Permalänk

Mobilt bredband

Tjena!

Drar till sälen över jul, har hyrt stuga. Men det finns inget internet. Och jag måste ha internet. Jag har tänkt på mobilt bredband och tror det blir Comiq surf. Men tror ni jag kommer ha någon täckning? Vill liksom kunna surfa där borta också. Huset ligget inte i skogen. Men jag har ju en iPhone? Kan man använda den med sladden så man får internet via den? Och hur gör jag?

Tele2 - Privat - Mobilt Bredband - Comviq kontantsurf

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av lindholmen:

Tjena!

Drar till sälen över jul, har hyrt stuga. Men det finns inget internet. Och jag måste ha internet. Jag har tänkt på mobilt bredband och tror det blir Comiq surf. Men tror ni jag kommer ha någon täckning? Vill liksom kunna surfa där borta också. Huset ligget inte i skogen. Men jag har ju en iPhone? Kan man använda den med sladden så man får internet via den? Och hur gör jag?

Tele2 - Privat - Mobilt Bredband - Comviq kontantsurf

Tack för hjälpen!

Det finns kontantkort till mobila bredband numera, det enda du behöver då är ett 3g-modem.

Antar att du kan använda din iphone till detta.

Använd absolut inte ditt "telefonkort" till detta då det kostar miljoner.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk

Har 10GB att surfa för på Telefonen så är nog ganska lugnt då jag knappt surfar för 1Gb med mobilen ^^;

Permalänk
Skrivet av lindholmen:

Har 10GB att surfa för på Telefonen så är nog ganska lugnt då jag knappt surfar för 1Gb med mobilen ^^;

Det är skillnad i taxan mellan att surfa från mobilen och på datorn genom mobilen.
Hos dom flesta operatörer vad jag känner till.

Kolla upp vad som gäller så du inte får en chock.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Det är skillnad i taxan mellan att surfa från mobilen och på datorn genom mobilen.
Hos dom flesta operatörer vad jag känner till.

Kolla upp vad som gäller så du inte får en chock.

Tycker det låter lite konstigt. Det spelar väl ingen roll vad det är som genererar trafiken så länge man har en fastställd trafikgräns? Och hur vet operatören huruvida det är telefonen eller en tillkopplad dator som surfar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tmi:

Tycker det låter lite konstigt. Det spelar väl ingen roll vad det är som genererar trafiken så länge man har en fastställd trafikgräns? Och hur vet operatören huruvida det är telefonen eller en tillkopplad dator som surfar?

Det fanns någon möjlighet. Vet inte hur.
Hur som helst är det gamla regler vad jag vet. På mitt telenor kontantkort betalar jag 69 kronor och får surfa hur mycket jag vill, båda med mobilen och datormaskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Det fanns någon möjlighet. Vet inte hur.
Hur som helst är det gamla regler vad jag vet. På mitt telenor kontantkort betalar jag 69 kronor och får surfa hur mycket jag vill, båda med mobilen och datormaskinen.

Jasså. Då ska jag nog för säkerhets skull kolla upp så att det inte är några sådana tråkiga regler vad gäller mitt Telenor surfa bas-abonnemang. Tror nämligen att det blir min enda uppkopplingsmöjlighet när jag flyttar då det tydligen är lite uppkopplingstid på två veckor i nya lägenheten.

Hade det inte varit tillåtet skulle det kännas rätt meningslöst att ha ett abonnemang med obegränsad datatrafik.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Sälen borde inte vara något problem. Kolla på operatörens täckningskarta. Själv ska jag till Grövelsjöfjällen som ligger lite längre norrut. Föräldrarnas stuga ligger precis i gränsen på täckningskartan och Felia fungerar endast som nödlösning och kräver extremt tålamod. Telenor funkar något bättre men inte utan problem så nu blir det trådlöst nätverk i stugan och en riktig 3G antenn på taket. Lutar åt en Globesurfer III och en 15dBi riktantenn. Masten står tydligen nästan 2 mil bort, bortanför en kulle som vi förhoppningsvis ser över.

Permalänk
Medlem

Har kört surf på datorn via mobilen inga mer kostnader över huvudtaget

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!