Kenko MC UV - lika färgneutrala som solen. Malum est!

Permalänk
Medlem

Kenko MC UV - lika färgneutrala som solen. Malum est!

Istället för i 'SenasteInköp'tråden:

Köpte alltså något jag trodde var UV / Skylight-filter Kenko UV 55mm MC Digital från en säljare med bra historik på ebay. Verkar lite för utstuderat för att vara bluff?
Texten på filtrena är lite annorlunda den på cyberphotos produktbilder och de är märkbart gula. Vilket Photographic filter - Wikipedia, the free encyclopedia säger kan vara fallet med verkligt starka UVfilter, som jag förstått. Men vadtusan?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Ett skylight filter har en varm ton, förväxla inte ett skylightfilter med ett UV filter. Skylightfiltrens uppgift är att ta ner lite av blåtonen i dagsljus och istället ge en lite varmare ton.
-Skylightfilter har du mest nytta av med svartvit- eller färgfilm. Finns ingen som helst anledning att använda ett till en digitalkamera (vilket jag antar att du gör), då du kan göra de justeringarna i RAW konverteraren.

Vill du bli av med UV strålning så förslår jag att du satsar på ett ofärgat renodlat UV filter istället.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim_hansson:

Ett skylight filter har en varm ton, förväxla inte ett skylightfilter med ett UV filter. Skylightfiltrens uppgift är att ta ner lite av blåtonen i dagsljus och istället ge en lite varmare ton.
-Skylightfilter har du mest nytta av med svartvit- eller färgfilm. Finns ingen som helst anledning att använda ett till en digitalkamera (vilket jag antar att du gör), då du kan göra de justeringarna i RAW konverteraren.

Vill du bli av med UV strålning så förslår jag att du satsar på ett ofärgat renodlat UV filter istället.

Men det står ju endast UV filter på det, då är det ju ett renodlat UV filter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Brukar inte skyligtfilter vara svagt rosa och inte svagt gula?

När vi ändå är inne på nyttan av filter så gör inte ett UV-filter någon skillnad heller då det redan sitter ett starkt UV-filter framför sensorn tillsammans med ett AA-filter och ett IR-filter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som Daemon påpekat så är dessa UVfilter. Jag har skylightfilter också, de är svagt skära, som Z nämnt, men de fördärvar inte bilderna.

Frågan är varför dessa inte är färgneutrala - och om de är samma som de cyberphoto säljer som ska vara det, som bla GeneralKyckling köpt.

Det där med nyttan av UV finns en del att läsa om, det mesta konfliktartat. Jag hade tänkt mig dessa mest som fysiskt skydd som ev. kunde ta bort lite 'dis' också, men de tar bara bilder av en gul värld och är därför rätt värdelösa.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Som Daemon påpekat så är dessa UVfilter. Jag har skylightfilter också, de är svagt skära, som Z nämnt, men de fördärvar inte bilderna.

Frågan är varför dessa inte är färgneutrala - och om de är samma som de cyberphoto säljer som ska vara det, som bla GeneralKyckling köpt.

Det där med nyttan av UV finns en del att läsa om, det mesta konfliktartat. Jag hade tänkt mig dessa mest som fysiskt skydd som ev. kunde ta bort lite 'dis' också, men de tar bara bilder av en gul värld och är därför rätt värdelösa.

Ska ta ett par bilder ut genom fönstret med/utan Kenko UV-filter snart.
Se om jag ser nån skillnad.

Permalänk

Ser ingen som helst skillnad när jag kollar på RAW-bilderna i lightroom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Ser ingen som helst skillnad när jag kollar på RAW-bilderna i lightroom.

Ok. Så mina är nån annan slags variant...frågan är om den är officiell? Jag tyckte ditt filters förpackning var identisk med min.

Hursomhelst- skulle du kunna fota ditt filter liggandes på nåt ljust, samt gärna skriften på det, så kan vi se skillnaden här i tråden? Vore mycket schysst.

På mitt foto där det ligger mot en ljus del av duken ser man hur förgulad duken blir. Bara man håller upp det ser man klart hur gult det är.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hur som helst är det helt onödigt med UV-filter idag, då kamerorna har ett lågpassfilter ovanför sensorn, som gör precis samma sak som UV-filter gjorde när man fotograferade för film.... Så det är bara till för att skydda frontlinserna, samt merförsäljning. Det påverkar inte bilderna i någon positiv mån över huvud taget. Snarare negativt...

En bra artikel som bekräftar det jag redan har upplevt -> The Filter Flare Factor

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Ser ingen som helst skillnad när jag kollar på RAW-bilderna i lightroom.

Du tar väl bilderna med låst vitbalans? Annars kompenserar kameran bort ev färgfel

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xplod:

Du tar väl bilderna med låst vitbalans? Annars kompenserar kameran bort ev färgfel

Japp, låst.
Däremot vet jag inte hur filtret påverkar skärpa, autofokus etc. Det har jag inte kollat, och vet inte riktigt hur jag ska göra det.

Permalänk
Medlem

Faktiskt intressant att se mer bevis för att de inte behövs, men vore ännu intressantare att veta om mina är utstuderade fakeversioner samt vad skillnaden är mellan de 'riktiga'. I avsaknad av bilder så kanske jag kan fråga GK om skriften på hans är likt den på mina , eller den på cyberphotos produktbild?

Skyddskiktet 'coaten' smetas ut när man andas på det och gnuggar lätt med microfiberduk, men så har skett med varenda filter jag skaffat hittils som varit coatat, och det verkar inte påverka bilderna, så antar att det är normalt. Har inte drakandedräkt

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Att tex UV-filter är lätt färgade bör bero på antireflexbehandlingen.
Alla typer av antireflexbehandling ger en lätt färgning av linserna, och samma sak kan ses på objektiv.

Permalänk

[QUOTE="Kolsvart Katt;10248504"]Faktiskt intressant att se mer bevis för att de inte behövs, men vore ännu intressantare att veta om mina är utstuderade fakeversioner samt vad skillnaden är mellan de 'riktiga'. I avsaknad av bilder så kanske jag kan fråga GK om skriften på hans är likt den på mina , eller den på cyberphotos produktbild?

Står på filtret:
Kenko *Digital Filter MC UV 67mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Står på filtret:
Kenko *Digital Filter MC UV 67mm

Så skriften på ditt är olik både Cyberfotos produktbild och min?

Mer såhär?

Cyberphotos:

Plötsligt låter Kenkååå som något japanskt svärord.

Skrivet av Fogel70:

Att tex UV-filter är lätt färgade bör bero på antireflexbehandlingen.
Alla typer av antireflexbehandling ger en lätt färgning av linserna, och samma sak kan ses på objektiv.

Visst, men GK säger att hans (som borde vara samma modell som mina) inte ger något färgstick och ficklampa säger att det i princip inte finns så vad har jag fått för nåt? "The Sigmaish-color maker"?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

UV-filter har ingen funktion på en digitalkamera, den enda nytta man har av filltret är som skydd mot nedsmutsning av frontlinsen. UV-filter hade stor nytta på analoga kameror eftersom filmen var känslig för detta ljus det, men det fallet gäller inte för digitalkameror.
Men man får också vara beredd på att filter försämrar bildkvaliten, tex kan de ge sämre skärpa men framförallt brukar de försämra motljusegenskaperna hos objektivet och ge ökad risk för tex flares.

Jag skulle rekomendera att endast använda filter för de tillfällen då det verkligen gör nytta.

Att man inte upplever att uv-filtret färgar bilderna är för att filtrets färgning är så svag och påverkar väldigt lite. I regel ser man färgningen bara om man håller filtret snett mot ljuset.

Något att tänka på när man köper filter på tex ebay är att det säljs många sämre budgetfilter som kan vara avsedda för andra marknader. Tex har normalt alla filter som säljs i sverige riktigt optisk glas, men många budge filter som säljs i asien har sämre glas. Dvs priset på filtren kan verka lågt, men det kan också vara klart sämre än de man köper i butik i sverige.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fogel70:

UV-filter har ingen funktion på en digitalkamera, den enda nytta man har av filltret är som skydd mot nedsmutsning av frontlinsen. UV-filter hade stor nytta på analoga kameror eftersom filmen var känslig för detta ljus det, men det fallet gäller inte för digitalkameror.
Men man får också vara beredd på att filter försämrar bildkvaliten, tex kan de ge sämre skärpa men framförallt brukar de försämra motljusegenskaperna hos objektivet och ge ökad risk för tex flares.

Jag skulle rekomendera att endast använda filter för de tillfällen då det verkligen gör nytta.

Att man inte upplever att uv-filtret färgar bilderna är för att filtrets färgning är så svag och påverkar väldigt lite. I regel ser man färgningen bara om man håller filtret snett mot ljuset.

Något att tänka på när man köper filter på tex ebay är att det säljs många sämre budgetfilter som kan vara avsedda för andra marknader. Tex har normalt alla filter som säljs i sverige riktigt optisk glas, men många budge filter som säljs i asien har sämre glas. Dvs priset på filtren kan verka lågt, men det kan också vara klart sämre än de man köper i butik i sverige.

En till aspekt som få tänker på när UV-filter används som skyddsglas är att om du slår till frontlinsen med ett filter monterat är det lätt hänt att man skadar gängorna så att filtret sitter fast för evigt. Billiga filter är ofta gjorda av mjukt aluminium och en smäll kommer då förstöra gängorna helt. Har hört från säkra källor att det är dyrt att få det åtgärdat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kom på nu att jag fick med ett kenko-filter med mitt gamla 50 1.8 jag hade till min d80... Var ett riktigt skräpfilter. Försämrade skärpan riktigt mycket... Sen bidrog det med lila fringing också (mer än objektivet redan erbjöd)

Det som däremot fick det att rinna över för mig, för att sluta använda filter. Var när jag köpte ett 80-200 begagnat, och fick med ett 77mm Hoya blabla pro slim-filter, det kostar 800 spänn nytt och även detta försämrade prestandan avsevärt... Så, jag kör aldrig filter längre. Och tappar jag kameran så frontlinsen blir skadad eller så, so be it. Finns något som kallas försäkring!

Dessutom tål frontlinserna mer än man tror, och jag har sett folk som glider runt med objektiv med feta stenskott, som inte påverkar bilderna något över huvud taget...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Dessutom tål frontlinserna mer än man tror, och jag har sett folk som glider runt med objektiv med feta stenskott, som inte påverkar bilderna något över huvud taget...

nä - men det kan påverka andrahandsvärdet ganska dramatiskt...

själv använder jag filter när det är särskild risk för frekvent rengöring 'i fält', så att man kan 'slarv-putsa' utan att göra repor i framlinsen. risken för 'repningsolyckor' annat än vid just rengöring är annars mycket liten om man har ströljuskeps monterad.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått någon repa på mina frontlinser av rengöring, varken från putsduk eller papper + rengöringsvätska.

Visst sänks andrahandsvärdet, men man får väl köra med filter i början då om man är osäker på att man vill behålla sin gear. Jag tänker inte sälja något i min utrustning så som det ser ut idag. Däremot vill jag fylla på arsenalen.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogel70:

Att man inte upplever att uv-filtret färgar bilderna är för att filtrets färgning är så svag och påverkar väldigt lite. I regel ser man färgningen bara om man håller filtret snett mot ljuset.

Genom mina blir världen gul hur man än håller dom, vilket syns på bilden. Exakt samma förpackning (och bör vara samma modell) som GKs, men han måste märkt det om han hade haft samma som mig.

Skrivet av Fogel70:

Något att tänka på när man köper filter på tex ebay är att det säljs många sämre budgetfilter som kan vara avsedda för andra marknader. Tex har normalt alla filter som säljs i sverige riktigt optisk glas, men många budge filter som säljs i asien har sämre glas. Dvs priset på filtren kan verka lågt, men det kan också vara klart sämre än de man köper i butik i sverige.

Jo. Jag betalade ca hälften för mina två mot vad de kostat ifrån Cyberphoto, men det finns inga tecken på att det ska finnas flera varianter av "Kenko MC UV" och förpackningarna är som nämnt identiska.

Köpte däremot ett Hoya diffusionsfilter som var betydligt enklare uppbyggt och det gör precis vad det ska riktigt bra. Vissa vill inte göra allt i photoshop; vissa vill inte ens använda photoshop, men jo det är nog en separat diskussion (som inte heller kan leda nånstans).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

En till aspekt som få tänker på när UV-filter används som skyddsglas är att om du slår till frontlinsen med ett filter monterat är det lätt hänt att man skadar gängorna så att filtret sitter fast för evigt. Billiga filter är ofta gjorda av mjukt aluminium och en smäll kommer då förstöra gängorna helt. Har hört från säkra källor att det är dyrt att få det åtgärdat.

Oftast, inte alltid är det filtrets gängor som skadas. Isf. kan en sådan här avhjälpa problemet:

För ett par år sedan köpte jag en beg. Sony A100 med 18-70, 75-300, väska o minneskort för 3500:- Sålde det en vecka efter och fick 8000:-
Anledningen till att jag köpte paketet var pga. jag fick ett annat objektiv med som bonus då det var skadat. Det hade fastnat ett filter som sedan hade gått sönder. Fick hem det, och efter 5min var det fixat vha. en sidavbitare. Objektivet? Minolta 80-200 2.8 APO Använde det i några år innan jag bytte till Sony 70-200 2.8

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Fogel70:

UV-filter hade stor nytta på analoga kameror eftersom filmen var känslig för detta ljus det, men det fallet gäller inte för digitalkameror.

Film finns fortfarande. De flesta moderna filmer har ett skikt som filtrerar bort UV-ljus. Det gör dessutom flera glassorter som ingår i många objektiv.

De starkaste UV-filtren är svagt gultonade, och tar bort allt UV-ljus. Eftersom filterskiktet på film, ovanpå digitalsensorerna och den UV-spärrande egenskapen hos glassorter, är helt klara, så kan fortfarande ett starkt UV-filter kunna finna användning i vissa situationer, som till havs och höga berg. Men knappast till vanlig fotografering.

Jag fotograferar, för övrigt, både med digitalkamera och med film.

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Så skriften på ditt är olik både Cyberfotos produktbild och min?

Det är olika filter. "W" står visst för "wide band", som de förklarar på konstig engelska med "WIDE BAND makes Digital SLR camera's viewfinder image color difference has been corrected". Lätt annars att tro att filtret har en fattning för vidvinkelobjektiv, för att inte vinjettera. Men så är det visst inte.