3.8GHz.

Detta känns lite oroande. Vad har jag gjort?

Jag följde guiden som finns här på SweC om att överklocka en Lynnfield.

Så här ser det ut i CPU-Z om vartannat:

Oftast visar dem dock bara 2.399GHz-2.401GHz.

Vad beror detta på?

När jag kör Cinebench så anger den min processorhastighet till 3.800GHz:

Vilket ju tyder på att det är min "topphastighet" eller liksom den verkliga frekvensen.

Ska det se ut så här eller bör jag gå in i BIOS igen och ändra något?

Mina settings där är nu utöver vad som kan läsas av i CPU-Z:
CPU voltage / QPI/DRAM voltage: >1.35 V
CPU PLL voltage: 1,90 V

Vidare vid stresstestet i OCCT blir projen 80 grader efter bara 2 minuter...!

Och då tycker jag att jag har ganska bra kylning. Men har detta med volttalen att göra?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk

Speedstep

Permalänk
Medlem

Den klockar automatiskt ner sig för att spara el/värme

Permalänk
Avstängd

OK. Ska jag låta det vara aktivt? (För att t ex spara ström och projen i sig.)

Men varför blir projen så sabla varm?
Är det en risk om jag kör krävande saker länge eller stänger datorn ner sig själv då?

Normal temp verkar ligga runt >50 grader.

Sorry för stor bild:

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

Rätt mängd kylpasta? Kylaren kanske inte sitter ordentligt.......ta loss den igen rengör ordentligt applicera ett tunt lager kylpasta och skruva fast den ordentligt......

Har dock ingen erfarenhet av din kylare så jag vet inte hur bra den ska kyla.......

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av krrjon:

Rätt mängd kylpasta? Kylaren kanske inte sitter ordentligt.......ta loss den igen rengör ordentligt applicera ett tunt lager kylpasta och skruva fast den ordentligt......

Har dock ingen erfarenhet av din kylare så jag vet inte hur bra den ska kyla.......

Det känns dessvärre så, att det är det det kan bero på.

Redan när jag satt ihop datorn så var jag rätt osäker på om jag lyckats applicera pastan ordentligt. Tyckte det var svårt! För mycket/för lite, få ut det helt jämnt samt att få dit kylaren sedan utan krångel.

Är inte säker på att det skulle gå så värst mycket bättre om jag försökte igen.
Men det skulle nog göra stor skillnad i temp om kylaren kom på plats ordentligt.

IFX-14 är en luftkylare i toppklass. Inte många som står sig mot den, med två 140mm fläktar monterade.

Dock är max rpm ~1200 för en av dem medan den andra maxar på ~1040 rpm.

För övrigt så händer det att biosen inte startar upp ibland vid boot!
Den klagar på – efter att jag fått trycka på power för att starta om igen – att jag måste göra om överklockningen. Men jag tar samma värden.
Identiska med de som står i guiden här på SweC, för att få upp den i 3.8GHz.
Det enda jag inte fipplar med, för att jag inte törs, är att ställa upp volttalet för minnena till 1.65 V. Men också för att den stegar bara mellan 1.64 V eller 1.66 V. Inget vidare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem

Jag är åxå väldigt osäker på hur mycket pasta man ska ha......proffs lägger väl bara en sträng i mitten sen trycks det ut perfekt jag använder ett kreditkort och drar ut ett tunt jämnt lager och det verkar då funka för mig

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kom just på en sak. Kan det vara så jävligt rent av att anledningen till att datorn inte bootar ibland är att processorn blir så pass varm att biosen hindrar en uppstart? Eller att den bara liksom hänger sig?

Det betyder ju om inte annat att projen utsätts för rätt hög belastning/värme/spänning...

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!