Permalänk
Medlem

Hur mycket ökar dB per ny fläkt?

Till mitt CM Stacker som kommer till mig om en vecka, skall jag köpa fläktar. Jag hade tänkt mig ett flertal 120mm Everflow fläktar som låter 18dB. Men om jag har 3st sådana fläktar, hur mycket ökar dB per fläkt? Hur ränknar man sådant?

Permalänk
Medlem

Är inte 100% på deta men när man får en dublin av ljudet blir det +3db allså ska 3 st everflow låta 24 db. ^^

Förövrigt kan jag säga att everflow fläktarna är väldigt bra och grymt tysta hade 4 st i gång och var ingen jobigt ljud ifrån dom direkt. Är bara ett stor + för everflow.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

mm en dubbling av ljudstyrkan är +3dB, har för mig att en människa inte märker en dubbling förenn vid +6dB dock

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Kommer väl hamna runt en 22-23dBa, inte 24, det går ej Då måste han lägga till 3st fläktar, inte 2st.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Kommer väl hamna runt en 22-23dBa, inte 24, det går ej Då måste han lägga till 3st fläktar, inte 2st.

Precis En dubbling av ljudnivån är 3dB. Om man lägger till en fläkt så ökar nivån med 3dB. Sen om man lägger till ännu en så blir det inte 3dB till eftersom "basnivån" är högre än det man lägger till.

m.a.o skalan är inte linjär utan logaritmisk.

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag! Tackar

Permalänk
Medlem

jag decibellskalan är logaritmisk

D.v.s. att för varje steg i skalan är det gånger 10.
2 dB är alltså 10 ggr mer än 1 dB. 2 dB är igentligen 10^2(=100) och 1 dB är igentligen 10^1(10). 100 är tio gånger mer än 10.
Jag vet inte exakt hur man räknar ut ljudnivån men det är ju något med ljudvågornas frekvens och hastighet. Det är lite komplicerat

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
jag decibellskalan är logaritmisk

D.v.s. att för varje steg i skalan är det gånger 10.
2 dB är alltså 10 ggr mer än 1 dB. 2 dB är igentligen 10^2(=100) och 1 dB är igentligen 10^1(10). 100 är tio gånger mer än 10.
Jag vet inte exakt hur man räknar ut ljudnivån men det är ju något med ljudvågornas frekvens och hastighet. Det är lite komplicerat

Jösses vad svårt det var att följa med där. Decibelskalan är logaritmisk ja men 2dB är inte 100.
X dB=10^(X/10)

10dB är alltså 10^(10/10)=10^1=10
20dB = 10^2 = 100
30dB = 10^3 = 1000 osv...

3dB = 10^0.3=1.995

Decibel är bara ett relationsmått. När man mäter ljudnivåer har man en basnivå, därav dBa för att få fram en styrka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jösses vad svårt det var att följa med där. Decibelskalan är logaritmisk ja men 2dB är inte 100.
X dB=10^(X/10)

10dB är alltså 10^(10/10)=10^1=10
20dB = 10^2 = 100
30dB = 10^3 = 1000 osv...

3dB = 10^0.3=1.995

Decibel är bara ett relationsmått. När man mäter ljudnivåer har man en basnivå, därav dBa för att få fram en styrka.

Aa, så är det ja. Det blev lite snurrigt

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
Aa, så är det ja. Det blev lite snurrigt

ja, med.. Ska ta o kolla lite mer på det sän när jag har sovit. kanske fattar då.

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Decibel är bara ett relationsmått. När man mäter ljudnivåer har man en basnivå, därav dBa för att få fram en styrka. [/B]

nja, om man skriver dBA menar man ju ljudstyrkan enligt det filter som motsvarar vad människorörat uppfattar.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

var kan man köpa everflowfläktar?

Visa signatur

hemy|mat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hemy
var kan man köpa everflowfläktar?

http://www.kylning.com/

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk

Kanske läsa FAQ? står där

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Everflow-fläktarna är OK, men inte fan låter de 18 dB i 12V inte, möjligen på 9V.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Köp Everflow fläktar på mycom.se istället. Där har de billigare.

Visa signatur

MSI K8N-e Neo4 Platinum Edition, AMD Athlon 3000+ 1,8 GHz "Winchester", TT Big Typhoon, 1024 MB Corsair Value S, Leadtek 6600 GT TDH 128 MB, Zalman VF-700 AlCu, 200 GB Seagate + 250 GB Western Digital + 320 GB Seagate, Aspire X-Infinity

Permalänk

Om du har en fläkt som genererar ett visst ljudtryck och sen lägger till en identisk så dubblar du inte ljudtrycket (db). Vissa frekvenser kan till ochmed ta ut varandra, men det beror på hur nära varandra dom sitter och hur långt borta örat som lyssnar är och hur ljudet reflekteras mm mm mm mm.Men det är helt meningslöst att diskutera db om du inte e ljudtekniker eller fysiker. För en vanlig människa har ingen användning av den skalan. Om någon säger att dom har en bil som oväsnas med 60db, vad säger det dig?, inget. Det du ska leta efter är fläktar som inte avger högfrekventa övertoner och "svajjande" ljud för det upplevs som ett mer irriterande. Sen vad som upplevs irriterande kan ju variera en äldre person hör ju inte höga frekvenser så för dom är det inget problem. Det jag vill säga är att lyssna på fläktarna skit i vad tillverkaren skriver.

Visa signatur

Silence

Permalänk
Medlem

Precis som kungenolof säger så tar olika ljudfrekveser ut varandra. Det bästa är många lika dana fläktar som går på samma varv. Då ökar inte ljudet något alls nästan när du sätter dit en till.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

visst de e jätte fint att veta hur man räknar på saker men e det en märkbar skillnad e ju frågan? funderar att gå från en fläkt med 33db till en med 37db, kommer den nya låta mkt mer lr e det knappt en märkbar skillnad?

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk

Att höja ljudstyrkan mad 3db är att höja ljudet så att man uppfattar en höjning.
Att höja mad 10db är att höja ljudet så att man uppfattar det som en fördubbling i ljudstyrka.
Alltså 3db precis så att man hör att det höjs, 10db dubbelt så högt, inge annat.:)

Sen är det som dom sagt här ovan, ljudkaraktären påverkar väldigt mycket.
Helst vill man ha en ljudkaraktär med så låg frekvens som möjligt, för man hör sämmre på lägre frekvenser.
Till exempel Nexus (Yate Loon) Real silent 120mm eller Schyte ( Nidec Servo Corp) Gentle Typhoon 120mm
Dessa fläktar har en resonansfrekvens på cirka 200-250hz, dom flesta andra fläktar ligger strax över 400hz, det är en skillnad på ca:3db hur örat uppfattar ljudstyrkan.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Okej! tackar så mycket

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Medlem

Decibell mäter dock ljudtrycket och har inte så mycket att göra med hur vi människor uppfattar det.

Att höja 10Db innebär en fördubbling av ljudtrycket medan en dubbling av den uppfattade ljudnivån troligtvis kräver mer. Det är dock väldigt svårt att subjektivt bedöma vad som innebär en dubbling av den uppfattade ljudnivån då det är väldigt svårt att relatera två olika ljudnivåer med varandra utöver att avgöra vilken som är högst av de två. Det är dessutom väldigt olika från person till person hur det uppfattas.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

ah kan hålla med om att det är svårt att "tänka" sig en dubblering av ljudnivån! mycket intressanta synpunkter men det ger inte mig så mkt tyvärr 33 lr 37 db verkar inte som någon större skillnad däremot så ska nog göra de bytet ändå tack iallafall för den informationen ni kom med

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |