Permalänk
Medlem

Vilket TV-kort ska jag välja?

Jag ska bygga en HTPC, men har noll koll på det här med TV-kort. Vad behöver jag för TV-kort om jag ska ta in vanlig marksänd TV som vanligt genom antennuttag i väggen? Om jag i framtiden kommer ha digital TV med kanaler från Comhem eller Bredbandsbolaget mm, hur påverkar det då vilket kort jag behöver? Snälla hjälp mig välja TV-kort. Det enda jag vet är att om jag vill titta på Tv och spela in från en annan kanal så måste kortet ha dubbla tuners, eller hur?

Permalänk
Medlem

Det är så enkelt att om du vill titta på marksänd digital tv så ska du ha dvb-t och om du vill titta på kabel-tv så ska du ha ett dvb-c kort som till på köpet fungerar till din aktuella operatör. Vill du kunna titta på betal-tv kanaler så behöver du ett tv-kort med kortläsare, som du har googlat dig fram till att det verkligen fungerar med din operatör.

Det billigaste och enklaste sättet om du nöjer dig med friTV kanalerna över marknätet är att du helt enkelt köper dig ett usb-baserat tv-kort för ett par hundra. Se bara till att den är windows 7 & media center kompatibel.

Flyttar du i framtiden och vill ha kabeltv kanaler, så får du helt enkelt ta problemet då.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Marksänd TV med egen antenn = DVB-T
Marksänd TV genom kabeltvnät så beror det på hur kabeltvnätet är uppbyggt.

Förra året anslöts vårt hus till com hem, men det är fortfarande analoga utsändningar av samtliga kanaler i kabeltvnätet, och kabeltvnätet har ingen kontakt med antennerna så vi kan inte själv plocka in de marksända kanalerna för digital originalkvalitet.
TV över bredbandsnätet finns det mig veterligen inget smidigt sätt att plocka in i datorn. Du får en box med HDMI-utgång för inkoppling till plattv eller composite video till gammal tv. Även om analoga tv-kort har video-ingång så använder inte windows media center den. Hur det fungerar i Mythtv och andra vet jag ej.
Med en RF-modulator kan du dock få in videosignalen på analogt tv-kort, men då blir det ingen programguide och manuellt kanalbyte. Inte speciellt smidigt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack för två väldigt bra svar. Nu är det så att HTPC:n ska stå i ett hus som är anslutet till samfällighetens TV-nät. Hur det ser ut vet jag inte, men jag misstänker att villaföreningen på något sätt tar in signalen och sedan sprider signalen vidare till alla hus. När det analoga TV-nätet stängdes ner så behövde husägarna inte göra någonting utan kunde titta på TV som vanligt. Frågan är om det är en marksänd TV med egen antenn eller en kabel-TV-nätssignal som kommer ur antennuttaget i huset? Jag vet inte, vad tror ni? Finns det några prisvärda TV-kort med både DVB-T och DVB-C (som fungerar med Tele2, ComHem och/eller Bredbandsbolaget) eller är det lika bra att köpa nytt kort TV-kort om man går från marksänd TV till kabel-TV?

Det har aldrig behövts någon digitalbox eller mottagare av något slag utan TV-apparaterna har gått att koppla in direkt i antennuttaget om det nu säger någonting om vad det är för TV-signal.

Permalänk
Medlem

Om det inte behövs en digitaltv box (då förmodar jag att det inte heller behövs en tv med inbyggd box), så är det ju analog tv du ska ha.

Tyvärr, efter lite omkringtittande, så verkar marknaden för nya, bra och prisvärda analoga tv-kort vara allt annat än lysande:
TV-kort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Hybrid-kort kan du nog glömma, det låter som en krånglig lösning. Att hitta ett bra analogt kort som samtidigt fungerar väl med vad än du väljer att ha längre fram låter som en utopi.

Rent allmänt måste jag säga att det låter direkt uselt att bara sända vidare analog tv, ni borde motionera i er förening om att ni ska börja leva på den här sidan millenieskiftet. Hur många i föreningen sitter inte med hd-ready tv och funderar varför bilden är så usel för....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

jo, du har säkert rätt. Det kanske är lika bra att satsa på digital-TV med box och DVB-C-kort med en gång och helt skippa DVB-T-grejen. Hur fungerar det här med digital-TV från Comhem eller Bredbandsbolaget egentligen? Vad krävs av fastigheten för att ha möjlighet att använda en digitalbox? Hur är det med kvalitén på bilden mellan digital-TV från tex ComHem och vanlig marksänd TV? Det är ju långt ifrån alla sändningar som är i HD-Ready även om man har digitalbox eller har jag fel där?

Uppdatering:

Jag har dubbelkollat lite med föreningen och vi har vad dom kallar "kabel-tv från Comhem". Vad innebär det egentligen? Jag fattar inte riktigt vad det betyder. Har vi digital-TV eller inte? Dom säger också att om man skaffar en decoder från Comhem så går det att få in fler kanaler. Vad är det för signal vi har egentligen? DVB-T eller DVB-C? Ledningarna i området är gamla så några nya grejer har inte dragits in på år och dar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Hur är det med kvalitén på bilden mellan digital-TV från tex ComHem och vanlig marksänd TV? Det är ju långt ifrån alla sändningar som är i HD-Ready även om man har digitalbox eller har jag fel där?

ComHem har en del HDTV sändningar, något som inte finns i marknätet. Vidare så är ju tanken att du skulle ha ett digitaltv kort med kortläsare och inte en digitaltv box.

Jag har personligen ingen erfarenhet utav ComHem så jag kan inte peka med hela handen på vad som kommer att fungera. Ett vettigt ställe att starta på är: TV-kort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen och så får man helt enkelt googla på de olika alternativen för att se om andra har fått det att fungera med ComHem (och med HDTV om det är något som intresserar dig). Frågan borde även ha varit uppe här på forumet tidigare.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Lite dyrare men ett av dom bästa korten som funkar med DVB-T, DVB-C, analogt och har bra programvara är detta: Komplett.se - TerraTec Cinergy HTC USB XS HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

ComHem har en del HDTV sändningar, något som inte finns i marknätet. Vidare så är ju tanken att du skulle ha ett digitaltv kort med kortläsare och inte en digitaltv box.

Jag har personligen ingen erfarenhet utav ComHem så jag kan inte peka med hela handen på vad som kommer att fungera. Ett vettigt ställe att starta på är: TV-kort - Hitta de bästa priserna, information och omdömen och så får man helt enkelt googla på de olika alternativen för att se om andra har fått det att fungera med ComHem (och med HDTV om det är något som intresserar dig). Frågan borde även ha varit uppe här på forumet tidigare.

Jo, men är det alls någon mening med att ha digital-TV om man inte har HD-kvalité? Jag menar om man tittar på kanaler utan HD så kommer kvalitén på sändningarna vara på samma nivå som idag eller? Hur är det med HD, sänder TV4, Kanal 5, SVT och andra vanliga kanaler i HD? Det är mest dom kanalerna som är intressanta och då gäller det ju att deras sändningar blir bättre med digitalbox med kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Lite dyrare men ett av dom bästa korten som funkar med DVB-T, DVB-C, analogt och har bra programvara är detta: Komplett.se - TerraTec Cinergy HTC USB XS HD

Tack för tipset! jag antar att med en sådan här mojäng så har jag möjlighet att spela in TV, dvs att använda min HTPC som man använder en inspelningsbar digitalbox eller inspelningsbar DVD-spelare?

Edit:

Det är ett problem bara. Jag ska använda Linux och det är tveksamt om kortet du tipsade om fungerar med Linux. Jag behöver ett kort som är kompatibelt med Ubuntu/MythTV.

Permalänk

Själv använder jag ett sånt här TV-kort för DVB-T (Boxer) tillsammans med en CAM modul där jag kan stoppa in mitt abonnentkort.

digital everywhere - FloppyDTV T/CI

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chycky:

Tack för tipset! jag antar att med en sådan här mojäng så har jag möjlighet att spela in TV, dvs att använda min HTPC som man använder en inspelningsbar digitalbox eller inspelningsbar DVD-spelare?

Edit:

Det är ett problem bara. Jag ska använda Linux och det är tveksamt om kortet du tipsade om fungerar med Linux. Jag behöver ett kort som är kompatibelt med Ubuntu/MythTV.

Ja det är möjligt att spela in. Du har även Bild i Bild. Finns dock ej drivare till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjanterifjant:

Själv använder jag ett sånt här TV-kort för DVB-T (Boxer) tillsammans med en CAM modul där jag kan stoppa in mitt abonnentkort.

digital everywhere - FloppyDTV T/CI

Ok, alltså jag har dålig koll på det här med TV-sändningar i olika kvalité. En viktig fråga är om man måste ha TV-kanaler i HD eller om det är bättre kvalité på fri digital-TV-kanaler jämfört med marksnänd TV också? Måste jag ha ett sådant här abonnemang (Com Hem - Tv abonnemang) eller ger även digital-TV utan HD bättre kvalité än "vanlig" TV? Jag vill in i 2000-talet, men hittar inte ingången.

Permalänk
Skrivet av Chycky:

Ok, alltså jag har dålig koll på det här med TV-sändningar i olika kvalité. En viktig fråga är om man måste ha TV-kanaler i HD eller om det är bättre kvalité på fri digital-TV-kanaler jämfört med marksnänd TV också? Måste jag ha ett sådant här abonnemang (Com Hem - Tv abonnemang) eller ger även digital-TV utan HD bättre kvalité än "vanlig" TV? Jag vill in i 2000-talet, men hittar inte ingången.

Jag upplever att jag får bättre kvalitet jämfört (i och med grafikkortets hårdvaru accelerering och alla codecs som finns, kan inte pinna ner på exakt vad som ger kvalitetsförbättring, kanske en kombination?) mot boxarna som Boxer skickar med, att HD stöd följer med direkt i kortet är ju heller inte fel.
Du MÅSTE inte ha HD kanalerna men som sagt, du har stöd för att se dem om du känner för det.

Enda naktdelen med kortet jag kör är att CAM modulen inte stöds i Linux (men kortet i sig stöds genom en omkompilering av kärnan så man kan se gratiskanalerna).

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjanterifjant:

Jag upplever att jag får bättre kvalitet jämfört (i och med grafikkortets hårdvaru accelerering och alla codecs som finns, kan inte pinna ner på exakt vad som ger kvalitetsförbättring, kanske en kombination?) mot boxarna som Boxer skickar med, att HD stöd följer med direkt i kortet är ju heller inte fel.
Du MÅSTE inte ha HD kanalerna men som sagt, du har stöd för att se dem om du känner för det.

Enda naktdelen med kortet jag kör är att CAM modulen inte stöds i Linux (men kortet i sig stöds genom en omkompilering av kärnan så man kan se gratiskanalerna).

Det blir ju problem om man ska ha betalkanaler då om inte modulen stöds i Linux.

En annan idé. Om man har en digital-TV med box. går det inte att skicka signalen från digitalboxen genom datorn och sedan till TVn och spara strömmen i datorn samtidigt? Måste jag verkligen ha ett TV-kort?

Permalänk
Skrivet av Chycky:

Det blir ju problem om man ska ha betalkanaler då om inte modulen stöds i Linux.

Mjo, det är ett problem men själva kortet fungerar iallafall!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Kör med Technotrend Budget C-1501 med CI-modul, i MythTV under Ubuntu. Bara att plugga in och köra inställningsguiden i MythTV. Kör med ComHem medium 8 favoriter + Viasat Sport.

Technotrend Budget C-1501+CI - Second Hand - DVBSHOP - Technotrend,Mystique,Digital Devices,Tevii,Shop,DVB-S,DVB-C,DVB-T,HDTV,H.264,DVB-S2

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu