Permalänk
Medlem

Hjälp med filserver,

Då jag funderar på att sätta upp en server för familjen och vill att det skall flyta på bra, så går funderingarna att ta min gamla burk och ta den till server.

Moderkort:
http://www.gigabyte.eu/products/product ... id=2539#ov
Processor:
AMD Phenom 9950 2.6GHz socket AM2+
Minnen:
Corsair TWIN2X PC6400C4DHX DDR2 4GB KIT

Så frågan är väl hur detta står sig för en filserver? Eller skall jag köpa nya delar?

Permalänk
Medlem

Haha.. lite väl kraftig kanske. Drar mycket ström osv, men funka lär det ju göra..

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Jag var orolig att den skulle vara lite klent tilltaget.
Har ett Gigabitnät hemma och en 100/100 lina så jag vill inte sitta och känna att det inte fungerar att skriva och läsa samtidigt. Några tips om hur övrigt skall vara för att slippa problem? Har en server idag som är en 4600+(939) med 3GB minne, och den orkar inte med sin uppgift idag.:(

Så skall jag uppdatera min "spelburk" med nya grejer eller skall jag bygga nytt till server?

Permalänk
Medlem

Processorn skulle inte begränsa det, hårddiskar däremot..

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Se där, hårddiskar?
Låter intressant, har funderat runt detta men har ju inte direkt den kunskapen i det hela för att själv lösa det. Har funderat runt RAID med 1 alt 2GB diskar, kan detta hjälpa?

Hur skulle den ultimata burk se ut?

Permalänk
Medlem

100 Mb/s = 12,5 MB/s klarar alla moderna hårddiskar sekventiellt lätt. 1000 Mb/s däremot blir svårare men 80 MB/s sekventiellt klarar de flesta nyare diskar iaf.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått rätt så skall den hårdvara jag har räcka och bli över med lite nya diskar?