Permalänk
Medlem

E8400 Vägrar helt plötsligt att klocka.

När jag kallbootade burken häromdagen så började den starta om sig ett par gånger, dvs den nollställde bios. Efter detta så vägrar processorn överklockas någonting alls, inte ens 1mhz på fsbn.
Någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Jag har bytt till andra minnen för att se om det är det som är felet men det blir samma grej.
Datorn POSTar i den hastighet jag har klockat den till, men precis när den ska visa "minnesmängden" så rebootar den och nollställer bios. Dvs den försöker inte ens boota windows.

Jag körde processorn tidigare klockad till ca 4ghz, med vcore runt 1.3v i ungefär 3 veckor, 100% stabilt i prime och dylikt. Jag har en TRUE på den och den har max legat runt 50 grader så den kan inte ha blivit överhettad.

Jag har:

Gigabyte P35-DS4 (med senaste bios tror jag)
Intel E8400
4gb corsair blajblaj

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har en E8500 och har också varit med om det, går stabilt på 4,3 Ghz, men en dag när man ska starta den så rebootar den tills jag stänger av strömmen till datorn, sen är det bara på med överklockningen igen och det funkar utmärkt, det brukar oftast hända om jag har ändrat klocken lite, var dock längesen jag var med om det.

Men av med strömmen ett tag som det står i länken

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35C | Core 2 Duo E8500 4,4 Ghz | Saphire Radeon HD5850 | OCZ Reaper 4 GB | Samsung Spinpoint 500GB/300GB | Windows Vista 32-Bit
Kylare: Cpu/Nirvana nv120, Gpu/Accelero S1

Permalänk
Medlem

En avstickare här så slipper jag skapa en ny tråd

Hur hänger era 8400 med nu med dom nya spelen?
I 4Ghz tex?

Jag står mellan att köpa en 8400 och 460GTX eller en hel ny i5 rig inkl 460GTX.
Lite prisskillnad som klyver mig.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adler007:

Har en E8500 och har också varit med om det, går stabilt på 4,3 Ghz, men en dag när man ska starta den så rebootar den tills jag stänger av strömmen till datorn, sen är det bara på med överklockningen igen och det funkar utmärkt, det brukar oftast hända om jag har ändrat klocken lite, var dock längesen jag var med om det.

Men av med strömmen ett tag som det står i länken

Jag ryckte sladden till nätagget igår, samt tryckte in startknappen på burken innan jag la mig. Detta borde ha fått kondingarna att ladda ur sig. Lät den vara urkopplad i ca 12 timmar.

När jag går in i bios nu så kan man se att klockmenyerna är nollställda, så nåt har hänt men det går fortfarande inte att klocka, inte ens öka 1 mhz fortfarande...

Jag pratade med en polare om problemet och han sa att intels 45nm processorer kan "gå sönder" så att de endast går att köra i orginalhastighet. Och att detta inträffar när man boostar spänningen för högt under lång tid. Dock så har jag inte kört speciellt hög spänning så jag förstår inte varför detta skulle hända.
Han sa även att det inte går att se att detta har hänt, förutom att det inte går att klocka längre.

Om det är någon som sitter på någon information eller tips så är de mer än välkomna!

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warheart:

Jag ryckte sladden till nätagget igår, samt tryckte in startknappen på burken innan jag la mig. Detta borde ha fått kondingarna att ladda ur sig. Lät den vara urkopplad i ca 12 timmar.

När jag går in i bios nu så kan man se att klockmenyerna är nollställda, så nåt har hänt men det går fortfarande inte att klocka, inte ens öka 1 mhz fortfarande...

Jag pratade med en polare om problemet och han sa att intels 45nm processorer kan "gå sönder" så att de endast går att köra i orginalhastighet. Och att detta inträffar när man boostar spänningen för högt under lång tid. Dock så har jag inte kört speciellt hög spänning så jag förstår inte varför detta skulle hända.
Han sa även att det inte går att se att detta har hänt, förutom att det inte går att klocka längre.

Om det är någon som sitter på någon information eller tips så är de mer än välkomna!

Du måste rycka strömsladden OCH ta ut batteriet för att bios + "räkneverket" ska nollställa sig helt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teposen:

Du måste rycka strömsladden OCH ta ut batteriet för att bios + "räkneverket" ska nollställa sig helt!

Nu är det gjort och bios är nollställt (igen).
Det går fortfarande inte att klocka någonting, det är precis som om processorn skulle vara TVÄRLÅST för överklockning. Fattar inte att den helt plötsligt bara ballar ur och inte vill överklocka ens 1mhz.
Det flummiga är att i defaulthastighet så är den 100% stabil. Jag ska kolla om det finns nåt nyare bios som jag kan testa.

Jag testade även att sänka multipeln till 8 och köra 8x333mhz (defaultbus) och det funkade utan problem.
När jag däremot testade 8x334mhz så började den reboota igen... så det är när man höjer fsb'n som den ballar ur. Nu hade det setat fint med upplåst multi

Nån som har nåt mer tips? ska testa nytt bios och funkar inte det så får jag slänga in min gamla Q6600, trist bara för den slukar så mycket energi

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

låter som CMOS-batteriet är dött, testa byta ut mot något från ett gammalt moderkort, och se om det funkar

Det cmos gör är ju att spara dina ändringar i bios vid varje uppstart, så de låter som de skulle kunna vara det, eftersom du inte kan spara något heller

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

låter som CMOS-batteriet är dött, testa byta ut mot något från ett gammalt moderkort, och se om det funkar

Det cmos gör är ju att spara dina ändringar i bios vid varje uppstart, så de låter som de skulle kunna vara det, eftersom du inte kan spara något heller

Alltså bios sparar mina ändringar, problemet är att datorn inte accepterar det jag sparar (en högre fsb).
Jag gör andra inställningar, tex slår på ACHI för SSDn, och några andra grejer - och dessa sparas.
När jag höjer FSB'n så nollställer bios bara klockmenyn, ingenting annat.
Men tack för tipset!

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warheart:

Alltså bios sparar mina ändringar, problemet är att datorn inte accepterar det jag sparar (en högre fsb).
Jag gör andra inställningar, tex slår på ACHI för SSDn, och några andra grejer - och dessa sparas.
När jag höjer FSB'n så nollställer bios bara klockmenyn, ingenting annat.
Men tack för tipset!

Höjer du FSB:n ? ja har för mig att det är multipliern man ska öka ( Intel alltså) ? och låta FSB:n ligga på den samma

Eller har ja fel ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag löste det. Lättare än man skulle kunnat tro:

Jag kopplade ur min usb-disk som legat inkopplad bakom datorn. Tydligen så kan de här moderkorten vägra att boota överklockat om man har en usbdisk inkopplad Patetiskt men sant.

Då har jag lärt mig något nytt iallafall, tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Vila i frid

...och det där specifika problemet har jag oftast sett uppstå på Gigabyte-kort av någon underlig anledning dvs att man inte kan överklocka en endast hertz. Nollställ cmos på rätt sätt inklusive DMI-arean (åtkomligt i BIOS) + uppdatering av bios verkar lösa de flestas problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warheart:

Jag löste det. Lättare än man skulle kunnat tro:

Jag kopplade ur min usb-disk som legat inkopplad bakom datorn. Tydligen så kan de här moderkorten vägra att boota överklockat om man har en usbdisk inkopplad Patetiskt men sant.

Då har jag lärt mig något nytt iallafall, tack för hjälpen allihopa!

Jag har kört min ganska hårt i 2 år nu, inga problem så den verkar ju vara ganska tålig!
Men om det är rätt som din kompis sa så blir man ju lite orolig, fast då har man ju anledning att köpa nu cpu, t.ex i5 2500k!

Härligt att du löste det! Man ska inte upp förrän man har pillat på allt som kan skapa problem

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35C | Core 2 Duo E8500 4,4 Ghz | Saphire Radeon HD5850 | OCZ Reaper 4 GB | Samsung Spinpoint 500GB/300GB | Windows Vista 32-Bit
Kylare: Cpu/Nirvana nv120, Gpu/Accelero S1

Permalänk
Skrivet av Warheart:

Jag löste det. Lättare än man skulle kunnat tro:

Jag kopplade ur min usb-disk som legat inkopplad bakom datorn. Tydligen så kan de här moderkorten vägra att boota överklockat om man har en usbdisk inkopplad Patetiskt men sant.

Då har jag lärt mig något nytt iallafall, tack för hjälpen allihopa!

Har haft precis de problem som du haft, och jag har också en portabel kopplad bakom. Satt senast igår och slet håret av mig..
Blir till att koppla ur disk och prova så fort man kommer hem!